הלכה ליום חמישי י"ח אב תשע"ג 25 ביולי 2013              

ההלכה מוקדשת לרפואתו השלימה של מרן עטרת ראשינו רבן של כל ישראל

רבינו עובדיה יוסף בן גורג'יה בתושח״י

שהשי"ת ישלח דברו הטוב וירפאהו רפואה שלימה
ונזכה לאורו של מרן עוד רבות בשנים
עד ביאת משיח צדקינו בב"א

הוקדש על ידי

אתר הלכה יומית

תאריך ההלכה: י"ח אב תשע"ג 25 ביולי 2013

קטגוריה: נישואין


מהו "גט"?

 

יחד עם כל בית ישראל, הננו מברכים בשמחה וחדווה, את כבוד מורינו ורבינו, עטרת ראשינו, הרב הנודע לשם טוב ולתהלה בכל קצווי ארץ, כבוד הראשון לציוןהגאון רבינו יצחק יוסף שליט"א, לרגל הבחרו למשרת הראשון לציון הרב הראשי לישראל, לשמחת מרן אביו רבינו הקדוש שליט"א, ולשמחת לב מבקשי ה'. יהי רצון שיזכה להרים קרנה של תורה, ולהרביץ תורה עוד רבות בשנים, דשנים ורעננים, יחד עם עמיתו הרב הגדול רבי דוד לאו שליט"א, הרב הראשי לישראל, ויעמדו בראש הרבנות רבות בשנים, מתוך בריאות הגוף והרחבת הדעת, ונזכה לראות בביאת משיח צדקינו בגאולה השלימה במהרה בימינו אמן.

 

בהלכות הקודמות עסקנו בעניני מצות הנשואין. והנה ידוע, שלאחר שקבלה האשה איזה דבר מיד בעלה לשם קדושין, וכמו שנהוג בזמנינו שנותנים "טבעת" שבה האיש מקדש את האשה, ונתקיימו שם כל התנאים שצריך שיתקיימו בקידושין, נעשית האשה "אשת איש".
 
אופן הגירושין
נאמר בתורה (דברים כד): כי יקח איש אישה ובעלה, והיה אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערות דבר, וכתב לה ספר כריתות ונתן בידה, ושלחה מביתו, ויצאה מביתו והלכה והיתה לאיש אחר.
 
מבואר אם כן בתורה, שקיימת אפשרות לנתק את קשר הנישואין בין איש לאשתו, ובכך יסור מן האישה דין "אשת איש" אשר עליה, והרי היא רשאית להנשא מחדש לאיש אחר. ומבואר גם שלשם ניתוק הקשר, צריך הבעל לכתוב לאשתו "ספר כריתות", שהוא הנקרא "גט", ולתת את הספר בידה. ויש דינים רבים מאד בענייני הגט אשר מקובצים במסכת "גיטין" ובשלחן ערוך אבן העזר ועוד.
 
מדוע הגט נקרא "גט"?
טעם הדבר שספר הכריתות נקרא "גט", כתבו התוספות בריש מסכת גיטין, שהוא מפני שגט בגימטריא י"ב, כמנין השיטין (השורות) שבגט. (כי בגט ישנם שנים עשר שורות, כמנין גט). ויש בזה עוד טעמים. ויש מוסיפים טעם נאה, שמאחר ובלשון הקודש לא נמצאת שום מילה, שהאותיות ג' וט' נמצאות בה יחדיו סמוכות זו לזו, לכן נקרא הגט "גט", כי ג' וט' יחדיו מבטאות פירוד, שאינם מתחברות לעולם, וכן הגט, מבטא פירוד.
 
שאין למהר בענין גירושין
אף על פי שיש אפשרות לנתק את קשר הנישואין, מבואר בגמרא ובפוסקים שאין למהר לפעול בדרך זו, וכל המגרש את אשתו הראשונה מזבח מוריד עליו דמעות. ולדאבונינו בזמן הזה, מצויים הרבה מאד מקרי גירושין, ולא זו דרכה של תורה. אבל אם כל הקיצין כלו, ואחרי שניסו לפשר בין בני הזוג נמצא כי אין קיום לנישואיהם, קיימת אפשרות הגירושין, בכדי שלא ישאר אף צד שבוי חרב ביד חברו. אך יש לדעת, כי ללא גט, אין אפשרות היתר לנשואי האשה עם אדם אחר, שהרי היא אשת איש, ואפילו אם נתגרשו כבר גירושין אזרחיים, כל זמן שלא קיבלה גט כהלכה, אינה מגורשת כלל.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >