הלכה ליום רביעי ג' כסלו תשפ"ה 4 בדצמבר 2024

ההלכה מוקדשת לזיווג הגון עבור

יואב בן איילת

שיזכה בבחורה יראת השם ובעלת מידות טובות. ויזכה להקים בית נאמן בישראל בקרוב ממש. אמן.

הוקדש על ידי

בעילום שם

ילדים "מאומצים"

יתום בתוך ביתו
בגמרא במסכת סנהדרין (יט:), אמרו רבותינו, "כל המגדל יתום בתוך ביתו, מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו", שכך מצאנו אצל מיכל בת שאול, שהילדים שנולדו למירב, וגודלו על ידי מיכל, נקראו "בני מיכל".

וכשם שמעלת מי שמאמץ ילד בתוך ביתו היא גדולה מאד, שנחשב כאילו הילד המאומץ הוא שלו, ועוד שיש בזה גמילות חסדים שאין לה סוף, גם הבן המאומץ, צריך לנהוג בכבוד בהוריו המאמצים, שהרי הם גידלו אותו, ואי אפשר לשער בכלל את גודל הכרת הטוב שראוי שיהיה לבן כזה כלפי הוריו המגדלים אותו.

ילד שאינו יתום ממש
וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, (בתשובה שהובאה בילקוט יוסף אבלות סימן ל אות כד), שאף על פי שרבותינו דיברו על ילד "יתום", אין הכוונה יתום ממש, שאין לו אב ואם, אלא אפילו אם הוריו חיים, כל שהם אינם מסוגלים מסיבה כל שהיא לגדלו, הרי הוא נחשב יתום.

והביא מרן זצ"ל ראיה לדבריו, מכך שגמרא במסכת מגילה (דף יג.), הוזכר ענין זה לגבי משה רבינו, שגם הוא נקרא בנה של בתיה בת פרעה, אף על פי שהוריו היו בחיים, וזאת מפני שמחמת גזירת פרעה, לא יכלו הוריו לגדלו, ובתיה היא שהצילה אותו וגידלה אותו, ולכן הוא נחשב בנה. ואם כן, הוא הדין לכל בן או בת שלא יכלו ההורים לגדלם, ואנשים אחרים גידלום, יש להם מעלה כאילו אותו ילד הוא בהם או בתם.

והוסיף מרן זצ"ל, שגם אחרי פטירת ההורים המאמצים, אחרי אריכות ימים ושנים, אם יאמר הבן המאומץ קדיש לעלוי נשמתם, יועיל להם הדבר כאילו בנם אמר קדיש.

שם המשפחה
ויש ילדים שאומצו מגיל צעיר, ואם ישנו את שם משפחתם לשם ההורים המאמצים, יגרום הדבר לקורת רוח להורים המאמצים, ובמקרה כזה, נכון הדבר מאד שאותם הילדים יקחו את שם ההורים המאמצים, כדי לכבדם, וכתב הגאון מרן החיד"א (בספר ככר לאדן מערכת גימל), ששמע מפי רבני ירושלים הזקנים, אודות הגאון רבי גבריאל איספראנסה, (שמובא כמה מקומות בדברי גדולי האחרונים), שבילדותו נשאר יתום מאב ומאם, ובאה אשה חשובה ולקחה אותו וגדלה אותו ושכרה לו מלמדים למקרא ומשנה ותלמוד, ונעשה אדם גדול. ואשה זו היה שמה "איספראנסה". ורבי גבריאל שרצה לכבדה, עשה את כינוי שם משפחתו על שמה של אותה האשה, לעשות יקר וזכר לזו שהטיבה לו כל כך. נמצא, שאותם הורים שגידלו אותך במסירות והביאו אותך לחיי העולם, ראויים הם שתוסיף את שמם ככינוי לשמך, מצד הכרת הטוב וזכרון הטובה שהטיבו לך.

שאלות ותשובות על ההלכה

בנקדישך ונעריצך יש לעורר נשים שיושבות, לעמוד? (כי הן לא אוחזות בתפילה עם הציבור) ומה לגבי ברכת כהנים כשיש כהנים? י"ח אייר תשע"ט / 23 במאי 2019

ברכת כהנים אין צורך לעורר. אבל בקדושה, בודאי שחובה לעמוד.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה