הלכה ליום ראשון א' ניסן תשפ"א 14 במרץ 2021

ההלכה מוקדשת להצלחת

התורם

ברוחניות ובגשמיות ויהי רצון שיזכה לזיווג הגון בקרוב אכי״ר

הוקדש על ידי

בעילום שם

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד יש לנהוג בכל סדר ליל פסח. ועל כל אחד העורך סדר בביתו להיות בבחינת חכם עיניו בראשו ולקנות לעצמו הגדה של פסח שנערכה על פי דעת גדולי הדור. (ומרן רבינו הקדוש זצ"ל, הדפיס הגדה של פסח "חזון עובדיה", המודפסת במהדורות רבות והמהודרות, ועל ידי הגדה זו והדומות לה יוכל כל אדם לנהל את הסדר כראוי).

איזה יין לקנות?
היין שמברכים עליו "בורא פרי הגפן", בכל השנה ובליל פסח, צריך על פי ההלכה שיהיה יין שלכל הפחות רובו הוא מענבים ממש. (ויש מחמירים אף יותר). ויין שמעורבת בו כמות גדולה של מים וסוכר, אין לברך עליו בורא פרי הגפן, אלא שהכל נהיה בדברו, כשם שעל משקאות קלים המכילים כעשרה אחוז מיץ ענבים מברכים שהכל נהיה בדברו. ולכן מן הראוי לקנות יין שידוע בוודאות שברכתו בורא פרי הגפן גם לדעת מרן השלחן ערוך.

יש יקבים המקפידים, אם מטעמי כשרות ואם מטעמי איכות, שהיינות שלהם יהיו רובם מענבים ממש. ומהם יקבי "כרמל", יקבי "רמת הגולן", ועוד. וברכתם "בורא פרי הגפן" ללא חשש.

מיץ ענבים
מי שקשה לו לשתות יין בליל הסדר, רשאי לשתות "מיץ ענבים", ויוצא בו ידי חובת שתיית ארבע כוסות. והמחמיר לקחת יין דוקא, או לערב יין עם מיץ ענבים, תבוא עליו ברכה. וכן היה מייעץ רבינו הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל, לערב עם היין מיץ ענבים, שבזה לפי שיטתו, יוצאים ידי חובה לכל הדעות.

כמה יין יש לשתות?
שיעור היין שצריך לשתות בליל הסדר הוא "ארבע כוסות", ולכל כוס שיעור "רביעית" אחת, שהוא שיעור של כשמונים ואחד גרמים לכל כוס בלי הפסק כלל. כלומר, יש לשתות שיעור שמונים ואחד מ"ל (בערך שמונים גרם) בבת אחת בכל כוס ששותים, ואם שתה בדיעבד רק "רוב רביעית", כלומר שיעור כארבעים וחמש גרם, יצא ידי חובה ואין צריך לשתות שוב.

אדם חולה
אדם שקשה עליו מאד שתיית היין, והוא מיקל לשתות רק רוב רביעית בכל פעם, יזהר בשתיית כוס שלישית או בשתית כוס רביעית, לשתות שיעור רביעית ממש, כדי שיוכל לברך אחר כך ברכת על הגפן. (כי לענין ברכת על הגפן, שהיא הברכה שאחר שתית היין, לא די בשתית רוב רביעית).

אדם החולה בסוכרת נעורים, שאסור לו לשתות ארבע כוסות, לא ישתה ארבע כוסות, ואסור לו להחמיר על עצמו.

ולסיכום: יש לקנות יין איכותי בהכשר מהודר שזהיר במנהגי הספרדים. ומי שאינו יכול לשתות יין יוכל להקל בשתית מיץ ענבים. ויש לשתות ארבע כוסות כפי הסדר שבהגדה, ובכל כוס ישתה שיעור של שמונים ואחת מ"ל יין. ואדם שקשה לו מאד לשתות, יוכל להקל בשתית "רוב רביעית", שהוא שיעור ארבעים וחמש מ"ל יין. (ובכוס שלישית או רביעית ישתה שיעור רביעית שלימה).

שאלות ותשובות על ההלכה

האם ישנה בעיה לערב יין עם מיץ ענבים בפסח שחל בשבת מבחינת צביעה במשקים, אם היין ומיץ הענבים אינם באותו גוון? ט' ניסן תשע"ט / 14 באפריל 2019

אין בזה איסור כלל, מכמה טעמים, ובכללן, שהרי אין צביעה במשקין.

האם יין למברוסקו(יין מעט מבעבע) עם חותמת של בד"ץ בית יוסף כשר לארבע כוסות? ה' ניסן תשע"ו / 13 באפריל 2016

אם הוא כמו שמפניה, שעדיין לא גמרה את התסיסה שלה, או כמו יין פנטזיה, שהוא יין רגיל מוגז, כלומר, שהוא באמת עשוי מיין, הרי הוא כשר לארבע כוסות.

ראינו בחזון עובדיה פסח בעמוד יד בחלק של סדר "קדש" בעמודה ימנית למטה שהרב כותב ומביא תשובה מחיבורו  שו"ת פסח שדווקא מיץ ענבים [לא מפוסטר] או צימוקים ששרו אותם 3 ימים עדיף ומהודר יותר. נשמח לראות איפה הרב כותב דווקא יין לא מבושל י"ג ניסן תשע"ה / 2 באפריל 2015

יין לא מפוסטר, הוא יין לא מבושל. וכשכתבנו מבושל, הכוונה היא לפיסטור.

מה הדין עם חולי סוכרת נעורים בדין ארבע כוסות? ט' ניסן תש"ע / 24 במרץ 2010

שלום רב!

 

מי שסובל מסוכרת נעורים, ואינו יכול בשום פנים ואופן לשתות ארבע כוסות של מיץ ענבים או יין, הרי הוא פטור ממצות ארבע כוסות, ואינו רשאי להחמיר על עצמו.

 

בברכת חג כשר ושמח, ובריאות איתנה ,

הלכה יומית .

רציתי לשאול מהו היין המומלץ ביותר לליל הסדר? ז' ניסן תש"ע / 22 במרץ 2010

שלום רב!

מומלץ ביותר להשתמש ביין ממש, ושהוא אינו מבושל, כלומר אינו מפוסטר. אדם שאינו מסוגל לשתות ארבע כוסות של יין, רשאי לשתות מיץ ענבים, ומיץ ענבים יש לקנות מחברה שמקפידה שהיין יהיה ברכתובורא פרי הגפן גם לדעת מרן.

היקבים: אפרת, כרמל, יקבי ירושלים (בציר), רמת הגולן, קסטל, תשבי, ידוע לנו שהיינות שלהם ברכתן בורא פרי הגפן.

בברכת התורה, חג כשר ושמח,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה