הלכה ליום שישי י"ז אלול תשפ"ד 20 בספטמבר 2024

ההלכה מוקדשת לזיווג הגון וזרע של בר קימא עבור

רון אברהם בן יוכבד ודניאל הי"ו

הוקדש על ידי

פלוני

פרשת השבוע - פרשת כי תבא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל

נאמר בפרשה, "אָרוּר מַשְׁגֶּה עִוֵּר בַּדָּרֶךְ, וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן". ועלינו להבין, מדוע בפרשתינו שלא נזכרו אלא מקצת מצוות הכוללות בתוכן כמה ענינים, הזהירה התורה שלא להטעות את העיור, והרי כבר נאמר "לִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל", ומהי החשיבות המיוחדת שמצאה התורה להזהיר שוב על הטעיית העיור.

ובמדרש תהלים (מזמור קמו) אמרו, אין צער גדול ואין יסורין גדולים וקשים כעיורון עינים, ולכן הזהיר ה' מאד שלא להטעות את העיור, בין מי שהוא עיור ממש, שאינו רואה, ובין מי שהוא עיור, שאינו יודע כמה חמורים הדברים, ובא אדם אחר ומכשיל אותו באיזו עברה. לכן הזהיר ה' מאד על הטעיית העיור. למה הדבר דומה? למי שהיה מעביר משאות של גמלים ושל חמורים טעונים בדרך, והניחו עבדיו על אחד הגמלים משא כבד ביותר, הרבה יותר מכל שאר הגמלים והחמורים. הזהיר אותו אדם את עבדיו, הזהרו בגמל הזה, כי יודע אני שהמשא שעל גבו הוא כבד יותר מכולם! נכנסו למדינה, באו להתיר את המשאות מהבהמות, אמר להם בעל הבית, התירו תחלה את המשא מהגמל הזה, כי טענתי עליו משא כבד יותר מכולם. כך הקדוש ברוך הוא, מצוה על העיורים שלא להטעותם, כי אין יסורין גדולים מהם, וכן הוא אומר, "ארור משגה עור בדרך", וכן לעתיד לבוא, כשיבא הקדוש ברוך הוא לרפאות את העולם, אינו מרפא תחלה אלא את העיורים, שנאמר, "ה' פוקח עורים". ומי הם העורים? הדורות האלו, שהולכים בתורה כעיורים, שנאמר (ישעיה, נט) נְגַשְׁשָׁה כַֽעִוְרִים קִיר וּכְאֵין עֵינַיִם נְגַשֵּׁשָׁה", כי בדורות האחרונים, כולם קורים ואין יודעין מה הן קורים, שונים, ואין יודעין מה הן שונים, כי חכמת התורה בדורות הללו פחותה הרבה ממה שהיה בדורות הקודמים. אבל לעתיד לבוא, "אָז תִּפָּקַחְנָה עֵינֵי עִוְרִים".

נמצא שבדורינו, אנו דומים לעיורים, ומגששים באפלה בעוונות הרבים.

אמנם בספרים הובא משל על זה, מעשה באדם אחד היה הולך בדרך ונתאחר מעט, ומחמת שינוי בדרכים, איבד את דרכו, והיתה בידו מרגלית יקרה ונפלה מידיו ואבדה לו, והוא לא מצאה, כי כבר החשיך היום. החליט לישון על אם הדרך, ובבוקר יחפש את המרגלית.

והנה הזדמן הדבר ובאותו מקום היה הולך אדם אחר מבני העיר הקרובה, ואף הוא איבד את דרכו עד שהחליט לישון על עץ סמוך. בלילה, באו קרוביו של האדם השני שהיה מבני העיר הקרובה, והחלו מחפשים אחריו עם עששיות של נפט, עד שמצאוהו, וקראו אליו והוא לא ענה מפני שהיה ישן בחוזקה והיה איש עצלן בטבעו. ושוב אחר שעתיים באו מידידיו וקראוהו והוא לא ענם מפני שהיה ישן. בבוקר החל זועק כי קר לו וכל בשרו נעשה חידודין חידודין מחמת הקור, אמר לו האדם הנוסף שישן בקרבתו, תראה, כי אתה גרמת לעצמך את הרעה, כי אם היית מתעורר בלילה לקול קריאת קרוביך, לא היית מצטנן, ובעזרת העששיות שלהם היינו מוצאים חפצינו ומגיעים העירה!

והנמשל על זה, כי כמה פעמים שלח ה' את נביאיו ושליחיו לעורר את ישראל להתעורר מתרדמתם, כי חפץ ה' לפקוד אותנו מכבר ולהשיבינו אליו, וכמו שהמליצו כי אלול ראשי תיבות, "אני לדודי ודודי לי", שה' מבקש קרבתינו, אבל אנו לא שמנו לב להתעורר ונותרנו כעורים. ועל זה אומר הנביא בהפטרה של פרשת השבוע, "קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ"! כי בא זמן הגאולה! אבל אנחנו עוד ישנים ולא מתעוררים, וקול דודי דופק פתחי לי אחותי רעייתי יונתי תמתי! אך אנו משיבים מפני העצלות, פשטתי את כותנתי איככה אלבשנה רחצתי את רגלי איככה אטנפם. ועד שאנו כבר מתעוררים, חולף זמן התשובה, ו"דודי חמק עבר". כי ישנים אנו בתרדמת העולם הזה, והנביא צווח ואומר, "כִּי הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים", אבל "עָלַיִךְ יִזְרַח ה' וּכְבוֹדוֹ עָלַיִךְ יֵרָאֶה", ואם היו מתעוררים, היה מתקיים המשך הפסוק "וְהָלְכוּ גוֹיִם לְאוֹרֵךְ וּמְלָכִים לְנֹגַהּ זַרְחֵךְ". כלומר גם הגויים היו הולכים לאורם של ישראל, כי גם הם צריכים תיקון על ידי תשועת ישראל.

וכן אמרו במסכת סנהדרין, שאל אותו המין את רבי עקיבא, מתי יגיע משיח לישראל? אמר לו רבי עקיבא, כשיהיה להם חושך. אמר לו אותו המין, אתה מקלל אותנו? אמר לו, מקרא כתוב: "כי הנה החושך יכסה ארץ", ורק אז "עלייך יזרח ה'".

א"כ מזומנים אנו וקרובים לאור עולם, ועלינו לשוב בתשובה, נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום, א-האם נכון שיהודי שחי בארץ מחלל שבת, נחשב כגוי ועונשו בשמים חמור מאד לנצח נצחים. אם כן מהו המקור. ב- שמעתי שבחור שלא רוצה להבדיל לעצמו ולמשפחה ושותה קפה וסיגריה לפני שאביו מבדיל ר"ת, מקולל ע"י המתים, מהו המקור להראות לו אולי יפסיק מהרגל מגונה זה. ג-כל המשפחה שאומרת ברוך המבדיל בין קודש לחול, גם לא יכולה לשתות אפילו מים, עד שאבי המשפחה יבדיל ר"ת? תודה רבה. י"ז אלול תש"פ / 6 בספטמבר 2020

שלום,

מי שמחלל שבת, עונשו גדול, כי הוא אחד העוונות הגדולים בתורה. ומכחיש האמונה בה' כמו שמבואר בתחילת מסכת  חולין (דף ה.). ובאופן כללי כל עבירה שנעשית בארץ ישראל היא חמורה יותר, כמו שנאמר בישעיה, מי ביקש זאת מידכם רמוס חצרי.

מי שאוכל ללא הבדלה, עונשו רב, אבל לא כמו שכתבת, אלא כמו שאמרו בפסחים קה. שבשעה שימות מן העולם יצטער מאד.

לשתות מים לפני הבדלה במקום צורך יש מיקלים. ואם אבי המשפחה מאחר, יכולים לבקשו שיעשו הבדלה לפני בואו כדי שיוכלו לאכול. 

תורתינו הקדושה מלאה אור, ויקרה היא מפנינים, היא חיינו ואורך ימינו. ואינה רשימת קללות ועונשים כפי שקצת נראה מסגנון השאלות. במחילה, 

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה