Halacha pourיום חמישי ד' שבט תשפ"ב 6 בjanvier 2022

Les achats en l’honneur de Chabbat

Question: J’ai l’exigence d’acheter de nombreuses choses particulières en l’honneur de Chabbat, afin de faire honneur au Chabbat, mais mon épouse se met en colère en disant que je dépense trop en l’honneur de Chabbat, et qu’il ne nous reste plus d’argent pour les autres besoins du foyer. Qui a raison?

Réponse: il est certes une grande Mitsva de faire honneur au Chabbat et de le délecter. Cependant, il faut peser les choses avec grande sagesse.
Rabbi Yéhouda Hé-‘Hassid écrit dans Séfer Ha-H’assidim (chap.863):
« On ne doit pas dire: « Je vais acheter des délices pour le Chabbat », alors que l’on sait que cela va engendrer une discorde avec son épouse, ou avec ses parents. Ceci illustre parfaitement le verset: « Un pain ranci rempli de quiétude, est préférable à une maison pleine d’offrandes de discorde » (Michlé 17). De même, il est écrit: « Tu nommeras le Chabbat – délice – pour sanctifier Hachem de manière honorable, et tu l’honoreras … », car tel est le véritable honneur que l’on exprime envers le Chabbat, en ne se disputant pas pendant le Chabbat. » Fin de citation des propos du Séfer Ha-‘Hassidim.

Il est rapporté dans les Tikouné Ha-Zohar (Tikoun 48 page 85a) au sujet du verset écrit dans la Torah: « Vous n’allumerez point le feu dans tous vos foyers le jour du Chabbat » (Chémot 35). Toute personne qui se met en colère pendant Chabbat, est comparable à celui qui allume le feu du Guéhinam pendant Chabbat.
En effet, nos maitres enseignent (Chabbat 23b) que lorsqu’une personne ne possède pas les moyens matériels pour acheter à la fois le nécessaire pour les Nérot de Chabbat et à la fois le vin pour le Kiddouch, il doit privilégier les Nérot, car la lumière empêche les discordes dans la maison. Comment quelqu’un pourrait renverser les choses et causer ainsi la discorde dans son foyer pendant un jour aussi saint?!

Notre maitre le Rav Ovadia YOSSEF z.ts.l cite à ce sujet (dans ‘Hazon Ovadia-Chabbat vol.1 page 20) les propos de notre maitre le ‘HYDA dans son livre ‘Avodatt Ha-Kodech (Moré Bé-Etsba’ note 140) que la veille de Chabbat, à l’approche de Min’ha (l’après-midi du vendredi) est un moment dangereux où l’on est exposé aux risques de disputes entre les époux, ainsi que parmi les domestiques. Les forces de l’impureté (la Sitra A’hara, le Yétser Ha-Ra’) s’investit énormément afin d’attiser et de fomenter une dispute. C’est pourquoi, chaque juif qui craint Hachem, doit surmonter son penchant de toute rigueur, colère ou discorde, et au contraire, afficher un visage radieux qui recherche la paix.

Il est raconté dans la Guémara Guittin (52a) que le Satan (Yétser Ha-Ra’) s’immisçait entre deux personnes, et chaque vendredi soir elles se querellaient.
Un jour, Rabbi Méïr était de passage dans cet endroit, et il les retint durant 3 Chabbatott, jusqu’à ce qu’ils firent la paix. Ils entendirent le Satan s’exclamer:
« Malheur à moi car Rabbi Méïr m’a fait sortir de ma maison ».

Que le sage entende et en tire leçon.

Questionner Le Rav


8 Halachot Les plus populaires

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Lire la Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Lire la Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Lire la Halacha

אכילת מאכלי חלב אחרי אכילת עוף

בהלכה הקודמת ביארנו באופן כללי שיש להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב, משום שטבע הבשר שנשארות ממנו שאריות בין השיניים, וגם משום שהבשר נותן טעם בפה למשך זמן ארוך. כתב הרמב"ם (בסוף פ"ט מהלכות מאכלות אסורות), מי שאכל בשר, בין בשר בהמה ובין בשר עוף, לא יאכל אחריו (מאכל) חלב......

Lire la Halacha


אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא ב......

Lire la Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Lire la Halacha

החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Lire la Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Lire la Halacha