הלכה ליום חמישי ו' ניסן תשפ"ב 7 באפריל 2022              

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

חנה-חנינה בת כמיסה ז"ל ואברהם מנשה בן רחל ז"ל

חנינה,כשמה,חוננת מרחמת ובעלת-חסד. אברהם היה יתום מאב ואם, וערירי. ת.נ.צ.ב.ה.
ולהבדיל : לרפו'ש ליעקב-עוזי הי"ו (בנה של חנינה ז"ל)

הוקדש על ידי

בוקובזה ראובן

תאריך ההלכה: ו' ניסן תשפ"ב 7 באפריל 2022

קטגוריה: פסח


מוציא מצה – רגישות לגלוטן

מצה שמורה
המצה שיוצאים בה ידי חובה בליל פסח, צריכה להיות מצה שנשמרה משעת קצירה. וזו היא שנקראת "מצה שמורה", כלומר, שמשעת קצירת החיטים השגיחו עליהם שלא תבוא בהם אף טיפת מים. ונכון מאד שאותה מצה תהיה עבודת יד, שנעשתה לשם מצוה. ומכיוון שבנקל עלולות לעלות שאלות חמורות בכשרות המצה, יש להזהר מאד לקנות מצות אך ורק במקום שיש עליהם פיקוח על ידי גוף כשרות רציני. ובזמנינו מצויות ברוך ה' מצות עבודת יד (עגולות) אשר נעשות עבור ליל הסדר תחת השגחה קפדנית, וניתן לרכוש ממצות אלו לליל הסדר.

"על אכילת מצה"
אין לברך "אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על אכילת מצה" אלא בליל הסדר, אבל בשאר ימי הפסח אכילת המצה אינה חובה, ולכן אין לברך עליה ברכה זו. שנאמר: "בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב תֹּאכְלוּ מַצֹּת".

שיעור זמן האכילה
את המצה יש לאכול תוך שיעור "אכילת פרס", ולכתחילה יש להזהר לאכול כזית מן המצה תוך שיעור ארבע דקות. (ואם אינו יכול, יאכל תוך שיעור של כשבע וחצי דקות לכל היותר).

אם אכל בלא הסיבה
ביארנו כבר, שאת המצה בליל פסח יש לאכול "בהסיבה", כלומר, כשנוטה מעט לצד שמאל. ומי שאכל מצה ושכח להסיב, הדין הוא שעליו לחזור לאכול בהסיבה. אבל לא יחזור לברך על אכילת מצה. (ילקוט יוסף ח"ג עמוד תסב).

וביארנו שגם הנשים מחוייבות להסב בליל הסדר, כפי שהאנשים מחוייבים בכך. אולם אשה שאכלה ובטעות לא הסבה, וקשה לה לחזור ולאכול שנית בהסיבה, רשאית לסמוך על דעת כמה פוסקים הסוברים שנשים אינן מחוייבות בהסיבה, ואינה צריכה לחזור ולאכול שנית. (ילקוט יוסף ח"ג עמוד תע).

שלא לדבר עד שאוכלים כזית
מאחר ומצות אכילת מצה בליל פסח, היא אכילת שיעור "כזית מצה", כפי שביארנו כבר, לכן הברכה שמברכים "על אכילת מצה", מכוונת על אכילת כזית שלימה של מצה. ולכן אין לדבר שום דבר לאחר שמברכים "על אכילת מצה", עד שמסיימים לאכול כזית מצה בהסיבה. ומכל מקום אם דיבר לאחר שאכל מעט מהמצה, אינו חוזר לברך שנית, משום שכבר התחיל במצוות האכילה. (עיין בחזון עובדיה עמוד סח).

חימום המצות
מותר לחמם את המצות לפני אכילתן בליל הסדר, על גבי פלאטה חשמלית, ואין בזה חילוק בין מצות קשות לרכות.

רגישות לגלוטן
חובת אכילת מצה בליל הסדר, היא מצוה מן התורה, ולכן גם מי שרגיש או רגישה לגלוטן, ולכן נמנע בכל ימות השנה מאכילת גלוטן, חייב לאכול מצה בליל הסדר, אלא שהדבר גורם לצער רב, לכן עליהם להערך מיד, להשיג מצות מיוחדות ללא גלוטן, העשויות מכוסמין או משיבולת שועל (ללא גלוטן).

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

סליחה, גם בכוסמין (כוסמין) יש גלוטן ואין להשתמש בו לאנשים עם מחלת צליאק. אני חושב שרק מצות שיבולת שועל הם ללא גלוטן י' ניסן תשפ"ב / 11 באפריל 2022

גם בשיבולת שועל יש גלוטן. יש תוצרת מיוחדת ללא גלוטן, הן של כוסמין והן של שיבולת שועל.

שלום רב,
האם כאשר קטן קורא בקול חלק מההגדה יש לקרוא יחד איתו. או שמא יוצאים ידי חובה בקריאת הקטן?
ישר כח

ד' ניסן תשפ"א / 17 במרץ 2021

יש לקרוא יחד איתו. תבורכו,

שאל את הרב