הלכה ליום חמישי ד' אלול תשפ"א 12 באוגוסט 2021

היאוש מן התשובה

נאמר בספר קהלת (פרק יא פסוק ט), "שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶיךָ וִֽיטִֽיבְךָ לִבְּךָ בִּימֵי בְחוּרוֹתֶךָ, וְהַלֵּךְ בְּדַרְכֵי לִבְּךָ וּבְמַרְאֵי עֵינֶיךָ, וְדָע כִּי עַל כָּל אֵלֶּה יְבִיאֲךָ הָאֱלֹהִים בַּמִּשְׁפָּט". ובגמרא במסכת שבת (דף סג:) אמר רב הונא, "עד כאן דברי היצר הרע". כלומר, אמר רב הונא, כי כל הפסוק שנאמר בו "שמח בחור בילדותיך", עד הסיום שבו נאמר "כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", הכל הוא מדברי היצר הרע.

ולכאורה הדברים לא מובנים, שהרי ראשית דברי הפסוק, באמת מתאימים וראויים שיאמר אותם היצר הרע, "שמח בחור בילדותך, והלך בדרכי לבך ובמראי עיניך", אבל סוף הפסוק, "כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", אלו הם דברים שמתאים שיאמר אותם היצר הטוב ולא היצר הרע!

והמגיד מדובנא בספר קול יעקב (על מגלת קהלת) כתב לפרש, כי הנה היצר הרע, מפתה את האדם בראשית ימיו, להסיתו ולהדיחו להתעדן ולהתענג בעולם הזה, ולהניח את התורה והמצוות. וכאשר אדם מתחיל להתבגר ולהתבונן במשמעות חייו, ובפרט בראותו כי ימי הזקנה הולכים וקרבים, אז הוא מתחרט על מעשיו ועל מחדליו, ורוצה לשוב בתשובה ולסגל לעצמו צידה לדרך לעולם הבא, בתורה ובמצוות ובמעשים טובים.

אז בא היצר הרע, והוא נראה לאדם כאילו הוא יצר הטוב, והוא מפחיד את האדם, ומראה לו כמה העונש הצפוי לו בעולם הבא הוא גדול, וכמאמר הכתוב "ודע כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", כלומר, אומר הוא לאדם, תראה, כי כבר בזבזת את ימיך הטובים לריק, ועוונותיך מימי הנעורים רבו מאד מאד, ולא תספיק ולא תצליח לעולם ועד לחזור בתשובה שלימה ולתקן את כל מה שקלקלת.

לכן, ממשיך היצר הרע ואומר, אם אין לך סיכוי לחיי העולם הבא, לכל הפחות תהנה את עצמך בעולם הזה, ולא תהיה קרח מכאן ומכאן.

נמצא, שהיצר הרע מסיים את כל דברי הפסוק, כי בתחילה הוא אומר לאדם "שמח בחור בילדותיך", ולאחר מכן הוא אומר לו "יטיבך לבך בימי בחורותיך", ואחר כך הוא ממשיך להסית את האדם להתרשל ולא לחזור בתשובה, שהרי "על כל אלה יביאך האלוקים במשפט", ואין לך סיכוי לצאת זכאי בדין לפני ה' יתברך, לכן, לכל הפחות תמשיך ותהנה בעולם הזה.

ועל כך מזהיר שלמה המלך ואומר, שגם אם היצר הרע יבוא לאדם עם פיתוי שכזה, אל תאמין לו, וכפי שאמרו רבותינו (בירושלמי חגיגה פ"ב), "תשב אנוש עד דכה", עד דכדוכה של נפש, שלעולם דלתות התשובה נשארות פתוחות לרווחה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה