הלכה ליום חמישי כ"ג חשון תשפ"ג 17 בנובמבר 2022              

תאריך ההלכה: כ"ג חשון תשפ"ג 17 בנובמבר 2022

קטגוריה: שבת


בורר בתלישת ענבים או עגבניות מן האשכול

שאלה: אשכול ענבים, שיש בין הענבים גם ענבים רקובים, האם מותר בשבת לתלוש את הענבים הרקובים ממנו, בכדי שישאר אשכול ענבים טוב לאכילה?

תשובה: בהלכות הקודמות ביארנו, שאסור לברור בשבת פסולת מתוך אוכל. ואפילו אם עושה כן על מנת לאכול מיד את האוכל, הדבר אסור. וכפי שנתבאר.

ומעתה לענין אשכול ענבים, (וכן אשכול עגבניות שרי), שיש בו ענבים רקובים. הנה ברור שאסור לתלוש את הענבים הרעים מן האשכול, שבכך התולש בורר פסולת מן האוכל, כי הענבים הרעים הם הפסולת, והטובים הם האוכל. ולפיכך פסק מרן הרב זצ"ל, שיש בתלישת הענבים המקולקלים איסור מן התורה.

ואפילו אם הענבים הרקובים אינם רקובים כל כך, והם ראויים למאכל, אלא שהוא אינו חפץ בהם, גם כן בודאי שאסור לתלשם בשבת,  שהרי כבר ביארנו, שכל דבר שהוא אינו חפץ בו עתה, הרי הוא נחשב פסולת יחסית לדבר שהוא חפץ בו. (ואמנם בזה אין האיסור מן התורה אלא מדרבנן).

ורב גדול אחד כתב להקל בזה, והביא ראיה לדבריו, מדברי כמה מרבותינו הראשונים, שכתבו שמותר ביום טוב, להפריד את החֵלֶב מן הבשר (בנתחי הבשר שבחלק האחורי בבהמה, מעורב מין שומן הנקרא "חֵלֶב", ואסור מן התורה לאכלו, ולכן "מנקרים", כלומר, מפרידים אותו מן הבשר). וטעם ההיתר, לפי שהחלב מחובר לבשר, ובדבר מחובר יש אומרים שלא שייך איסור בורר.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, כתב לחלוק על דבריו, כי יש הבדל גדול בין בשר שהוא מחובר ממש לחלב, לבין קבוצת ענבים המחוברים יחדיו לאשכול. שבשר שדבוק לחלב, הרי הפרדת החלב ממנו דומה לקילוף פרי מהקליפה שעליו, שלא שייך בזה איסור בורר, מה שאין כן תלישת הענבים מן האשכול, שאינה דומה לקילוף הפרי כלל.

ולכן לסיכום, אשכול ענבים, שמעורבים בו ענבים טובים וענבים שאינם טובים כל כך, אסור בשבת לתלוש את הענבים הרעים, ולהשאיר עליו את הטובים, שהרי זה בורר "פסולת מן האוכל" שאסור. ולכן יש לקחת את הענבים הטובים ולאכלם, ולאחר מכן להשליך את האשכול עם הענבים הרעים. והוא הדין לגבי אשכול עגבניות (שרי) שיש בו עגבניות טובות, ועגבניות מקולקלות או ירוקות, שאסור לתלוש את הרעות תחילה, אלא יש לתלוש את הטובות תחילה. וכמבואר.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >