הלכה ליום חמישי כ"ח אב תשפ"ב 25 באוגוסט 2022

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה

לרב מאיר פנחס בן מרים בתושח"י

ה' ישלח דברו וירפאהו
עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו

הוקדש על ידי

ילדיו

לשבת עם עמי הארץ

שאלה: לפני כשבוע, הגיע לביתנו גיסי, שאין לנו כל כך קשר איתו, והוא עם הארץ, איש פשוט מאד, ואינו יודע אפילו הלכה אחת, ולכן סירבתי לשבת יחד איתו לסעודה בשלחן, והוא נפגע מאד, וגם רעייתי כעסה עלי מאד, האם הצדק איתי או איתם?

תשובה: בגמרא במסכת סנהדרין (דף כג.) אמרו:

"כך היו נקיי הדעת שבירושלים עושין, לא היו חותמין על השטר אלא אם כן יודעין מי חותם עמהן. ולא היו יושבין בדין אלא אם כן יודעין מי יושב עמהן. ולא היו נכנסין בסעודה אלא אם כן יודעין מי מסב עמהן". כלומר, נקיי הדעת שבירושלים, לא היו יושבים בסעודה עם עם הארץ, שהוא אדם ריק מתורה ומעשים טובים. ומבואר בדברי רבותינו האחרונים, שאפילו בסעודת מצוה, לא היו מסבים עם אדם שהוא עם הארץ, כי גנאי הוא לתלמיד חכם לשבת בסעודה אחת עם עם הארץ. וכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן קע).

ורבינו המאירי בחיבור התשובה (משיב נפש מאמר א פ"ה), הסביר את הדברים, כי ההתחברות עם הנבלים והזוללים, היא פחיתות הנפש, וכמו שנאמר: "אַל תְּהִי בְסֹבְאֵי יָיִן בְּזֹלֲלֵי בָשָׂר לָמוֹ", ולכן נקיי הדעת, היו נזהרים שלא לשבת בסעודה עם אנשים פחותים, וכאן למדנו שהזהירות מללכת בדרכי הפחותים, נקראת "נקיות הדעת".

אולם נראה שדברי הגמרא והפוסקים, הם באנשים פחותים ביותר, כמו אלה שיושבים ומדברים דברים רעים, וכל חייהם והגיונם בפשטות בלי שום התרוממות רוח. אבל אנשים שאינם יודעים תורה, והם אנשים טובים, ואדרבה, חפצים לשהות בקרבת תלמיד חכם, כדי לשמוע מפיו דברי תורה ומוסר, ואינם מלגלגים חס ושלום על התורה, עליהם לא אמרו שאין לשבת איתם בסעודה.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שהיה נקי הדעת מאד, התארחו הרבה פעמים על שולחנו אנשים פשוטים עמי הארצות של ממש, שאינם שומרי מצוות, והוא לא הרחיקם, אלא אדרבה, קרבם בעבותות האהבה, והשמיע באזניהם דברי תורה ומוסר שיהיו ערבים להם, ושיועילו להם.

ובספר חסד לאלפים (סעיף יג) כתב, שאדם חכם יתנהל בחכמה, שאף על פי שגנאי הוא לשבת עם עמי הארץ, הרי יותר גנאי לגלות ולהראות ברבים שאנו חס ושלום מרחקים עמי הארץ, והכל תלוי מי הם האנשים היושבים לסעודה, שאם הם אנשים טובים שחפצים לשמוע תורה ומוסר, ואין מלעיגים על דברי התורה חס ושלום, מצוה לשבת עמהם ולגלגל את הדברים לדברי חכמה ומוסר, ובזה נמצא זוכה ומזכה, ועל שלחנו נאמר "זה השלחן אשר לפני ה'".

ועוד הוסיף, שאם מדובר באנשים מדוכאים, שמשתבחים בכך שהם יושבים בסעודה עם התלמיד חכם, בודאי יותר טוב להסב עמהם, מאשר לשבת עם תלמידי חכמים, ולמצוה רבה יחשב, להחיות לב נדכאים, וכשהם יצאו אחר כך, יאמרו לכולם, "זכינו לשבת בשלחן פלוני החכם".

ולכן לשאלה, לצערינו לא נהגת נכון בכלל, ועליך לפייס את גיסך ואת אשתך, ולתקן את הדברים הלאה.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום רב רבינו
בבקשה ילמדינו רבינו מה דין חלב של חיה כמו אייל האם אסור כמו חלב של בהמה או לא. תודה רבה כ"ט אב תשפ"ב / 26 באוגוסט 2022

חלב של חיה טהורה, כמו צבי, הוא מותר. חלב של חיה טמאה כמו לביאה, הוא אסור. היוצא מן הטמא, טמא, היוצא מן הטהור, טהור. (בכורות ז:).

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה