הלכה ליום ראשון כ"ו אלול תשפ"ד 29 בספטמבר 2024

ההלכה מוקדשת להצלחה בדין עבור

שירה (שירן) בת עדנה

בעז"ה זכייה בתביעה וסיום כל ההליכים המשפטיים.

הוקדש על ידי

בעלה

עירוב תבשילין והדלקת נרות

עירוב תבשילין, מהו?
השנה, ראש השנה התשפ"ה, יחולו ימי ראש השנה, בימים חמישי ושישי. ואם כן, יום טוב שני של ראש השנה יחול ביום שישי הקרוב.

ביום טוב, כלומר, חג, כמו יום ראש השנה, מותר לבשל לצורך מאכל אדם מישראל. כמו שביארנו בהלכה מיוחדת. והכוונה היא שמותר לבשל, אך אסור להבעיר אש חדשה, אלא להעביר אש מאש שדולקת כבר, וכפי שביארנו.

ובכל זאת, כל ההיתר בזה, הוא לבשל ביום טוב לצורך יום טוב עצמו, אבל לצורך יום אחר, אסור לבשל ביום טוב. ואסרו חכמים לבשל ביום טוב, אפילו לצורך השבת, אלא אם כן עשו "עירוב תבשילין".

וכיצד עושים עירוב תבשילין?  יש להניח "פת ותבשיל" מערב יום טוב, (כלומר, מיום רביעי), לצורך השבת (כלומר, לצורך אכילתו בשבת), כדי שיהיה ניכר, שאינו מתחיל בבישול ובאפיה ביום טוב לצורך השבת, אלא רק מסיים מלאכתו.

ביאור הדברים
וביאור הדברים, כי מפני כבוד יום טוב, אסרו חכמים לבשל ביום טוב לצורך השבת, (שלא יראה כאילו יום טוב, הוא כמו יום חול בפני השבת). אבל אם התחילו לבשל לכבוד שבת כבר מערב יום טוב, (כלומר, לפני שנכנס החג), וביום טוב עצמו רק מסיימים את המלאכה, אין בכך פגיעה בכבוד יום טוב.

ולכן מניחים תבשיל ופת מערב יום טוב לצורך השבת, כדי להראות שכבר התחילו עוד קודם יום טוב בהכנת המאכלים לצורך השבת, וביום טוב עצמו אינם אלא כמסיימים את המלאכה. ואם לא עשה עירוב תבשילין, אינו יכול לבשל ביום טוב לצורך השבת.

אופן הכנת העירוב
הפת והתבשיל שצריך להשאיר, יש בהם כמה פרטי דינים. והנהוג הוא להניח פת, דהיינו לחם, (במשקל של כ-30 גרם) וביצה קשה. וכשלוקח את הפת והתבשיל בערב יום טוב (לפני כניסת החג) מברך: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצונו על מצות עירוב. (ויברך בשם ומלכות,  ואחר כך יאמר: בדין עירובא, יהא שרי לנא לאפויי ולבישולי ולאדלוקי שרגא ולמעבד כל צרכנא מיום טוב לשבת. (פירוש הדברים: בעירוב זה, יהיה מותר לנו לאפות ולבשל ולהדליק הנר ולעשות כל צרכינו מיום טוב לשבת). ואחר כך שומר את הפת והתבשיל , ואוכלם (לכתחילה) בליל שבת.

עירוב כללי
ברוב המקומות נוהגים רבני העיר לעשות עירוב תבשילין, באופן מיוחד שמועיל לאותם ששכחו לעשות עירוב תבשילין, ולכן אם שכח לעשות עירוב תבשילין והרב הנמצא במקומו עשה עירוב באופן כזה, יכול לסמוך על עירובו של הרב, ומותר לבשל ביום טוב לצורך השבת, ומכל מקום לכתחילה חייב כל אדם לעשות עירוב תבשילין בביתו.

לסיים את המלאכות מוקדם
אף על פי שעשו עירוב תבשילין, לכתחילה יש לסיים את כל המלאכות שעושים ביום טוב לצורך השבת, בעוד היום גדול, כלומר בשעה מוקדמת, ולא להמשיך במלאכות עד סמוך לכניסת השבת. ומכל מקום אם נתעכב מחמת איזו סיבה, רשאי להמשיך לבשל ביום טוב עד סמוך לשקיעת החמה.

