הלכה ליום רביעי ה' אב תשפ"א 14 ביולי 2021              

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

קוסטיה בן לודוויג מנדל ז"ל

שהיום יום השנה השלושה עשר לפטירתו בטרם עת של ראש משפחתנו
נפשו בטוב תלין וזרעו יירש ארץ. ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנו

תאריך ההלכה: ה' אב תשפ"א 14 ביולי 2021

קטגוריה: בין המצרים ותשעה באב


תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה.

ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה, וכל שאינו מתאבל על ירושלים, אינו רואה בשמחתה.

זמן חמישה עינויים
בערב תשעה באב, מיד עם שקיעת החמה, חל על האדם החיוב של חמישה עינויים אלה. ולכן מיד עם שקיעת החמה, צריך לחלוץ את מנעליו (ומותר ללבוש נעליים שאינם עשויים עור). אולם כשחל תשעה באב במוצאי שבת כמו בשנה זו (תשפ"א), אין לחלוץ את הנעליים העשויים עור מיד עם שקיעת החמה, מפני כבוד השבת, אלא יש להשאר עם הנעליים עד אחר צאת הכוכבים, דהיינו כעשרים דקות אחר השקיעה, ואז יאמר "ברוך המבדיל בין קודש לחול", ויחלוץ נעליו וילבש בגדי חול, וילך לבית הכנסת להתפלל תפילת ערבית, ולומר איכה וקינות.

ומפני כל האמור, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שראוי להכריז בבתי הכנסת ולהודיע לציבור, שתפילת ערבית במוצאי שבת, תהיה רק לאחר חצי שעה מזמן שקיעת החמה, ולא קודם, ובכך תהיה אפשרות לקהל להחליף מבגדי השבת לבגדי החול, ולחלוץ את נעלי העור שלרגליהם, ויבואו לבית הכנסת בבגדי חול המותרים בתשעה באב.

בגדים לתשעה באב
כשם שבכל שנה בשבוע שחל בו תשעה באב, אסור ללבוש בגדים מכובסים, כמו כן, ועל אחת כמה וכמה, שבתשעה באב עצמו, אסור ללבוש בגדים מכובסים. לכן אדם שקשה לו להשאר עם חולצת השבת ביום תשעה באב, עליו לדאוג בהקדם, להכין לו בגדים לתשעה באב, וזאת על ידי כן שילבש, (אפילו היום) את הבגדים למשך כחצי שעה, ולאחר מכן ישמור אותם לתשעה באב, ויוכל ללבשם מיד בצאת השבת לפני תפילת ערבית של ליל תשעה באב.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

האם יש עניין להיות במהלך הצום דווקא עם בגדי חול? כי זכור לי שיש שאומרים שלא ראוי להיות עם בגדי שבת בתשעה באב

ה' אב תשפ"א / 14 ביולי 2021

בודאי. אין ללכת לבית הכנסת במוצאי שבת עם בגדי השבת, אלא לאחר צאת הכוכבים יש להחליף לבגדי חול. ולכן קובעים את תפילת ערבית בשעה מאוחרת יחסית. וכמובן צריך שיאמר ברוך המבדיל בין קודש לחול לפני שיחליף בגדיו. 

שלום וברכה רבה
מהי סיבת ההיתר להקל בשתיית יין אפילו בשבוע שחל בו ?

ה' אב תשפ"א / 14 ביולי 2021

יש בזה מחלוקת הפוסקים וחילוקי מנהגים. כי הגאון מהר"י עייאש כתב שיש שלא נהגו איסור אלא באכילת בשר. ואין קשר בין איסור שתיית יין לאיסור אכילת בשר. וכן כתב הכנסת הגדולה, שהדבר תלוי במנהג. וכן מנהג סאלוניקי כמו שכתב בספר שלחן גבוה, וכן מנהג ירושלים כמו שכתב בספר פרי האדמה, שלא נמנעים משתיית יין. כמו שכתב בחזון עובדיה תעניות עמוד קעו. 

האם השנה שתשעה באב נדחה ליום ראשון, צריך ללבוש בגד שאינו מכובס בתשעה באב, או שהשנה זה לא חל? ט' אב תשע"ט / 10 באוגוסט 2019

יש ללבוש בגד לא מכובס.

האם יש לברך ברכה ״שעשה לי כל צרכי״ בתשעה באב? ז' אב תשע"ו / 11 באוגוסט 2016

מרן זצ"ל היה נוהג לברך שעשה לי כל צרכי גם בתשעה באב.

מה הדינים לגבי מוצ"ש כששומרים רבינו תם (לצאת השבת ולא לצאת התענית)? ז' אב תשע"ו / 11 באוגוסט 2016

גם מי שנוהג לשמור על זמן רבינו תם, חייב לקיים את כל דיני התענית משקיעת החמה, משום שהעיקר להלכה כדעת הגאונים, ולדברי רבינו תם אנו חוששים רק לחומרא ולא להקל. 

שאל את הרב