הלכה ליום שני ה' חשון תשפ"ב 11 באוקטובר 2021

פרטי דינים הנוגעים לפירות שביעית

בהלכות הקודמות ביארנו שפירות וירקות הגדלות בשנת השמיטה בשדות של יהודים בארץ ישראל, יש עליהם קדושת שביעית. וביארנו שפירות הקדושים בקדושת שביעית, אסור לגרום להם הפסד.

קילוף פירות שביעית
מותר לקלף פירות וירקות של שביעית כדרך שמקלף בשאר שנים, ואין צריך להקפיד שלא יקלוף גם מעט מהפרי. אולם אין לקלף אלא פירות שהדרך היא לאכלם כשהם מקולפים, כגון בננה, מילון, מלפפון, תפוח וכיוצא בזה. אבל פירות שאין דרכם שיקלפו אותם, כגון עגבניה, משמש, אסור לקלפם.

וכמו כן מותר להסיר על ידי סכין חלקים מקולקלים שבפרי, אף על פי שעל ידי כן מסירים גם מעט מבשר הפרי עצמו.

קליפות הפירות
כבר הזכרנו שפירות שביעית שהתקלקלו לגמרי עד שאינם ראויים למאכל בהמה, אין בהם קדושת שביעית.

לפיכך, קליפות הפירות והירקות של שביעית, אם הן רעות מאד בטעמן, עד שאינן ראויות אפילו למאכל בהמה, כגון קליפות "קיוי" או בצל, אין בהן קדושת שביעית, ומותר להשליכן לאשפה.

אבל רוב הפירות והירקות, קליפותיהם ראויות למאכל בהמה, כגון קליפות מלפפונים ותפוחים ואגסים וכדומה, ולכן יש לשמרן בקדושת שביעית, ואסור להשליכן לאשפה, שהרי בכך הוא מפסיד פירות שביעית, אלא יש להשהותן במקום מיוחד, (כגון שקית נילון), עד שיתעפשו ויפסלו ממאכל בהמה, ואז תפקע קדושתן ויוכלו להשליכן לאשפה. (לפי שבאופן זה אין הוא גורם להפסד ישיר לפירות שביעית, אלא בדרך "גרמא", ואין בכך איסור).

וכמו כן, אם ירצה, רשאי להשליכן לאשפה בתוך שקית נילון סגורה היטב, שאז גם כן אינו גורם להם להפסד בידיו ממש. וכל זה דוקא בפירות שביעית ממש, או בקליפות הראויות עדיין למאכל בהמה, אבל קליפות פרי שאינן ראויות אף למאכל בהמה, כגון קליפות גרעינים וגרעיני משמש וכדומה, אף על פי שיש בהם מעט מלחלוחית הפרי, מותר להשליכן כמות שהן לאשפה.

גרעיני פירות שביעית
כשם שקליפות פירות שביעית, יש בהן קדושת שביעית אם הן ראויות למאכל בהמה, כן הדין בגרעיני הפירות, שאם הם ראויים למאכל בהמה, יש לשמור עליהם בקדושת שביעית, ואסור להשליכן סתם כך לאשפה, אלא יש להניחם בשקית ניילון כמו שביארנו.

מים שבישלו בהם פירות שביעית
מים שבשלו בהם פירות שביעית, כגון מרק ירקות, הרי שהמרק כולו קדוש בקדושת שביעית ואסור להפסידו. אבל מים שבשלו בהם תפוחי אדמה וכדומה, שטעמם טפל, אין בהם קדושת שביעית כלל.

פרחים של שביעית
פרחים של שביעית, אין בהם קדושה כלל, אלא שאסור לעסוק בגידולם, אלא במלאכות המותרות בשביעית. ויש להזהר בענין זה שלא לבוא לידי מכשול.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר בכלל לקנות פרחים בשביעית? כ"ב חשון תשע"ה / 15 בנובמבר 2014

יש פרחים עם תעודת כשרות, ומהם מותר לקנות, כי עשו אותם בחוץ לארץ, או בשטח אילת וכדומה, או שהם משדות של גויים, או מהיתר מכירה.

האם פירות הבאים ממחללי שביעית אסורים באכילה? ט"ו חשון תשע"ה / 8 בנובמבר 2014

נחלקו בזה הפוסקים, ולמעשה אינם אסורים, אך אסור לקנותם מהמגדל כי אסור למסור בידו מעות שביעית

האם מותר להשליך בתוך שקית נילון סגורה בלי להמתין שיתעפשו? י' חשון תשע"ה / 3 בנובמבר 2014

יש להקפיד שהשקית תהיה סגורה, ואז מותר להשליכה לאשפה

אפשר לשים את הקליפות בקומפוסט? י' חשון תשע"ה / 3 בנובמבר 2014

אפשר לשים אותם בשקית מנוקבת שיהפכו לקומפוסט, אבל אין לזרוק קליפות למקום שיש בו כבר קומפוסט שעל ידי זה נפסדים מיד עם השלכן.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

לקריאת ההלכה