הדלקת הנרות בשנה זו
הדלקת נרות שבת ביום טוב השני של ראש השנה, צריכה להיות כעשרים דקות קודם שקיעת החמה, מפני שלאחר מכן כבר מתקדש היום בקדושת השבת, ואסורה הדלקת הנר.

וכתב הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א (ילקוט יוסף יום טוב עמוד תקו), שאשה שנוהגת להדליק נרות משעווה, עליה להכין את הנרות עוד לפני כניסת ראש השנה, משום שאסור להדביק בראש השנה את הנרות על ידי חימום השעווה, משום איסור "ממרח".

שאלות ותשובות על ההלכה

בעניין מקלחת בשבת וביום טוב, האם אין חשש שבשעה שחופף ראשו ייתלשו שערות והוא הוא פסיק רישיה שלא איכפת ליה באיסור דאו'? כ"ח אלול תשע"ד / 23 בספטמבר 2014

אין לחוש לתלישת השיעור מכמה טעמים. שאין זה פסיק רישיה, וגם הוא לא פסיק רישיה אלא אחר כל החפיפה, ולא בכל תנועה ותנועה, וגם אינו תולש האסור מן התורה.

בקטע האחרון בענין מקלחת, לא ברור מה הם התנאים להיתר זה? האם צריך לסגור את ברז המים הקרים כמו שכתוב ב "הלכה מיוחדת" שציינתם? אם כן צריך, אז עיקר חסר מן הספר! וגם בכלל לא מעשי. ואם לא צריך, אז בבקשה להסביר את ה"למדות" כי לא מצאנו משנה ברורה והלכה ברורה במקום אחד. ד' תשרי תשע"ד / 8 בספטמבר 2013

אין חיוב לסגור את ברז המים הקרים. והסבר הדברים בקצרה, משום שדעת הרי"ף והר"מ והסמ"ג והר"ן ומרן, שבישול מים לרחיצת כל גופו איסורו מדרבנן. וכאן נחשב הדבר לפסיק רישיה דלא ניחא ליה, כיון שבישול המים החדשים אינו עבור רחיצה זו. ועיין חזון עובדיה יום טוב עמוד מא. וראה בהליכות עולם ח"ד עמוד רז. ודו"ק.

ועוד, שדעת כמה פוסקים שבאיסור דרבנן שאינו אלא משום גזירה, שרי אף בפ"ר דניחא ליה. וכאן הוי משום גזירת מרחצאות. כמ"ש בשעה"צ סי' תקיא ס"ק טו. ועיין יביע אומר ח"ד חאו"ח סימן לד אות לה.

עוד יש לצרף דעת הפוסקים שהובאו בחזו"ע שבת ח"ד עמוד תה, דהוי גרמא.

אבל בבויילר חשמלי, אין אנו מיקלים, דהוי הבערה ממש, ומעוד טעמים.

למה כתבתם: 
"הדלקת נרות שבת ביום טוב השני של ראש השנה, צריכה להיות כעשרים דקות קודם שקיעת החמה, מפני שלאחר מכן כבר מתקדש היום בקדושת השבת, ואסורה הדלקת הנר. ומותר להכין את נרות השבת ביום טוב עצמו." הרי איסור מלאכה מתחילה משקיעת החמה. ו' תשרי תשע"א / 14 בספטמבר 2010

שלום רב!

הסיבה שהחג נכנס קודם שקיעת החמה, כשם ששבת נכנסת לפני שקיעת החמה, משום שיש להוסיף מעט מקדושת יום טוב על ימי החול. ונהגו להוסיף עשרים דקות, או מעט פחות, בכדי שלא לבא לידי מצב שאין תוספת קדושה.

בברכת התורה, כתיבה וחתימה טובה,
הלכה יומית.

האם מותר לי לבשל ביום חמישי לשבת (כמובן שעשיתי ערוב תבשלים) או רק ביום שישי יהיה מותר לבשל לשבת? ו' תשרי תשע"א / 14 בספטמבר 2010

שלום רב!

עירוב תבשילין מועיל אך ורק על מנת לבשל מיום טוב שני לשבת, אבל אסור לבשל מיום  טוב ראשון ליום טוב שני, או מיום טוב ראשון לשבת.

בברכת התורה, תזכו לשנים רבות נעימות וטובות, כתיבה וחתימה טובה,
הלכה יומית.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה