הלכה ליום חמישי כ"א סיון תשפ"ד 27 ביוני 2024

מיחם של שבת

שאלה: מיחם מים המיועד לשימוש בשבת, ויש בצדו "מד - מים", שהוא צינור זכוכית דק, המתמלא ממימי המיחם,  בכדי שניתן יהיה לדעת כמה מים נותרו במיחם. ובכל פעם שפותחים את ברז המים של המיחם, נכנסים מים חדשים לצינור הזכוכית דרך פתח המחבר ביניהם, עד שגובה המים שבצינור משתווה לגובה המים שבמיחם. האם מותר להשתמש במיחם זה ביום השבת?

תשובה: שורש השאלה, בהיות והמים הנמצאים בצינור במשך זמן מה, הולכים ומתקררים, הרי שבפתיחת ברז המים של המיחם, המים שהיו צוננים בצינור, חוזרים לתוך המיחם, ומתבשלים שוב. והשאלה, אם אין איסור לעשות כן בשבת, מצד איסור "בישול" של המים שהיו בצינור, ונכנסים כעת לגוף המיחם.

בישול אחר בישול בדבר שהוא נוזלי
והנה ביארנו כבר, שאין "בישול אחד בישול בשבת", כלומר, דבר שנתבשל כבר לפני שבת, אין איסור לבשלו שוב ביום השבת, (ולכן התרנו להניח פרוסות לחם על גבי פלאטה, שיעשו "צנימים"). ואם כן לכאורה, אין כל איסור במה שהמים שרתחו ונתבשלו כבר, ונכנסו לצינור, חוזרים לתוך המיחם בשבת, שהרי "אין בישול אחר בישול". אולם מטעם זה לא נוכל להקל בדבר, הואיל ונחלקו רבותינו הראשונים, אם גם בדבר "לח", כלומר, שיש בו רטיבות, אומרים "אין בישול אחר בישול", ולדעת מרן השלחן ערוך, בדבר שהוא לח, יש "בישול אחר בישול" בשבת. ולכן מטעם זה לבדו, אין להקל בדבר, אף שכאמור, יש החולקים ומיקלים אף בדבר לח שנתבשל, לחזור ולבשלו שוב.

מלאכה ש"לא איכפת לו" בעשייתה
אולם כתב מרן הרב זצ"ל (בשו"ת יחו"ד ח"ו סכ"א), שיש לצרף טעם נוסף להקל בזה, משום שהמשתמש במיחם בשבת, לא איכפת לו כלל מכך שנכנסים מים מהצינור לגוף המיחם, ושהם מתבשלים שם. ולפיכך, נחשב הדבר ל"פסיק רישיה דלא ניחא ליה", כלומר, אף על פי שפעולת בישול המים היא ודאית, מכל מקום לא איכפת לאדם מכך שהמלאכה נעשית. ויש מרבותינו הראשונים האומרים שכל דבר ש"לא איכפת ליה", מותר לעשותו בשבת. ובראשם רבינו נתן בעל הערוך, והרי"ף, ועוד. ואף שאנו תופסים להלכה כדעת האומרים שיש איסור לעשות מלאכה בשבת אפילו אם "לא איכפת ליה" בעשייתה, מכל מקום, לגבי השימוש במיחם, יש לנו שני ספקות להקל בדבר, שמא "אין בישול אחר בישול" גם בדבר לח, ושמא הלכה כהרב בעל הערוך, שבדבר שלא איכפת לו, אין איסור לעשותו בשבת.

ולכן להלכה, מותר להשתמש במיחם זה בשבת ללא חשש. וכן הורה גם הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל, ועוד מגדולי הפוסקים.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם כשמעניין אותו כמה כמות של מים יש במתחם זה לא נקרא איכפת לה? כ"ג סיון תשפ"ד / 29 ביוני 2024

זה נקרא שלא איכפת לו שהמים הללו יתבשלו או לא יתבשלו, אף על פי שאיכפת לו שהמים יראו לו את כמות המים שבמיחם.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

קריאת המגילה

כל אדם מישראל, בין אנשים ובין נשים, חייבים בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹקַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאייל......

לקריאת ההלכה

סעודת פורים –  ביום שישי

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה