הלכה ליום שני א' חשון תשפ"ד 16 באוקטובר 2023

ההלכה מוקדשת לזכות ולשמירת

כל חיילינו היקרים

שה' יתברך ישמור צאתם ובואם לשלום
יתן להם כח וגבורה, ויפלו כל אויבינו תחתיהם
וישובו לבתיהם, ששים ושמחים, בריאים ושלמים
וישמור ה' את כל השבויים, יתן להם רחמים, ולא יאונה להם כל רע
ושבו בנים לגבולם, במהרה אכי"ר

הוקדש על ידי

הלכה יומית

הקדוש ברוך הוא בוכה עליו

שאלה: למדנו בגמרא, שה' בוכה על מי שיכול לעסוק בתורה ולא עוסק בה. מדוע דוקא על ענין ביטול תורה נאמר כך?

תשובה: רבותינו במסכת חגיגה (ה.) אמרו, שה' יתברך בוכה בכל יום על מי שאפשר לו (שיכול) לעסוק בתורה ואינו עוסק. ולכאורה באמת הדברים טעונים הסבר, מה מיוחד כל כך באדם שלא לומד תורה, עד שהקדוש ברוך הוא בוכה עליו? ואם משום שביטול תורה הוא עוון חמור, אם כן היה מן הראוי שה' יתברך יעניש אותו בעונש חמור, ואילו כאן נאמר רק שה' יתברך בוכה על אדם כזה.

והסבר הדברים, כתב הגאון החפץ חיים בספרו "תורת הבית" (עמוד לב), שהקדוש ברוך הוא הוא זה שיודע באמת מהו האושר הנצחי שיגיע לאדם מלימוד התורה. וכן לאשתו של אותו אדם שעוסק בתורה, שזכות התורה שלו מקושרת אף אליה. וחוץ מהקדוש ברוך הוא, אף אדם בעולם לא ראה את האושר הגדול שצפון לאותם שיעסקו בתורה, שהרי אמרו רבותינו שכל השכר הגדול שעליו דיברו הנביאים שיהיה בעולם הבא לצדיקים, מדבר רק על השכר לאותם אנשים שהחזיקו ביד תלמידי חכמים, אבל תלמידי חכמים עצמם, עליהם לא דיברו הנביאים כלל, ו"עין לא ראתה אלהים זולתך", כלומר, רק ה' יתברך הוא היודע מה גודל השכר השמור לתלמידי חכמים לומדי התורה.

והקדוש ברוך הוא שהוא בבחינת אב לישראל, כאשר הוא רואה איך האדם בכל שעה מוציא את זמנו היקר בדברים שאין בהם שום תועלת לנפש, הרי אז הוא בוכה ומצטער על אובדן האושר הגדול מבניו היקרים, שהיא אבידה שלא ימצאו אותה עוד לעולם. כי מקום קניית התורה הוא אך ורק בעולם הזה, ואילו בעולם הבא אין עוד אפשרות לאדם לזכות בכתר תורה.

ואדם בעל לב, עליו להתבונן בזה בכל עת בה הוא יושב בטל בחברת חבריו שיושבים ומדברים דברים בטלים, וכן בזמן שהוא יושב וקורא עיתון, או קורא חדשות וכיוצא בזה מעניני ההבל שבעולם הזה, כי הדברים הללו אינם נחוצים לו באמת לטובת עסקיו ועניניו החשובים. הרי באותה שעה, הקדוש ברוך הוא ששלח אותו לעולם הזה לטובתו, יושב ובוכה על איבוד זמנו שהיה יכול לעסוק אז בתורה, ולסגל לעצמו אוצרות של פנינים ואבנים טובות שיאירו לו לנצח בכבוד וגדולה. והוא מחליף את כל זה בדברים שאינם יתרון לנפש כלל, ואדרבה, מביא על עצמו צרות מצחוק ולשון הרע שיתן דין וחשבון עליהם.

ישמע חכם ויוסף לקח.

שאלות ותשובות על ההלכה

מדוע לא מיחו חכמים באנשי יריחו על שלא הפסיקו בשמע, האם ניתן ללמוד מכך להלכה בדיעבד? י"ח סיון תשע"ט / 21 ביוני 2019

אין ללמוד מכאן לענין דיעבד, אלא לאנשי יריחו היה טעם אחר שלא נהגו בזה, ולא מצאו חכמים לנכון למחות בהם. אבל בודאי שלאחר שתיקנו רבותינו לכל ישראל לומר כן אין יוצאים מן הכלל בזה.

8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי, ליל יום שישי, שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

הלילה, (ליל יום שישי), נדליק בעזרת ה' נרות חנוכה, שה' יתברך ירצה את מעשינו, ויאיר אור חדש על ציון, ונזכה כולנו במהרה לאורו. אמן כן יהי רצון.  במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו......

לקריאת ההלכה


אכילה ורחיצה ביום הכפורים

בענין פדיון הכפרות, כבר ביארנו בשנים קודמות שניתן לעשות כפרות על ידי מעות (כסף), ונוהגים שלוקחים שטר (כמו שטר של עשרים או של חמישים שקלים) מעל ראש המתכפר או המתכפרת, ואומרים "זו חליפתך זו תמורתך זו כפרתך, אלו המעות ילכו לצדקה ותכנס (ותכנסי) אתה (את) לחיים טובים ולשלום". (כמו שמודפס במחזורי......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

שניים מקרא ואחד תרגום

"כל ישראל ערבים זה בזה" (סנהדרין כז:), ואם כך בכל עת, על אחת כמה וכמה, כאשר כל יושבי הארץ שרויים בצרה גדולה, וכמה אלפי משפחות בלחץ גדול, וחיילים צעירים לימים מחרפים נפשם בשדות הקרב, על כל אחד ואחד, אנשים ונשים, מוטלת חובה, לעורר את עצמו לרגש הנכון, להיות שותף בצער הציבור, ולהתפלל לה' ב......

לקריאת ההלכה

פרטי דינים בהלכות שניים מקרא ואחד תרגום

לרגל המצב הבטחוני, ומידת הדין המתוחה, נזכיר מה שלמדנו ממרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שבמצבים הרבה פחות חמורים, תיקן לומר "אבינו מלכנו" לאחר תפילת שחרית ומנחה, כפי שנוהגים בעשרת ימי תשובה, כי גדול כוחה של תפלה זו, וסגולתה רבה להושיע. איך נוכל להתנהל בשלוה כאשר שומעים אנו תיאורים מזע......

לקריאת ההלכה