הלכה ליום רביעי י"ד חשון תשפ"ב 20 באוקטובר 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

ג'ואקים יוסף בן כוכבה

הוקדש על ידי

המשפחה

דין שביעית בגינה משותפת

השנה (שנת תשפ"ב) היא שנת שמיטה, וכבר ביארנו בהלכות הקודמות את עיקרי מצוות השמיטה, ומהם שאסור לזרוע ולעבד בכל צורה שהיא קרקע שנמצאת בארץ ישראל, אלא אם כן המלאכה באה רק בכדי להציל את הגידולים מנזק שיבוא אם לא יטופלו.

ומכיון שדיני שביעית הם רבים מאד, אי אפשר לבאר את כל פרטיהם במסגרתינו, ואין הדברים מסורים לכל אחד ואחד, אלא בכל מקרה שעולה שאלה ביחס לטיפול בגינה או בשדה בשביעית, יש להתייעץ עם מורה הוראה הבקיא בדינים אלו. ובכל מקרה יש לדעת, כי ניתן לתחזק על פי גדרי ההלכה גינת נוי ברמה סבירה בשנת השמיטה.

גינה משותפת
קרקע השייכת לשותפים, כלומר ליותר מאדם אחד, חייבת במצות שמיטה, ועל כן גם על הגינות שבסביבות הבתים המשותפים חלה מצות השמיטה, ואסור לעשות שם אף אחת מהמלאכות האסורות בשנה זו.

ומכח איסור זה, אסור לאדם הדר בבית משותף, לתת את ידו לכך שישתמשו בכספו על מנת לעשות מלאכות האסורות בשביעית, ובודאי שאסור לו לשכור לשם כך אדם אחר שיעשה עבורו את המלאכות בגינה בשנה זו, אלא חובה קדושה על כל דיירי הבית המשותף להזהר במצות השמיטה, שלא יעשו בגינתם אלא מלאכות המותרות בשנה זו, (כגון השקיה לפי הצורך בכדי שלא יגרם נזק לצמחי הגן, וכיוצא בזה), אבל פעולות שאינן חיוניות לקיום הצמחים, לא יעשו כלל בשנה זו.

אדם שהוא זהיר במצות ה' יתברך, והוא דר בבנין ששאר הדיירים בו אינם שומרי תורה ומצוות, ישתדל להשפיע עליהם בדכי נועם להמנע מן המלאכות האסורות לעשותן בשנה זו, ואם יודע כי דבריו יפלו על אזניים ערלות ושכניו לא יסכימו לשמור שביעית כהלכתה, יש לו שלש דרכים להנצל מאיסור שביעית, הראשונה, שבעת התשלום לועד הבית יודיע בפירוש, כי התשלום בא לצורך תשלומים אחרים לועד הבית, אך לא בעבור הגינה, או שיאמר כי התשלום בא אך ורק לצורך המלאכות המותרות בשנת השמיטה, (כגון השקיה לפי הצורך כדי למנוע התייבשות וכדומה).

האפשרות השניה היא, שיקח מוועד הבית יפוי כח בלתי חוזר, וילך לרבנות המקומית בכדי למכור את הקרקע לגוי, כדי שלא יהיה שותף לדבר עבירה.

והאפשרות השלישית היא, שיפקיר בפני שלשה בני אדם את חלקו בגינה המשותפת, ובכך נמצא שאין לו שום שייכות לגינת הבניין.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם בתי חולים שיש בהם גינת נוי, יכולים עתה למכור לגוי, ולהסתמך על היתר המכירה?​ כ"ב חשון תשע"ה / 15 בנובמבר 2014

בתי חולים צריכים לשמוא שביעית כהלכתה, ורק אם אין ברירה אחרת, כגון שהנהלת בית החולים מתעקשת שלא לשמור שמיטה, אז יש לעשות את המכירה על ידי הרבנות.

האם העצה שניתן למכור את הקרקע לגוי, האם היא שייכת גם עתה, באמצע שנת השמיטה? כ"ב חשון תשע"ה / 15 בנובמבר 2014

ניתן למכור את הקרקעות גם כעת. אך אם יש שם אילנות שפירותים חנטו, אזי המכירה לא תועיל לאותם הפירות לגבי קדושת שביעית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

לקריאת ההלכה

אכילת מאכלי חלב אחרי אכילת עוף

בהלכה הקודמת ביארנו באופן כללי שיש להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב, משום שטבע הבשר שנשארות ממנו שאריות בין השיניים, וגם משום שהבשר נותן טעם בפה למשך זמן ארוך. כתב הרמב"ם (בסוף פ"ט מהלכות מאכלות אסורות), מי שאכל בשר, בין בשר בהמה ובין בשר עוף, לא יאכל אחריו (מאכל) חלב......

לקריאת ההלכה


אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא ב......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

לקריאת ההלכה