הלכה ליום חמישי ב' סיון תשפ"ה 29 במאי 2025

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת מור אבי

אליהו איפרגן בן רבקה ז"ל

שהיום הוא יום פטירתו של מור אבי עליו השלום. ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנו

שמחת יום טוב

שאלה: האם יש חובה לאכול בשר בקר בחגים, פסח, שבועות וסוכות?

תשובה: בגמרא במסכת חגיגה (דף ח:), אמרו רבותינו, "אין שמחה אלא בבשר בהמה". כלומר, מתנאי מצוות השמחה ברגלים (בחגים), שיאכל אדם בשר בהמה, שהוא מאפשר לאדם להיות שמח בחג. ומצוה זו שייכת כמובן בכל החגים, פסח, שבועות וסוכות.

אולם נחלקו רבותינו הראשונים, הרמב"ם (פ"ו מהל' יום טוב) והתוספות (מו"ק יד:), האם דין זה שייך גם בזמנינו. שיש אומרים שבזמן שאין בית המקדש קיים, והבשר שאנו אוכלים, אינו בשר של קרבן השלמים שהיו אוכלים ישראל בימים ההם, אין בכלל מצוה מיוחדת באכילת בשר בהמה. וזו דעת התוספות. וכן פסק המגן אברהם ( סימן תרצו). אבל הרמב"ם סובר, שגם בזמן הזה, חובה לאכול בשר בהמה, כלומר בשר בקר, ביום טוב. והסביר הגאון המהרש"ל בספרו ים של שלמה (פ"ב דביצה), שאף על פי שבזמן בית המקדש היתה מתקיימת המצוה בשלימותה בבשר השלמים, מכל מקום עדיין נותר ענין השמחה שהוא תלוי גם באכילת בשר בהמה.

ובכל זאת כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל (חזון עובדיה יום טוב עמוד שיט), שאף על פי שעיקר המצוה היא בבשר בהמה, מכל מקום, מי שאינו יכול לאכול בשר, מטעמי בריאות או כשרות, יכול לקיים את מצוות השמחה גם בבשר עוף.

והוסיף מרן זצ"ל מדברי הרמב"ם, שמכל מקום יזהר כל אדם, שלא ימשך יותר מדאי אחרי אכילת בשר ושתיית יין בחג, שעל ידי מגיע לידי הוללות, ואין זו שמחה של מצוה שנצטוינו עליה בתורה, כי לא נצטוינו אלא על השמחה שיש בה עבודת היוצר יתברך שמו.

בחג השבועות, רבים נוהגים לאכול מאכלי חלב. ולכן, הרוצים לנהוג כן, ישימו לב, שבחלק מסעודות החג יאכלו מאכלי בשר, ובזמן אחר יאכלו מאכלי חלב. לדוגמא, בבוקר לאחר התפילה יאכלו מאכלי חלב, ואילו בערב, יאכלו מאכלי בשר.

ומצוה לשמח את הנשים, בבגדים ובתכשיטים נאים, ואת הילדים מצוה לשמח בממתקים ובשתיה שהם אוהבים.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה