הלכה ליום שישי י' סיון תשפ"ה 6 ביוני 2025

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

משה בן יעקב ושושנה ז"ל

מצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם. ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחת שוויקה

פרשת נשא

נאמר בפרשת השבוע: "וַיְדַבֵּ֣ר ה' אֶל־מֹשֶׁ֥ה וְאֶֽל אַהֲרֹ֖ן לֵאמֹֽר, נָשֹׂ֗א אֶת־רֹאשׁ֙ בְּנֵ֣י קְהָ֔ת מִתּ֖וֹךְ בְּנֵ֣י לֵוִ֑י". כלומר, צוה ה' על משה, לראות כמה מבני קהת, כבר הגיעו לגיל שיוכלו לעבודת את עבודת המשכן.

בני לוי, היו: גרשון, קהת ומררי. גרשון הבכור, קהת השני, ומררי השלישי. ויש להתבונן, כי כאן, הקדים ה' יתברך את קהת מתוך שאר בני לוי, למרות שהוא לא היה הבכור, וביקש ה' ממשה להזמין ולראות כמה מבני קהת ראויים לעבודה, לפני כולם. ויש להבין, מדוע התורה מקדימה את קהת לאחיו הבכור?

מסבירים רבותינו במדרש, על פי הפסוק שנאמר בספר משלי על התורה הקדושה: "יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים", שאף על פי שגרשון היה בכור, ומצאנו בכל המקומות, שהתורה חלקה כבוד לבכור לפני אחיו הקטנים, בכל זאת, מאחר וקהת היה זה שטוען (הוא היה נושא) את ארון הברית, שבתוכו הלוחות וספר התורה, לכן נאמר בתחילה: "נשא את ראש בני קהת", ורק אחר כך: "נשא את ראש בני גרשון". מי שנושא את התורה הקדושה, יש לכבדו ולהקדים אותו לפני אחיו!

וב"כלי יקר" עמד על שאלה שיש כאן בדברי המדרש:
נכון הוא שהתורה הקדושה, יקרה מכל יקר, אין למעלה ממנה, ולכן הוקדם קהת לפני גרשון. אך על כך בעצם יש לשאול: מדוע מסר ה' את נשיאת ארון הברית דוקא לבני קהת? הרי היה ראוי לתת את הארון לבני גרשון, שהוא הבכור!

ומסביר הכלי יקר, שזה בדיוק מה שרצה הקדוש ברוך הוא להראות לנו! באה התורה ללמדינו, כי,  "כָּבוֹד חֲכָמִים יִנְחָלוּ", את הכבוד הגדול ביותר, יש לתת לבעלי התורה, ואילו היה ה' מוסר את ארון הברית לבני גרשון, ומזכיר אותם ראשונים, הרי אז היינו חושבים, שהסיבה שגרשון מוזכר ראשון, היא מפני שהוא בכור.

כעת, לאחר שמסר ה' את הארון לבני קהת, והקדים אותם לבני גרשון, רק כעת אנו יכולים ללמוד מכך, שאת הכבוד הגדול, יש לתת לנושאי התורה!

רבותינו במסכת הוריות דורשים את הפסוק: "יקרה היא מפנינים", שהתורה הקדושה יקרה יותר "מכהן גדול שנכנס לפני ולפנים", כלומר, אפילו כהן גדול, ביום הכיפורים, בשיא השיאים של הקדושה שאדם יכול להגיע אליה, כאשר הוא עומד בבית קדשי הקדשים, ונושא תפילה לפני ה', עדיין, מי שהוא תלמיד חכם, מי שהוא עוסק בתורה, הוא חשוב יותר מאותו כהן גדול!

זכורני, בביתו של מרן הסבא, מרן רבי עובדיה יוסף זצ"ל, היה ברור ופשוט מאד, לכל הסובבים אותו, כי האדם המוצלח ביותר בעולם, הוא תלמיד חכם. ואפילו תלמיד חכם שאינו גדול כל כך, הוא באמת אדם מוצלח מאד הרבה מעל ומעבר לכל ההצלחות בעולם.

בעיניו של מרן זצ"ל, אילו היו מבשרים לו שאחד מנכדיו יהפוך לפרופסור גדול, לא היה בדבר שמחה גדולה, ובודאי שלא גאווה. אבל כאשר היה שומע שאחד מנכדיו חיבר ספר טוב, או חידש חידוש בדברי תורה, ולומד טוב, היה שש ומאושר על הדברים.

בסוף ימיו, בראש השנה האחרון לחייו, שוחח מרן זצ"ל עם אחד מראשי תנועת ש"ס. ואותו אדם, סיפר למרן זצ"ל בשמחה, על הישגים שונים של המפלגה. התבונן מרן זצ"ל על נכדו, (כמדומני שהיה זה בנו של הגאון רבי אהרן בוטבול שליט"א) שעמד שם, ואמר לאותו אדם, אתה מספר לי דברים יפים, אבל כל זה שום דבר, לעומת השמחה שיש לי שאני רואה שהנכד שלי לומד תורה, ומתגדל בתורה!

שבת שלום!

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה