הלכה ליום שישי י"ז טבת תשפ"א 1 בינואר 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

יצחק בן רחל גבי

הוקדש על ידי

דב פרץ

פרשת השבוע - פרשת ויחי - כוחה של מילה טובה

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית".

בפרשת השבוע, יעקב אבינו אוסף את בניו אליו, ומברך אותם בטרם מותו, וכמו שנאמר בתורה:
"וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר, הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם". (בראשית מט א).

לאחר מכן, יעקב אבינו מברך את בניו, ובברכתו ליהודה הוא אומר: "חַכְלִילִי עֵינַיִם מִיָּיִן וּלְבֶן שִׁנַּיִם מֵחָלָב", שפירושו, שבחלקו של יהודה בארץ ישראל, יהיו הרבה עצי גפן ושפע של יין, עד שמרוב שתיית יין יאדימו עיניו, (חכלילי עיניים מיין). וכן יהיה בחלקו שטחי מרעה טובים לעדרי צאן עם שפע של חלב, עד שכביכול, מרוב שתיית החלב ילבינו שיניו. (ולבן שיניים מחלב).

בנוסף לפירוש זה, דרשו רבותינו במסכת כתובות (דף קיא ע"ב), על הפסוק "ולבן שיניים מחלב", אמר רבי יוחנן: "גדול המלבין שיניים לחבירו יותר ממשקהו חלב", שפירוש הדברים, אדם שמחייך לחבירו (ועל ידי חיוך זה מתגלות שיניו הלבנות), ובחיוכו זה הוא מאיר פניו לחבירו, ומתייחס אליו בסבר פנים יפות, מעלתו גדולה יותר מאדם שנותן לחברו כוס חלב, אף שזה שרק חייך לחברו לא נתן לו בעצם כלום רק חיוך, בכל זאת כוחו של חיוך וסבר פנים יפות גדול יותר ממשקה את חברו חלב.

וההסבר פשוט, אדם שמקבל כוס חלב מחברו, הוא שותה ונהנה באותו רגע בלבד, לעומת זאת אדם שמקבל חיוך ומילה טובה מחברו מקבל חיזוק לזמן רב וכוחה של מילה טובה נשמרת להרבה זמן בלב המקבל.

מעשה אירע בבני ברק, בוקר אחד ניגש רב ידוע המתעסק בשלום בית, ואמר לאברך פשוט אחד ממתפללי בית הכנסת: "ישר כוח"! זכית לעשות שלום בית בבית פלוני מה שאני לא הצלחתי לעשות במשך זמן רב!

אותו אברך היה בטוח שהרב טעה בו, וניגש לאדם הלא נכון, לכן אמר לרב, כבודו טועה בי! אני מעולם לא עסקתי בשלום בית. לא טעיתי, השיב לו הרב. אכן זכית לעשות שלום בית ואסביר לך את אשר ארע.

לפני כמה ימים ישב כאן בן ישיבה צעיר ולמד בשקידה, ואתה ניגשת אל אביו, טפחת על כתפיו, חייכת לו חיוך גדול, ואמרת לו, "אה! איזה בן יש לך! איזה מתמיד גדול! אשרי ההורים שזכו לגדל בן כזה!".
חשב האברך שניות מעטות ונזכר שאכן כך היה.
המשיך הרב ואמר לאותו אברך, דע לך ידידי, שמילים בודדות אלו שאמרת לאותו האבא, החזירו את שלום הבית שלו, ומבלי שהתכוונת, זכית לקיים מצוה גדולה של השכנת שלום בין איש לאשתו.

והסביר הרב: אחת הסיבות העיקריות לבעיות בשלום בית, היא חוסר הערכה של בני הזוג זה לזה, אך הבעיה אינה מתחילה בכך, הגורם העיקרי הוא, שהאיש או האשה אינם מעריכים את... עצמם, את כוחותיהם, את כישוריהם. וכשהאדם נמצא במשבר אימון כלפי עצמו, הוא גם לא יעריך את זולתו.

ברגע שאדם מרגיש את עצמו מרומם, מכיר את כישרונותיו והישגיו, ממילא מצב רוחו מרומם ואז קל בעיניו גם לכבד ולהעריך אנשים אחרים.

הכלל הוא, כאשר יש לאדם אור בעיניים, הולך האור הזה ומתפשט על כל סביבותיו, ואז תהיה לו האפשרות להאיר פנים לאשתו ולילדיו, להתייחס אליהם כראוי, ולהרגיש שאכן ביתו הוא המקום הטוב ביותר עלי אדמות.

פעמים רבות קורה, שאדם נמצא במצב רוח קודר מכל סיבה שהיא, והנה מגיע מולו חבר, נותן לו מילה טובה, מחייך אליו חיוך רחב ונותן לו כל מחמאה שהיא, ומוציא אותו בין רגע מאפילה לאור גדול. אותו אדם שעד לפני רגע היה מושפל, עצוב ונכה רוח, הופך להיות שמח וטוב לבב, ומקרין שמחה וטוב לב על כל הסובבים אותו. והכל בזכות מילה טובה אחת וחיוך רחב אחד.

אז למה קשה לנו כל כך להוציא מילה טובה אחת מהפה?

עלינו ללמוד לעודד, לשבח, ולפרגן לכל הסובבים אותנו בין אם זה בין איש לאשתו או בין אדם לחבירו. ונזכה לקיים את מאמר חז"ל "גדול המלבין שינים לחבירו, יותר ממשקהו חלב".

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה