הלכה ליום חמישי ט"ו כסלו תשע"ז 15 בדצמבר 2016

ההלכה מוקדשת לכבוד

רבי יעקב

לרגל יום הולדתו שחל מחר (ט"ז כסלו), מאחלים לו אושר ועושר ובריאות ושמחה אמן ואמן. עד 120!

הוקדש על ידי

משפחתו

ברכת המזוזה, ומקום קביעתה

שאלה: לאור מה שהתפרסם בהלכה יומית, שאין לקבוע את המזוזה נמוך יותר מגובה השליש העליון של המזוזה. כעת, ראיתי שטעיתי, ובביתי המזוזה ממוקמת למטה מהשליש העליון, כדי שהילדים יוכלו לנשק אותה, מה עלי לעשות?

תשובה: נכון הוא שיש לקבוע את המזוזה בתחילת השליש העליון של הפתח. אבל יש לציין, שאם קבע את המזוזה במקום גבוה יותר, יצא ידי חובתו, אך זאת בתנאי, שיש מרחק של יותר משמונה ס"מ בין המזוזה לבין המשקוף העליון של הפתח. והמחמיר לקבוע את המזוזה בתחילת השליש העליון דוקא, תבוא עליו ברכה. (הליכות עולם ח"ח עמוד רנג).

ועתה לנדון השאלה שלפנינו, מי שקבע את המזוזה בטעות במקום נמוך יותר מהשליש העליון, ולמשל, קבע אותה באמצע גובה הפתח, כדי שיוכלו הילדים לנשק את המזוזה, ועתה למד והשכיל, כי מנהגו היה טעות. בודאי שעל פי דין עליו להסיר את המזוזה ולחזור ולקבוע אותה במקומה הנכון, בתחילת השליש העליון של הפתח.

וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שמאחר ולדעת מרן השלחן ערוך, הקובע את המזוזה למטה מהשליש העליון לא יצא ידי חובתו, לפיכך, מי שטעה וקבע את המזוזה למטה מהשליש העליון, ועתה הוא מסיר את המזוזה לקבעה מחדש, עליו לברך "אשר קדשנו במצותיו וצונו לקבוע מזוזה". מאחר ועד עתה המזוזה לא נקבעה כדין. (שם עמוד רנז).

וכיוצא בזה מי שטעה וקבע את המזוזה בצד שמאל של כניסתו לבית, להיפך מההלכה הידועה, שיש לקבוע את המזוזה בצד ימין של כניסתו לבית, וכעת ראה שטעה במעשיו, עליו להסיר את המזוזה ולחזור ולקבוע אותה "בברכה", מאחר ועד עתה המזוזה לא היתה קבועה כדין כלל.

ולסיכום: מי שקבע את המזוזה למטה מהשליש העליון, או שקבע אותה בצד שמאל במקום בצד ימין, עליו להסיר את המזוזה ולקבוע אותה במקום הנכון, ויברך "אשר קדשנו במצותיו וצונו לקבוע מזוזה".

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה