נאמר בספר קהלת (פרק יא פסוק ט), "שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶיךָ וִֽיטִֽיבְךָ לִבְּךָ בִּימֵי בְחוּרוֹתֶךָ, וְהַלֵּךְ בְּדַרְכֵי לִבְּךָ וּבְמַרְאֵי עֵינֶיךָ, וְדָע כִּי עַל כָּל אֵלֶּה יְבִיאֲךָ הָאֱלֹהִים בַּמִּשְׁפָּט". ובגמרא במסכת שבת (דף סג:) אמר רב הונא, "עד כאן דברי היצר הרע". כלומר, אמר רב הונא, כי כל הפסוק שנאמר בו "שמח בחור בילדותיך", עד הסיום שבו נאמר "כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", הכל הוא מדברי היצר הרע.
ולכאורה הדברים לא מובנים, שהרי ראשית דברי הפסוק, באמת מתאימים וראויים שיאמר אותם היצר הרע, "שמח בחור בילדותך, והלך בדרכי לבך ובמראי עיניך", אבל סוף הפסוק, "כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", אלו הם דברים שמתאים שיאמר אותם היצר הטוב ולא היצר הרע!
והמגיד מדובנא בספר קול יעקב (על מגלת קהלת) כתב לפרש, כי הנה היצר הרע, מפתה את האדם בראשית ימיו, להסיתו ולהדיחו להתעדן ולהתענג בעולם הזה, ולהניח את התורה והמצוות. וכאשר אדם מתחיל להתבגר ולהתבונן במשמעות חייו, ובפרט בראותו כי ימי הזקנה הולכים וקרבים, אז הוא מתחרט על מעשיו ועל מחדליו, ורוצה לשוב בתשובה ולסגל לעצמו צידה לדרך לעולם הבא, בתורה ובמצוות ובמעשים טובים.
אז בא היצר הרע, והוא נראה לאדם כאילו הוא יצר הטוב, והוא מפחיד את האדם, ומראה לו כמה העונש הצפוי לו בעולם הבא הוא גדול, וכמאמר הכתוב "ודע כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", כלומר, אומר הוא לאדם, תראה, כי כבר בזבזת את ימיך הטובים לריק, ועוונותיך מימי הנעורים רבו מאד מאד, ולא תספיק ולא תצליח לעולם ועד לחזור בתשובה שלימה ולתקן את כל מה שקלקלת.
לכן, ממשיך היצר הרע ואומר, אם אין לך סיכוי לחיי העולם הבא, לכל הפחות תהנה את עצמך בעולם הזה, ולא תהיה קרח מכאן ומכאן.
נמצא, שהיצר הרע מסיים את כל דברי הפסוק, כי בתחילה הוא אומר לאדם "שמח בחור בילדותיך", ולאחר מכן הוא אומר לו "יטיבך לבך בימי בחורותיך", ואחר כך הוא ממשיך להסית את האדם להתרשל ולא לחזור בתשובה, שהרי "על כל אלה יביאך האלוקים במשפט", ואין לך סיכוי לצאת זכאי בדין לפני ה' יתברך, לכן, לכל הפחות תמשיך ותהנה בעולם הזה.
ועל כך מזהיר שלמה המלך ואומר, שגם אם היצר הרע יבוא לאדם עם פיתוי שכזה, אל תאמין לו, וכפי שאמרו רבותינו (בירושלמי חגיגה פ"ב), "תשב אנוש עד דכה", עד דכדוכה של נפש, שלעולם דלתות התשובה נשארות פתוחות לרווחה.