הלכה ליום שני י"ד אייר תשפ"א 26 באפריל 2021

הוצאת חוט מבגד ופתיחת סתימה בשבת

שאלה: בשבת לבשתי בגד חדש, וראיתי חוט מיותר שיוצא מהבגד, האם מותר היה להוציא את החוט בשבת?

תשובה: מפורש במסכת שבת (דף עה:), שמי שנוטל את ראשי החוטים שנותרו בבגד חדש בשבת, חייב משום מלאכת "מכה בפטיש", שהיא אחת המלאכות האסורות מן התורה בשבת. ומשמעות המלאכה הזו, שכל דבר שהוא סיום יצירת הכלי או הבגד, יש בו איסור משום "מכה בפטיש". ולכן, מאחר ודרכם של החייטים וייצרני הבגדים, להסיר את החוטים שנותרו בבגד לאחר התפירה, אלא שהם שכחו לעשות כן, ממילא אסור לכל אדם ליטול את החוטים הללו בשבת.

ולכן התשובה לשאלה שלפנינו היא, שאסור היה להסיר את החוט מן הבגד בשבת, ורק אם עשו כן בלא כוונה, בדרך ההתעסקות בבגד, אין בזה איסור מן התורה.

שאלה נוספת: האם מותר לפתוח סתימה שנוצרה בכיור בשבת?

תשובה: רבותינו האחרונים דנו בענין זה באריכות, האם מותר לפתוח בשבת סתימה שנוצרה בכיור או בחדר השירותים, באמצעות משאבת גומי ("פומפה"), או שיש בזה איסור. והגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל דן להקל בדבר, אולם לעומתו מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בזה בספרו, (וחזר על הדברים בספר חזון עובדיה שבת, ח"ה עמוד שלא), ולדעתו יש בדבר איסור מן התורה ממש, משום "מתקן מנא", כלומר, אסור לעשות כן מפני "תיקון כלי" בשבת, שהיא מלאכה האסורה בשבת, ובמקרה זה היא אסורה מן התורה. והביא ראיות רבות לדבריו.

והגאון רבי מנשה קליין זצ"ל, בעל שו"ת משנה הלכות, כתב, שבביקורו בארץ ישראל בביתו של הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך, שאל על זה את הגאון רבי שלמה זלמן, והגאון הורה להקל בדבר, אולם לאחר מכן הוסיף, שהוא מוכרח לציין שידידו הרב עובדיה יוסף, סבור שיש בזה איסור מן התורה. ולכן גם הגאון זצ"ל חשש לאיסור בענין זה.

אולם כתב מרן זצ"ל, שאם המים זורמים בכיור, אלא שהם זורמים לאט לאט, במקרה כזה מותר לפתוח את הסתימה באמצעים פשוטים (לא על ידי מומחה) בשבת.

ולסיכום: אסור להסיר חוט מיותר שנותר בבגד חדש בשבת. ואסור לפתוח סתימה בשבת. (ומותר לומר לגוי לפתוח סתימה כזו במקום צורך גדול).

שאלות ותשובות על ההלכה

לכבוד הרב שליט"א שלום, האם מותר לכתחילה לחדש לבנים בעומר (ביום חול)? תודה רבה. י"ד אייר תשפ"א / 26 באפריל 2021

אפשר להקל בזה בפשיטות. 

שלום,
אם הבגד אינו חדש האם אז אפשר לתלוש חוט בולט?
אם לא פותח סתימה באמצעות כלי אלה פותח הברגה של צינור ומשחרר האם אז מותר?
תודה רבה י"ד אייר תשפ"א / 26 באפריל 2021

בבגד ישן, וכמובן באופן שאין קריעה, אלא שיש חוט מיותר, נראה שאפשר להוציאו. 

אם פותח צינוק בהברגה, עובר משום סותר, מלבד איסור מתקן כלי. לכן אסור בהחלט.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

סידור הכלים בשעת ברכת המזון

שאלה: האם מותר לי לסדר את הכלים שנותרו על השלחן בשעה שאני מברך ברכת המזון? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טז.), אמרו, שפועלים, שהם עסוקים כל הזמן במלאכתם, אינם יכולים לברך בשעת העבודה את ברכת המזון. ומכאן למד מרן הבית יוסף (בסוף סימן קצא), שאסור לעשות מלאכה בשעה שמברכים ברכת המזון. (וכן מפורש בירוש......

לקריאת ההלכה

משמעות יום ט"ו בשבט - ודברים לליל ט"ו בשבט

הלילה (ליל יום שני), יחול ליל ט"ו בשבט. יום ט"ו בשבט הוא "ראש השנה לאילנות" (ראש השנה דף ב.), ומקובל לחשוב, שכשם שביום א' בתשרי שהוא יום ראש השנה, דנים את כל באי עולם, לחיים או למוות, לעושר או לעוני וכדומה, כמו כן ביום ט"ו בשבט, דנים בשמים על האילנות וקובעים מה יהיה ג......

לקריאת ההלכה


אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

תענית עשירי בטבת

היום הוא יום תענית "עשרה בטבת". ולכן נדבר מענינו של יום עשירי בטבת ביום עשירי לחודש טבת, סמך מלך בבל על ירושלים כדי להחריבה, כמו שנאמר בספר יחזקאל (פרק כד) "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (הוא חודש טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר, בֶּן אָד......

לקריאת ההלכה