שאלה: האם מותר לברך על מאכלים, כשאני עם בגד ים? והאם יש חילוק בין איש לאשה?
תשובה: אמנם מבואר בדברי רבותינו, שאסור לאדם לברך ולהוציא שם שמים מפיו כשהוא ערום. שנאמר "ולא יראה בך ערות דבר", וכן אסור לאדם לברך כשיש לפניו אדם אחר שאינו לבוש.
"בגד ים"
אולם לגבי בגד ים, מבואר בגמרא במסכת ברכות (כד.), שבמצב כזה שאדם לבוש בבגד כמו "בגד ים", מותר לו לברך. וכמובן שצריך שיהיה לו כיפה או כיסוי אחר על ראשו, כי אסור לאיש להזכיר שם שמים בלי כיסוי ראש כמו שפסק מרן בשלחן ערוך (סימן רו).
ולגבי אשה, גם כן מבואר בגמרא, שמותר לה לברך בלבוש כזה שרגילים בו על חוף הים, (ובלבד שתהיה מכוסה מלפניה, ומאחריה כפי שהיא מכוסה כשהיא יושבת), ואין בדבר איסור.
למדנו אם כן, שבין לאיש ובין לאשה מותר לברך למרות שהם לא לבושים בצניעות.
לברך לפני אדם שלבוש ב"בגד ים"
אולם יש חילוק בענין זה, לגבי אדם שבא לברך, והוא רואה לפניו אדם אחר שלא לבוש בצניעות. שאז הדין הוא, שאם הוא רואה איש אחר, שלבוש בבגד ים בלבד, מותר לברך לפניו, ואין בדבר שום איסור, בין אם המברך הוא איש, ובין אם היא אשה.
וכן אשה שרואה לפניה אשה אחרת שלבושה בבגד ים, מותר לה לברך לפניה. אבל איש, שרואה לפניו אשה שאינה צנועה, ואינה לבושה כהלכה, אסור לו לברך, ולא לומר שום דבר שבקדושה באופן כזה.
ואם אירע לאדם שהוא נקלע למקום שיש שם נשים שלא לבושות בצניעות, כגון בשמחה משפחתית וכדומה, והוא צריך לברך על איזה מאכל, עליו לעצום את עיניו, וכך יוכל לברך.
קדושים תהיו
וכמעט מיותר לציין, שהליכה לחוף הים, בזמן שיש שם נשים שלבושות בבגד ים, הוא איסור חמור ביותר, וכבר אמרו רבותינו (ברכות סא.), כל מי שהולך אחרי אשה שעוברת בנהר, אין לו חלק לעולם הבא. וכנגד זה, מי שעוצם עיניו ואינו הולך למקומות כאלה, יזכה לראות מלך ביופיו, משיח צדקינו שיתגלה עלינו במהרה. (מד"ר פרשת וירא).
לסיכום: בין איש ובין אשה, מותר להם לברך עם "בגד ים" (והכוונה לגבי אשה, שהיא מכוסה כפי שהיא מכוסה כשהיא יושבת). ואיש שרואה אשה שאינה לבושה בצניעות, אסור לו לברך כשהוא רואה אותה, אלא יעצום עיניו ויברך.