הלכה ליום חמישי י"ד אלול תשפ"ג 31 באוגוסט 2023              

תאריך ההלכה: י"ד אלול תשפ"ג 31 באוגוסט 2023

קטגוריה: תפילה


"תעזור לי" – הנהגות ממרן זצ"ל

שאלה: האם רשאי כל אדם להוסיף בקשות אישיות בתפילת העמידה? כיצד ראוי לנהוג בזה?

תשובה: רבותינו במסכת ברכות (לד.), דנו בענין הוספת בקשות פרטיות באמצע תפלת שמונה עשרה, וכך אמרו:

ברכות ראשונות ואחרונות
"לעולם אל ישאל אדם את צרכיו, לא בשלש ראשונות ולא בשלש אחרונות". כלומר, בשלושת הברכות הראשונות, ובשלושת הברכות האחרונות של תפלת העמידה, אסור להוסיף בקשות פרטיות. אבל בשאר הברכות שבתפלת העמידה, מותר להוסיף בקשות פרטיות, לפי ענינה של הברכה. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך (סימן קיב).

וטעם הדבר שאין לבקש שום דבר בברכות הראשונות והאחרונות של התפלה, הוא משום שעיקרן של הברכות הללו הוא שבח להשם יתברך, או בקשה על צרכי כלל ישראל, שגם היא בכלל השבח למלך. והרי כך הדרך, שכאשר בא אדם לבקש איזה דבר מהמלך, תחילה, מסדר שבחו, ואחר כך מבקש בקשתו. ומזה הטעם אנו משבחים את ה' בשלשת הברכות הראשונות. ובשעת השבח בודאי שאין זה מן הראוי להכניס בקשה פרטית. וכן בשלשת הברכות האחרונות, שהן שבח לה', בבקשות על כלל ישראל, שירצה השם יתברך את תפלתם ועבודתם, ויתן להם שלום, ויקבל את הודאתנו לו, וגם אז אין זה נכון לבקש בקשות פרטיות.

בקשות פרטיות
ורק בשאר הברכות שבאמצע התפלה, רשאי כל אדם מעיקר הדין לבקש את צרכיו, בכל ברכה לפי ענינה. כלומר, בברכת השיבנו, יוכל לבקש מהשם יתברך שיסייע בידו לחזור בתשובה, בברכת רפאנו יוכל לבקש על חולה שיתרפא, ובברכת ברכינו, יוכל לבקש על הפרנסה, ובשמע קולינו יוכל לבקש על כל דבר הנצרך לו, שהיא כוללת את כל התפילות. וכן לאחר אמירת "יהיו לרצון", רשאי לבקש כל מה שירצה.

וכיצד הוא מוסיף בתפלה? תחילה יאמר נוסח הברכה, עד שמגיע לסיום הברכה, ואז יבקש מה שירצה, ויסיים בחתימת הברכה. ולדוגמא, יתחיל בברכת רפאינו, עד שיגיע ל"והעלה ארוכה ומרפא לכל תחלואינו ולכל מכאובינו מכותינו", ואז יבקש על החולה שהשם יתברך ישלח לו רפואה שלימה, ויסיים "כי אל רופא רחמן ונאמן אתה, ברוך אתה ה' רופא חולי עמו ישראל".

לשון נכונה
אולם יש להזהר, שלא להאריך בתחינות בשעת התפילה, שלא ניתנו הברכות לומר בהם דברי הבאי חס ושלום, רק יזהר לדקדק בלשונו ולבקש צרכיו בלשון נקייה ומדוייקת בקצרה.

ולדוגמא, יש שאומרים: "רבונו של עולם, תעזור לנו"! והיא לשון לא נכונה, אלא יש לומר: "ריבונו של עולם, עזור לנו"!, כי "תעזור", אין פירושו בקשה, אלא קביעה שכך יהיה, כמו שנאמר, "אתה תקום תרחם ציון", שהיא נבואה ולא תפילה. וכן על זו הדרך, צריך להקפיד על בקשה בצורה מדוייקת.

היכן להתפלל?
ובענין זה יש לציין, כי מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל היה מייעץ, כאשר היו באים לפניו חולים, שמן הראוי להתפלל עליהם דוקא בברכת "רפאינו", שהתפלה שם לרפואת חולים, עדיפה על התפלה בברכת "שמע קולינו".

ופעם היה מעשה, שאחת מבנות המשפחה היתה במצב רפואי מסובך. ומרן זצ"ל הורה לנו, להתפלל עליה בברכת "רפאינו". אולם אנו התפללנו בברכת "שמע קולינו". לאחר כמה ימים, קרא לנו מרן זצ"ל ואמר, מדוע אינך מתפלל ברפאינו? השבתי לו, הנני מתפלל היטב. אמר לי, לא נכון, אינך מתפלל ברפאינו, אלא בשמע קולינו! מרוב פחד, השבתי למרן זצ"ל, כי התפללתי ברפאינו. באותה שעה, ממש נצנצה רוח הקודש אצל מרן זצ"ל, אז פנה ואמר: אין זה נכון, באמת אינך מתפלל ברפאינו אלא בשמע קולינו! אם תתפלל ברפאינו התפילה תתקבל!

עוד ראינו בעינינו, כאשר נודע למרן זצ"ל על נער אחד שהחל מתדרדר מבחינה רוחנית, עמדנו בסמוך למרן זצ"ל בזמן התפילה, ושמענו איך שהיה מתפלל על אותו נער לאחר אמירת "יהיו לרצון" (השני) שבתפלת העמידה. ובמשך כחצי דקה התחנן לה' יתברך בדמע, שיעיר את רוחו של אותו צעיר שישוב בתשובה שלימה. וכן היה מרן זצ"ל נוהג לגבי כמה שמות של אנשים שביקשו ממנו להתפלל עליהם, שהיה מתפלל עליהם אחר אמירת יהיו לרצון. ופעם הזכרנו לפניו באקראי, על אדם אחד שלקה בנפשו, ומיד השיב לנו מרן, הנה בכל יום אני מתפלל עליו, ושמו פלוני בן פלונית. ואותו צעיר לא היה ממקורבי מרן זצ"ל, אלא שמצבו הרפואי נגע מאד ללבו של מרן, עד שהיה מתפלל בכל יום.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום כבוד הרב
יש לי אפרוחים שמסתובבים בגינה ולקראת הערב אני מכניסה אותם ללול ונועלת את הלול האם יש בזה בעיה לעשות כך בשבת?

ח' חשון תשפ"ג / 2 בנובמבר 2022

נראה שאין לעשות כן בשבת, מפני שמדובר באפרוחים שלא יחזרו מאליהם לכלוב, ולכן יש בזה איסור צידה. רק תרנגולים גדולים, שחוזרים מאליהם, מותר לדחות אותם שיכנסו יותר מהר.

לכן עלייך להכניס אותם ללול לפני כניסת השבת, ובשבת מותר לשחרר אבל להחזיר רק אחרי צאת השבת.

תבורכו מפי עליון.

אחרי אילו מילים בשמע קולנו ניתן להוסיף בקשה?

ב' שבט תשפ"ב / 4 בינואר 2022

או לפני "ומלפניך מלכנו", או לפני "כי אתה שומע".

שלום כבוד הרב, יש פוסקים שמביאים להלכה לבקש בקשות פרטיות לאחר אלוקי נצור..ולפני יהיו לרצון השני שאז אומר פסוק מן התנ"ך שמתחיל באות הראשונה של שמו ומסיים באות האחרונה של שמו ומבקש בקשות פרטיות חותם יהיו לרצון השני ועושה שלום...ופה מובא לסיים יהיו לרצון השני ולבקש בקשות פרטיות לומר שוב בפעם השלישית יהיו לרצון ולסיים עושה שלום.. אבקש בכל לשון של בקשה אם אפשר לעשות סדר בדברים שאדע את הדרך העדיפה, בכבוד רב אלירן.

כ"ט כסלו תשפ"א / 15 בדצמבר 2020

כשאומר הושיעה ימינך וענני, יאמר את הפסוק, ואחר כך יהיו לרצון, ואחר כך יאמר איזו בקשה שירצה, ואחר כך שוב יהיו לרצון ועושה שלום. 

האם מותר להוסיף בקשות בברכת התורה

כ"ט תשרי תשפ"א / 17 באוקטובר 2020

 

אסור להוסיף שום דבר בתוך ברכות התורה. רק אחרי הברכות יוכל לומר מה שירצה. וימלא ה' כל משאלות לבכם לטובה,  

רשמת ... טוב יותר לומר את הבקשות אחר אמירת יהיו לרצון, ולא בברכת שומע תפילה. וכפי שכתבת.
הכוונה ביהיו לרצון האחרון?
לפני ... עושה שלום במרומיו?

י"ז תמוז תש"פ / 9 ביולי 2020

נכון, לפני אמירת עושה שלום. ולאחר שמבקשים בקשה פרטית, יש לומר שוב יהיו לרצון, ואחר כך עושה שלום. 

האם מותר לבקש בקשות אישיות ב-ט'באב? ט' אב תשע"ז / 1 באוגוסט 2017

מותר לעשות כן

כתבתם שאדם לא יבקש את צרכיו הפרטיים בשלוש הברכות הראשונות ולא בשלוש האחרונות כי זה לא כבוד למלך.
אני שמעתי ממקום אחר שמותר וטוב יותר לבקש בקשות אישיות ב"יהיו לרצון" האחרון בסוף "אלוקי נצור" (כי זה מעלה יותר גדולה –חתימת התפילה) יותר מאשר ב"שמע קולנו"(שזה בברכות האמצעיות),רציתי לדעת האם זה טוב איך שאני עושה או שאני צריך לבקש ב"שמע קולנו" ?

ג' אלול תש"ע / 13 באוגוסט 2010

שלום רב!

טוב יותר לומר את הבקשות אחר אמירת יהיו לרצון, ולא בברכת שומע תפילה. וכפי שכתבת.

בברכה,
הלכה יומית.