הלכה ליום שישי כ"ט כסלו תשפ"ב 3 בדצמבר 2021

שבת  חנוכה

מאמרו של הגאון רבי זבדיה כהן שליט"א, ראש אבות בתי הדין תל אביב יפו

מפורסמת שאלתו של מרן רבי יוסף קארו זצ"ל בספרו בית יוסף (או"ח סימן עתר), מדוע קבעו את חג החנוכה לשמונה ימים? הרי השמן שמצאו הספיק ליום אחד, ובזה אין נס, נמצא שכל הנס היה רק שבעה ימים!

הבית יוסף תירץ שלושה תירוצים:

  • מראש חילקו את השמן לשמונה חלקים קטנים בכל לילה שמו במנורה חלק אחד מהשמן ודלק עד הבוקר נמצא שגם בלילה הראשון היה נס.
  • בלילה הראשון שפכו את השמן מהפך למנורה, ומיד באותו הרגע המתמלא הפך מחדש.
  • בלילה הראשון שפכו את השמן מהפך למנורה, ודלקו כל הלילה ובבוקר מצאו את נרות המנורה מלאים בשמן .

רבינו חזקיה די סילוה זצ"ל (1659-1698), בספרו "פרי חדש", כתב גם הוא לתרץ את הקושיה, כי אמנם לגבי השמן והמנורה, הנס היה רק שבעה ימים, אבל ביום הראשון, אנו חוגגים את נס הניצחון, כמו שאנו אומרים בעל הניסים: "מסרת גיבורים ביד חלשים, ורבים ביד מעטים, רשעים ביד צדיקים, וזדים ביד עוסקי תורתך, ועשית שם גדול וקדוש בעולמך".

הגאון רבי אריה ליב צינץ מפלוצק זצ"ל (1768-1833), מתרץ את הדברים על פי מעשה שהיה:

סוחר עשיר נסע ליריד בעיר לייפציג, ולקח אתו שמונה שקיות מלאות במטבעות זהב. בדרכו ליריד, בתוך מעבה היער, התנפלו עליו שודדים ושדדו את שקיות הזהב, אך בדרך נס, נשמטה מעיניהם שקית אחת, כך שהצליחו לשדוד רק שבעה שקיות זהב. כאשר הגיע הסוחר ליישוב סמוך, שכר מיד כמה גברתנים גויים, שירדפו אחרי השודדים וישיבו לו את כספו וזהבו. יצאו הגברתנים לדרכם, והסוחר היהודי נדר נדר, שאם יהיה ה' בעזרו, להציל את ממונו, והגברתנים ששכר יצליחו להשיב לו את כספו וזהבו, הרי שהוא, יפריש עשרה אחוז לצדקה! תפילתו אכן התקבלה, הגברתנים הצליחו לתפוס את השודדים, והשיבו את כל שבעת שקיות הזהב שנשדדו ממנו.

מיד רץ הסוחר לקיים את נדרו ולתת עשרה אחוז לצדקה, אך כאן התעוררה שאלה, בעוד שהסוחר טען כי הוא חייב להפריש צדקה רק משבעת השקיות, שהרי שקית אחת נשארה אצלו, טענו גבאי הצדקה כי עליו לתת עשרה אחוז מכל שמונת השקיות, שהרי שקית זו היא שגרמה לנס! הרי ממנה שילם לגברתנים! ואילמלא שקית זו, לא היה לו ממה לשכור גברתנים שיתפסו את השודדים! נמצא ששקית זו שותפה לנס, ועליו להפריש גם ממנה את הצדקה!

הגישו את השאלה בפני דייני העיר, והללו פסקו כי אכן כי טענת הגבאים היא הצודקת, ועל הסוחר להפריש מעשר מכל שמונת השקיות!

על פי זה, נוכל לתרץ את שאלת הבית יוסף, שהרי אלמלא הנס הזה, שהיוונים פשפשו בכל בית המקדש ואף על פי כן לא מצאו את פך השמן הטהור, הרי שלא היה כלל שמן שיחול עליו הנס להאיר שמונה ימים, ולכן אנו חוגגים שמונה ימים, כאשר היום הראשון הוא זכר לנס של מציאת פך השמן הטהור, ממנו המשיכו עוד שבעה ניסים לשבעה ימים נוספים!

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Obstruction spirituelle du cœur

Question: Doit-on faire preuve de vigilance sur la Cacherout même vis-à-vis des enfants en bas âge? Réponse: Lorsqu’il s’agit d’un aliment interdit par la Torah, comme un mélange de viande et de lait par exemple, ou bien de la viande d’anim......

לקריאת ההלכה

Comment doit-on tremper l’ustensile?

Il faut veiller à ce que rien ne fasse séparation (H’atsitsa) entre l’ustensile et l’eau du Mikvé. Est considérée comme H’atsitsa (élément séparateur), toute chose qui s’interpose entre l’ustensile et l&rs......

לקריאת ההלכה

L’attente entre la consommation de la viande et des laitages

Question: Combien de temps faut-il attendre après avoir consommé de la viande, pour pouvoir consommer des laitages? Réponse: Il est enseigné dans la Guémara H’oulin (105a): Mar Oukva dit : « Lorsque mon père consommait de la viande, il ne con......

לקריאת ההלכה

Lire les Téhilim ou tout autre texte du Mikra (le TANA’H) la nuit

Question: Est-il permis de lire les Téhilim ou des versets du TANAH’ (Torah, livres des prophètes et hagiographes) la nuit, ou y a-t-il un interdit selon la Kabbala? Peut-on autoriser lorsque cette lecture est faite pour la guérison d’un malade ou pour une femme sur ......

לקריאת ההלכה


Consommer des laitages après avoir consommé de la viande de volaille.

Dans la précédente Halacha, nous avons expliqué de façon générale l’obligation d’attendre 6 heures entre une consommation de viande et une consommation de laitages, ceci en raison du fait que la viande a pour nature de rester entre les dents, et ......

לקריאת ההלכה

Un Koumkoum électrique et des ustensiles jetables vis-à-vis de l’immersion dans le Mikvé

Question: Un Koumkoum électrique (bouilloire électrique), ainsi que des ustensiles à usage unique (jetables) sont-ils soumis à l’obligation d’être trempés? Réponse: Les Poskim (décisionnaires) débattent au sujet du Koumkoum......

לקריאת ההלכה

Consommer des boissons dans des établissements ou chez un particulier qui n’a pas trempé les ustensiles

Question: Est-il permis de consommer un café chez un particulier ou dans un établissement (par exemple le café « Expresso » que l’on sert sans lait dans les Cafés chez nous à Paris) si le propriétaire ne veille pas à tremper les uste......

לקריאת ההלכה

L’immersion des ustensiles

Tous nouveaux ustensiles achetés d’un non juif (comme par exemple la majorité des ustensiles fabriqués en dehors d’Israël) doivent être trempés dans un Mikvé avant d’être utilisés. Nous apprenons ce Din dans la Torah (Ba......

לקריאת ההלכה