הלכה ליום שישי ב' שבט תשפ"ד 12 בינואר 2024

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת אבי היקר

מנחם בן מתתיהו ודבורה ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנו אוריאל

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל

בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר:

"וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶל פַּרְעֹה, וַיַּעַשׂוּ כֵן כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה', וַיַּשְׁלֵךְ אַהֲרֹן אֶת מַטֵּהוּ לִפְנֵי פַרְעֹה וְלִפְנֵי עֲבָדָיו וַיְהִי לְתַנִּין, וַיִּקְרָא גַּם פַּרְעֹה לַחֲכָמִים וְלַמְכַשְּׁפִים וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵם חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם בְּלַהֲטֵיהֶם כֵּן, וַיַּשְׁלִיכוּ אִישׁ מַטֵּהוּ וַיִּהְיוּ לְתַנִּינִם וַיִּבְלַע מַטֵּה אַהֲרֹן אֶת מַטֹּתָם".

וכן נאמר לדוגמא, לאחר מכת צפרדע:

"וַיַּעֲשׂוּ כֵן הַחֲרְטֻמִּים בְּלָטֵיהֶם, וַיַּעֲלוּ אֶת הַצְפַרְדְּעִים עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם".

ופירשו רבותינו במסכת סנהדרין (דף סז:), כל מקום שנאמר "בלטיהם", הכוונה למעשה שדים, וכל מקום שנאמר "בלהטיהם" הכוונה למעשה כשפים, שהיו יודעים מצרים לפעול פעולות בכוחות הכישוף, וכן ידעו איך לגרום לשדים לפעול בפעולות שונות, שנראות כנסים ונפלאות.

לפיכך, המצרים לא התרגשו מאד מהמכות שהוכו בהם בתחילה. כך היה במכת דם ובמכת צפרדע, ורק לגבי מכת כינים נאמר:

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן, נְטֵה אֶת מַטְּךָ וְהַךְ אֶת עֲפַר הָאָרֶץ, וְהָיָה לְכִנִּם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם, וַיַּעֲשׂוּ כֵן, וַיֵּט אַהֲרֹן אֶת יָדוֹ בְמַטֵּהוּ, וַיַּךְ אֶת עֲפַר הָאָרֶץ, וַתְּהִי הַכִּנָּם בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה, כָּל עֲפַר הָאָרֶץ הָיָה כִנִּים בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם, וַיַּעֲשׂוּ כֵן הַחַרְטֻמִּים בְּלָטֵיהֶם לְהוֹצִיא אֶת הַכִּנִּים, וְלֹא יָכֹלוּ, וַתְּהִי הַכִּנָּם בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה, וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּם אֶל פַּרְעֹה, אֶצְבַּע אֱלֹקִים הִיא"!

ומסבירים רבותינו, מה נשתנה במכת כינים, שאמרו המצרים "אצבע אלוקים היא"? אלא שהמצרים יכלו בעזרת הכשפים, לגרום לבעלי חיים לנהוג כפי רצונם, אולם בעלי חיים קטנים מאד, פחות מגודל של שעורה, כמו הכינים, אי אפשר לשלוט בהם באמצעות כשפים, ולכן הבינו המצרים שלא מדובר כאן במעשה כשפים משוכלל, אלא "אצבע אלוקים היא"!

אולם עלינו להתבונן, מדוע השתמשו המצרים בביטוי "אצבע אלוקים"? היה עליהם לומר פשוט "מאת ה' היתה זאת", מדוע השתמשו בביטוי "אצבע" דוקא?

אלא שהמצרים, היו פילוסופים גדולים, הם הבינו שישנו בעולם כח עליון מעל כל הכוחות, אך הבינו שהכח הזה גם הוא, לא פועל בהשגחה ממש מאת ה', אלא שיש כוחות שונים בעולם, המשוייכים לכח העליון, (בדומה לאמונות היוונים), ולכן אמרו "אצבע אלוקים היא", כח מסויים ואקראי, שניתן לכנותו רק "אצבע", אך בשום אופן לא יד ה' ממש!

אם כן, אמרו החרטומים, יש לטפל באצבע! אין זה אומר שיש לשחרר את עם ישראל, אלא למצוא פתרון כלשהו להלחם בכח הזה, באצבע הזו!

ורבינו הרמב"ן ביאר יותר, שפרעה והמצרים לא היו כופרים בעצם מציאות ה', אלא שרצו להקטין את עוצמת המשמעות של המכה, ולכן אמרו "אצבע אלוקים היא", ולא "יד ה' היא". זוהי בעצם ליצנות, המצרים נענשו עונש גדול בגילוי פנים באופן ברור, ממש "מכה משמים", ובכל זאת המשיכו בדרכם הרעה, לתת הסבר "הגיוני" לכל דבר, ולא להבין את שורש הבעיה.

עלינו ללמוד מכך מוסר השכל:

ה' יתברך בהנהגתו בעולם, הרבה פעמים "מדבר" אלינו. יש לאדם בעיה, יתכן שמן השמים מענישים אותו, או מצפים לתפלתו, או שהצרות באות לכפר את עוונותיו. על האדם להתבונן, מדוע אני במצב כזה? מה עלי לעשות? מה מצפה ה' ממני?

לפני כשבעים וחמש שנה, בזמן קום המדינה, אמר הגאון הרב מבריסק זצ"ל:

השלטונות, ראשי המדינה, חושבים, שהם יכו בערבים מכה רבה, ואז הערבים יפחדו וישלימו איתם. אבל הכתוב אומר (דברים, א, מד): "וַיֵּצֵא הָאֱמֹרִי הַיֹּשֵׁב בָּהָר הַהוּא לִקְרַאתְכֶם וַיִּרְדְּפוּ אֶתְכֶם כַּאֲשֶׁר תַּעֲשֶׂינָה הַדְּבֹרִים, וַיַּכְּתוּ אֶתְכֶם בְּשֵׂעִיר עַד חָרְמָה", וכתב רש"י: מה הדבורה הזו כשהיא מכה את האדם, מיד מתה, אף הם, כשהם נוגעים בכם מיד מתים.

נתבונן! התורה ממשילה את אויבי ישראל לדבורה, כשם שהיא עוקצת, ומיד מתה, כך הם. כאשר מן השמים נגזרה הגזרה, והותרה חס ושלום הרצועה לפני אויבי ישראל לחבל ולפגע, הרי שאז הם נעשים כמשוגעים ממש, ומוכנים אפילו למות, ולו בכדי לפגוע ביהודים!

מי שאינו יודע את דרכי ההשגחה, מתבונן רק במכה שכואבת לו, ומסתפק בזה. הערבים מכים? כנראה שהערבים הם הבעיה היחידה! אך מי שיש לו עיניים של תורה, מבין, אם יהיו כל ישראל צדיקים, ומאוחדים ביניהם, האויבים לא יוכלו להם לישראל! רק כאשר יש פירוד, ויש חטאים, אז עלולים האויבים לפגוע בישראל, ואז, כבר לא יועילו "רעיונות" שאנו שומעים חדשות לבקרים, "לשפר את מצבם הכלכלי של אויבינו, וכך הם ישלימו איתנו", לא יועילו הסדרים מדיניים ולא שיחות שלום, שום דבר לא יעזור!

המצרים חשבו, שאצבע אלוקים מכה אותם. הם לא התבוננו, לאיזו יד קשורה האצבע הזו? ומיהו המכה אותם באמת? לכן יכלו להשאר בטפשותם שהביאה אותם לבסוף לאבדון!

אנו בני ישראל קדושים, עלינו להבין שמאורעות העולם, אינם סתם דבר, אלא "הכל הוא מאת ה' מן השמים", יש סיבה ויש מסובב, צריך להרבות תורה בישראל, להרבות תפילה בישראל, להרבות אהבת חינם, צדקה וחסד, רק כך נזכה שיסלק ה' מעלינו את כל הגזירות! (כמובן הכל, מבלי לגרוע בתפקידם החשוב של חיילי צה"ל, שה' ישמור צאתם ובואם לחיים טובים ולשלום).

נזכה שיערה ה' רוח ממרום, ויזרוק על עמו מים טהורים, ויטהרנו, בשובה ונחת, ישיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם.

שבת שלום!

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה