הלכה ליום שלישי כ"ט אייר תשפ"ה 27 במאי 2025

בישול מאכלים שישארו מיום טוב

הזכרנו, שבעוד שבוע ביום שני, ממוצאי יום ראשון, יחול "חג השבועות".

בישול מיום טוב לחבירו
אסור לבשל מיום טוב עבור יום חול, או עבור מוצאי יום טוב. וכן בחוץ לארץ, שנוהגים לעשות שם שני ימים טובים, אסור לבשל מיום טוב ראשון עבור יום טוב שני. (אולם בשנה שיום טוב שני של שבועות יחול בשבת, הדין שונה, כאשר יתבאר בהזדמנות אחרת אם ירצה ה'). וכן הדין בשני ימים טובים של ראש השנה, שאין לבשל מיום טוב ראשון ליום טוב שני.

טירחה מועטת
ואפילו דבר שאינו "מלאכה" ממש אלא רק טירחה מועטת, אסור לעשותו מיום טוב (או משבת) ליום טוב שני או ליום חול, משום איסור הכנה משבת או מיום טוב ליום חול. ולכן אסור להדיח כלים ביום טוב לצורך מוצאי יום טוב, כפי שאסור לעשות כן עם הכלים שאוכלים בהם בסעודה שלישית בכל שבת ושבת.

סיר מלא תבשיל
אף על פי שאסור לבשל מיום טוב לצורך מוצאי יום טוב, מכל מקום מותר לאשה לבשל ביום טוב סיר מלא דגים או בשר, קודם סעודת הצהרים, אף על פי שאין בכוונתה לאכול אלא חתיכה אחת, מפני שהתוספת נותנת טעם בתבשיל, שאינו דומה טעם הדג כאשר הוא מתבשל בסיר עם הרבה חתיכות דגים, לטעמו של דג המתבשל לבדו.

ומכל מקום לכתחילה, צריכה האשה להזהר שלא לומר בפירוש שהיא עושה גם לצורך יום חול. רק תבשל כדי שיהיה התבשיל טעים לכבוד יום טוב.

בישול אחר הצהרים
אבל אחר סעודת הצהרים, אסור לבשל לצורך הלילה על מנת שתאכל חתיכה אחת, מפני שאין זה בישול לצורך יום טוב אלא "הערמה". כלומר, שהרי אינה מבשלת אלא לצורך מוצאי יום טוב, וכל מה שהיא אומרת שהיא תאכל חתיכה אחת, אין זאת אלא מפני שתואנה היא מחפשת, כיצד להתיר לה בישול ביום טוב, ודבר זה נקרא "הערמה", ואסור לעשות כן בנדון זה.

לסיכום: אסור לעשות שום דבר ביום טוב לצורך יום המחרת. ומותר לבשל סיר עם כמה חתיכות, אף שאין כוונה אלא לאכול חתיכה אחת, משום שהתבשיל משובח יותר כשאינו מועט. ואחר סעודת הצהריים ביום טוב, אסור לעשות כן.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה