הלכה ליום חמישי ל' סיון תשפ"א 10 ביוני 2021              

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יוסף הילסיא ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחתו

תאריך ההלכה: ל' סיון תשפ"א 10 ביוני 2021

קטגוריה: צדקה


שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית.

והנה שורש השאלה, הוא לפי מה שמבואר בגמרא ובפוסקים, כי מצד הדין אין חיוב על האדם לזון את בניו ובנותיו שהם יותר מגיל שש שנים, ואין החיוב לזון את בניו מעל גיל זה, אלא מדין צדקה, כי הקרוב קרוב קודם, והואיל וכל אדם חייב במצוות צדקה, ממילא עליו לזון את בניו ובנותיו. אך אם אין לו במה לזון אותם, אינו חייב במזונותיהם מן הדין.

ולפיכך אמרו בגמרא במסכת כתובות (דף נ.), על מה שנאמר בתהלים "אשרי שומרי משפט עושה צדקה בכל עת", וכי אפשר לעשות צדקה בכל רגע ורגע?, אלא דרשו רבותינו שבעיר יבנה, זה הזן את בניו ובנותיו שהם קטנים. כלומר, מי שזן את בניו ובנותיו הקטנים שהם מעל גיל שש שנים, אף שאינו חייב מן הדין לזונם, הרי הוא מקיים מצוות צדקה בכך שהוא זן אותם. וכן כתב רבינו הרמב"ם (פ"י מה' מתנות עניים), שהנותן מזונות בניו ובנותיו שאינו  חייב מן הדין במזונותיהם, כדי ללמד אותם תורה ולהדריכם בדרך ישרה, הרי זה בכלל מצוות צדקה.

ולכן כתב המהר"ם מרוטנבורג בתשובה, שיש להקל גם כן לענין מעשר כספים, שיהא רשאי כל אדם לנכות את הוצאות בניו ובנותיו שהם מעל גיל שש, שהרי הוא מקיים בזה מצוות צדקה. ואף שהגאון חיד"א כתב לחלוק על המהר"ם מרוטנבורג, משום שעל פי הקבלה יש חיוב גמור במצוות מעשר כספים דווקא. ועוד שמבואר בפוסקים שדוקא מצוה שלא היתה יכולת לקיימה מבלעדי מצוות מעשר, מותר לקיימה ממעות מעשר, אבל דבר שהיה נעשה גם בלאו הכי, כגון מזונות בניו ובנותיו, אין להשתמש במעות מעשר לצורך אותו הדבר. אולם מרן הרב זצוק"ל כתב לחלוק על דברי הגאון חיד"א בזה, והעלה שהעיקר להלכה כדעת המהר"ם מרוטנבורג, שמותר להשתמש במעות מעשר לצורך מזונות בניו ובנותיו, ואף שכיום על פי תקנות הרבנות הראשית לישראל חייב כל אדם לזון את ילדיו עד גיל חמש עשרה שנים, מכל מקום אין זה מונע ממנו לתת מעות אלו ממעות מעשר. אולם מי שנהג כבר לתת מעשר כספים, נכון שיעשה "התרת נדרים" בפני שלשה על מה שנהג עד כה שלא להשתמש במעות אלו לצורך מזונות ילדיו, ומעתה ואילך יתנה בפירוש שהוא נותן ממעות מעשר גם לצרכים אלו.

ולסיכום, הנוהג לתת מעשר כספים, רשאי לנכות מדמי המעשר את הוצאות בניו ובנותיו שהם למעלה מגיל שש שנים. ומכל מקום מי שנהג עד כה לתת מעשר כספים אך ורק לענינים אחרים, מה טוב שיעשה התרת נדרים על מה שנהג עד כה לתת מעשר לצדקה ממש, ומעתה יוכל לתת ממעות המעשר לצרכי ילדיו. ופשוט שכל זה הוא דוקא במי שמחנך את ילדיו על ברכי התורה ממש, שאז יש מקום לומר שמקיים בזה מצוות צדקה, אבל אם בניו לומדים במוסדות שאינם של תורה וכיוצא בזה, אי אפשר להחשיב הוצאה כזו כמצוות צדקה כלל.

ומי שחננו ה' ויש לו לתת מעות לצדקה מלבד הוצאות בני ביתו, יאחז צדיק דרכו לתת כל המעשר לעניים ולאביונים ולעמלי תורה ולישיבות הקדושות. ועץ חיים היא למחזיקים בה ותמכיה מאושר.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר לתת מכספי מעשר לכתיבת ספר תורה?

ל' סיון תשפ"א / 10 ביוני 2021

שלום וברכה,


נראה לעניות דעתי, שכיון שכל אדם מצווה על כתיבת ספר תורה, למרות שהאחרונים מצאו כמה צדדי קולא למה לא נוהגים בזה כולם, אבל אדם שרוצה לקיים מצוה זו, נראה שלא יקיים אותה בכספי מעשר, שהרי כל מצוה שאדם חייב בה, צריך לעשותה מכספי חולין, כמו קניית אתרוג וכדומה.
תשובת הגאון רבי גד יזדי שליט"א

בברכת התורה
גד יזדי

שלום . ברשות הרב כמה שאלות לגבי מעשר כספים ..
1.אם קיבלתי 4000 שקל ונתתי פחות מ400 שקל והתכוונתי למצות מעשר כספים . האם זה עלה לי למצות מעשר שעליה נאמר שמביאה עשירות או שעלתה לי רק מצות צדקה ?
2.אם אני כבר מקיים את מצות מעשר כמה חודשים ולא אמרתי "בלי נדר" האם אני עדיין יכול להגיד "בלי נדר" ולהתנות שאם אין לי כסף אז אשתמש במעשר לדברים אחרים?
3.אם קיבלתי משכורת בסכום שהוא לא עגול כגון 1543.20 האם בשביל לקיים מעשר כספים אני צריך לתת במדויק ? ( הכוונה לגבי ההבטחה של העשירות האם זה יתפוס או לא ...)

כ"ג תמוז תש"פ / 15 ביולי 2020

מצוות צדקה סגולותיה רבות, אבל מה שאמרו עשר כדי שתתעשר, הוא רק כשנותן מעשר ממש.

 

יש לתת מעשר לכל הפחות, אבל יכול לתת יותר, לדוגמא כשהסכום לא עגול.

אם רצונך לבטל את מה שנהגת, ואתה דחוק בממון וכדומה, צריך שיעשו התרת נדרים. 

שאלה: אם אדם משתכר כ- 2000 ש"ח בחודש שזה גם עלות השכ"ד שלו האם יש עליו לעשר 200 ש"ח ולהפוך לבעל חוב או שלא?
מה קורה שהמצב הכלכלי לא טוב בכלל האם על הבעל לעשר כספים? זאת אומרת לתת מזון לאחרים כאשר בביתו אין? או שיכול לכוון אישתו כעניי ביתו? י"ח כסלו תש"ע / 5 בדצמבר 2009

שלום רב!
אדם שאין לו די כסף בכדי לכלכל את בני ביתו, לתת להם מזון וצידה ומגורים, אינו צריך להפריש מעשר כספים.
וכבר נתבאר עיקר הדין לגבי נתינת מעשר כספים לבני הבית בהלכה המצורפת לשאלה

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב