הלכה ליום רביעי כ"ג אייר תשפ"ה 21 במאי 2025

מקום קביעת המזוזה

שאלה: באיזה גובה יש לקבוע את המזוזה בפתח הבית?

תשובה: בגמרא במסכת מנחות (דף לג.) ובדברי הפוסקים מבואר, כי את המזוזה יש לקבוע בתחילת השליש העליון של הפתח. כלומר, יש לחלק את גובה הפתח לשלושה חלקים, ובתחילת השליש העליון מלמטה למעלה, יש לקבוע את המזוזה.

ונחלקו רבותינו הראשונים, אם הניח את המזוזה מתחת לגובה השליש העליון, ולמשל, אם קבע את המזוזה באמצע גובה הפתח, האם יצא ידי חובתו או לא? שלדעת הרא"ש, יצא ידי חובה. אבל הרמב"ם סובר שאפילו בדיעבד לא יצא ידי חובתו, ועליו להוציא את המזוזה ולקבוע אותה מחדש במקום הנכון. ולהלכה, פסק מרן השלחן ערוך (סימן קפט), שיש לקבוע את המזוזה בתחילת השליש העליון דוקא, ואם טעה וקבע אותה נמוך יותר, עליו להסירה ולקבוע אותה מחדש במקומה הנכון.

ויש לדון במקרה שפתח הבית הוא גבוה מאד, שאז, אם יקבעו את המזוזה בתחילת השליש העליון, יוצא שהמזוזה תהיה גבוהה מאד, ולא יוכלו לנשק אותה כפי שרבים נוהגים כאשר נכנסים או יוצאים מן הבית. האם יש לקבוע את המזוזה בגובה שבני אדם יוכלו לנשק אותה, או שגם במקרה כזה יש לקבוע אותה בתחילת השליש העליון.

ולהלכה, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, (הליכות עולם ח"ח עמוד רמח), שלעולם יש לקבוע את המזוזה בתחילת השליש העליון, ואין לעזוב את דברי מרן השלחן ערוך והפוסקים שפסקו שחובה לקבוע בתחילת השליש העליון דוקא, אפילו אם על ידי זה יתבטל המנהג שנהגו רבים לנשק את המזוזה.

ולסיכום: בכל מקרה, יש לקבוע את המזוזה בתחילת השליש העליון של פתח הבית. וכפי שביארנו.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה אם יש דלת כניסה גבוה מאוד... עדיין אמורים להיות בשליש העליון? כ"ז אייר תשפ"ה / 25 במאי 2025

כן. גם אם הדלת מאד מאד גבוהה, יש לשים את המזוזה מאד גבוה, בתחילת השליש העליון.

שלום לכבודו. 1. האם הבן והאב מותרים לשאת שתי אחיות? ( ברור שהם יהיו גיסים) 2. נשאלתי על ידי אדם שגירש את אשתו שלא מרצונו בגלל שהיא איימה עליו שתכליל במשטרה נגדו שהוא היכה אותה ועוד…… מרוב חשש למצבו ולמצב ילדיו הצריכים את אבא לחינוך ועזרה ועוד…… נאלץ !!! נאלץ לתת לה גט. האם הגט הוא שריר וקיים ? 3. תיקון האלמנה יש בו תוקף וחוזק להציל את הבעל. מנסיון של כבודו עושים את זה . מה כבודו יכול ולו מעט להרחיב בעיניין. תתברך אמן כ"ד טבת תשפ"א / 8 בינואר 2021

אם אשת אביו היא אמו, בודאי שאסור, כי היא דודתו, ויש בזה איסור כרת. אם אשת אביו אינה אמו, מותר לישא את אחותה, כמו שכתב בפעולת צדיק סימן ד.

בבתי הדין עושים ביטול מודעות וכדומה לפני סידור הגט, כך שהסיכוי שיהיה חשש אמיתי בגט הוא ממש אפסי, ובהרבה סכסוכים בין איש לאשתו מעורב גם ענין של שקר ובכל זאת אין זה מכהה את תוקפו של הגט. 

אצל החרדים נוהגים לעשות תיקון מפני שלדברי הזהר הקדוש יש סכנה לאדם שנושא אלמנה. ויש צורך לדר בזה עם תלמיד חכם אמיתי שיש לו קצת ידיעה בקבלה. 

אם קבע את המזוזה מעל תחילת השליש העליון כפי שרבים עושים, האם יצא? י"ד כסלו תשע"ז / 14 בדצמבר 2016

אם קבע את המזוזה בטעות במקום גבוה יותר מתחילת השליש העליון, יצא ידי חובה, אך זאת בתנאי שיש שמונה ס"מ בין ראש המזוזה למשקוף העליון.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה