הלכה ליום רביעי כ"ח שבט תשפ"א 10 בפברואר 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת חמי מורי היקר

יעקב בן מיסה ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

חתנו

ליווי ילד או יולדת לבית החולים – ילד שנתקע לבדו בחדר סגור

שאלה: כאשר נאלצים להזמין בשבת אמבולנס לפינוי יולדת או ילד לבית החולים, למי מותר להתלוות עמהם לבית החולים?  

תשובה: במסכת שבת (דף קכח:) אמרו רבותינו "אם היתה היולדת צריכה לנר, חברתה מדליקה לה את הנר". כלומר, אם היולדת מבקשת שידליקו עבורה נר, יש להדליק עבורה נר בשבת, משום שהיולדת היא בסכנה, ויש לחלל שבת עבורה. ושאלו בגמרא, "פשיטא", כלומר, מה החידוש בדברים הללו? הרי פשוט הדבר שיש לחלל שבת עבור היולדת! והשיבו בגמרא, שמדובר ביולדת שהיא עיוורת, ואינה רואה כלל בעיניה, ולכן אין לה תועלת ישירה בכך שידליקו נר, ובכל זאת אם היא מבקשת שידליקו נר, כדי שאם יארע איזה דבר חברתה תוכל לראות ולעזור לה, יש להדליק את הנר, "כדי לישב את דעתה" של היולדת, שתהיה רגועה בשעה שהיא שרוייה בסכנה.

ומכאן למד הגאון בעל החזון איש (באגרותיו ח"א סימן קמא), שיש לזרז את מי שמלוה את היולדת שיסע עמה בשבת. כי בודאי אין דעתה של היולדת מיושבת, והיא עלולה לבוא לידי סכנה מחמת הלחץ כשהיא לבדה. ולכן יש ליסוע עמה לבית החולים, ולא לשלחה לבדה.

ועל אחת כמה וכמה, שאם מדובר בילד קטן שנוסע לבית החולים בשבת מחמת סכנה, שחובה על אחד מקרוביו, אביו או אמו וכדומה, להתלוות אליו לנסיעה, כי הילד עלול לבוא לידי סכנה כשיראה שהוא לבדו.

והדברים מבוארים בגמרא במסכת יומא (פד.), שאם רואים דלת שננעלה בפני ילד קטן, יש לשבור את הדלת בשבת ולהוציא את הילד, "והזריז הרי זה משובח". כלומר, אפילו אם יש איסור מן התורה בשבירת הדלת בשבת, מכל מקום, אם ילד קטן ננעל בחדר לבדו, הרי הוא שרוי בפחד עצום, ויש לשבור את הדלת בשבת כדי לחלצו, שלא יבוא לידי סכנה או לערעור מצבו הנפשי מרוב הפחד. ובודאי שהנסיעה עם הילד לבית החולים, גם היא בכלל זה, ויש להתלוות אליו לנסיעה ולא להשאירו לבדו.

אולם יש להדגיש, שאין לפרוץ חלילה את הגדרות בענין זה. כי לא התירו שיתלוו ליולדת, אלא למי שהוא מיישב את נפשה, כגון בעלה, או אמה, או אחותה, אבל אותם הנוהגים שכמה וכמה מבני המשפחה נוסעים עם היולדת או עם הילד לבית החולים, הרי הם מחללים את השבת בשגגה, (ושגגת תלמוד עולה זדון במסכת אבות פ"ד).

אמנם ישנם מקרים מיוחדים, שבהם יש להקל לשני מלוים לבוא עם היולדת בפרט כשהיא מבקשת כן בפירוש. (כגון, כאשר אמה של היולדת מבקשת להתלוות לבתה בתוקף רב, והיולדת אומרת לבעלה כי היא מבקשת שגם הוא יבוא, כי לא די לה בליווי של אמה, שבאופן כזה יש להקל גם לבעל להתלוות לאשתו לבית החולים.

והדבר פשוט מאד, שאסור למלווים לחזור לביתם בנסיעה בשבת, כי אין ההיתר שייך אלא בנסיעה לבית החולים, ושם ימתינו עד למוצאי שבת, ויוכלו לשוב לביתם.

ולסיכום: ילד קטן, או יולדת, שהוצרכו ליסוע בשבת לבית החולים מחמת סכנה, מותר לאחד הקרובים להתלוות אליהם ליישב את נפשם. אולם אין להקל בזה אלא למלווה אחד בלבד, אלא אם כן יש צורך חיוני בשני מלוים.​

שאלות ותשובות על ההלכה

האם יש להורות למי שצריך לנסוע נמכונית לצורך פקוח נפש שאסור לכבות את המכונית? או האם יש לחוש שיבואו להמנע מפקוח נפש מחמת כך? ט"ז סיון תשע"ו / 22 ביוני 2016

יש להורות שלא לכבות את המכונית, ובבתי חולים רבים יש שם גוי שמכבה את המכונית.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה