שאלה: כאשר נאלצים להזמין בשבת אמבולנס לפינוי יולדת או ילד לבית החולים, למי מותר להתלוות עמהם לבית החולים?
תשובה: במסכת שבת (דף קכח:) אמרו רבותינו "אם היתה היולדת צריכה לנר, חברתה מדליקה לה את הנר". כלומר, אם היולדת מבקשת שידליקו עבורה נר, יש להדליק עבורה נר בשבת, משום שהיולדת היא בסכנה, ויש לחלל שבת עבורה. ושאלו בגמרא, "פשיטא", כלומר, מה החידוש בדברים הללו? הרי פשוט הדבר שיש לחלל שבת עבור היולדת! והשיבו בגמרא, שמדובר ביולדת שהיא עיוורת, ואינה רואה כלל בעיניה, ולכן אין לה תועלת ישירה בכך שידליקו נר, ובכל זאת אם היא מבקשת שידליקו נר, כדי שאם יארע איזה דבר חברתה תוכל לראות ולעזור לה, יש להדליק את הנר, "כדי לישב את דעתה" של היולדת, שתהיה רגועה בשעה שהיא שרוייה בסכנה.
ומכאן למד הגאון בעל החזון איש (באגרותיו ח"א סימן קמא), שיש לזרז את מי שמלוה את היולדת שיסע עמה בשבת. כי בודאי אין דעתה של היולדת מיושבת, והיא עלולה לבוא לידי סכנה מחמת הלחץ כשהיא לבדה. ולכן יש ליסוע עמה לבית החולים, ולא לשלחה לבדה.
ועל אחת כמה וכמה, שאם מדובר בילד קטן שנוסע לבית החולים בשבת מחמת סכנה, שחובה על אחד מקרוביו, אביו או אמו וכדומה, להתלוות אליו לנסיעה, כי הילד עלול לבוא לידי סכנה כשיראה שהוא לבדו.
והדברים מבוארים בגמרא במסכת יומא (פד.), שאם רואים דלת שננעלה בפני ילד קטן, יש לשבור את הדלת בשבת ולהוציא את הילד, "והזריז הרי זה משובח". כלומר, אפילו אם יש איסור מן התורה בשבירת הדלת בשבת, מכל מקום, אם ילד קטן ננעל בחדר לבדו, הרי הוא שרוי בפחד עצום, ויש לשבור את הדלת בשבת כדי לחלצו, שלא יבוא לידי סכנה או לערעור מצבו הנפשי מרוב הפחד. ובודאי שהנסיעה עם הילד לבית החולים, גם היא בכלל זה, ויש להתלוות אליו לנסיעה ולא להשאירו לבדו.
אולם יש להדגיש, שאין לפרוץ חלילה את הגדרות בענין זה. כי לא התירו שיתלוו ליולדת, אלא למי שהוא מיישב את נפשה, כגון בעלה, או אמה, או אחותה, אבל אותם הנוהגים שכמה וכמה מבני המשפחה נוסעים עם היולדת או עם הילד לבית החולים, הרי הם מחללים את השבת בשגגה, (ושגגת תלמוד עולה זדון במסכת אבות פ"ד).
אמנם ישנם מקרים מיוחדים, שבהם יש להקל לשני מלוים לבוא עם היולדת בפרט כשהיא מבקשת כן בפירוש. (כגון, כאשר אמה של היולדת מבקשת להתלוות לבתה בתוקף רב, והיולדת אומרת לבעלה כי היא מבקשת שגם הוא יבוא, כי לא די לה בליווי של אמה, שבאופן כזה יש להקל גם לבעל להתלוות לאשתו לבית החולים.
והדבר פשוט מאד, שאסור למלווים לחזור לביתם בנסיעה בשבת, כי אין ההיתר שייך אלא בנסיעה לבית החולים, ושם ימתינו עד למוצאי שבת, ויוכלו לשוב לביתם.
ולסיכום: ילד קטן, או יולדת, שהוצרכו ליסוע בשבת לבית החולים מחמת סכנה, מותר לאחד הקרובים להתלוות אליהם ליישב את נפשם. אולם אין להקל בזה אלא למלווה אחד בלבד, אלא אם כן יש צורך חיוני בשני מלוים.