הלכה ליום שלישי י"א ניסן תשפ"ב 12 באפריל 2022

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור הגאון

רבי שמעון בן חביבה בתושח"י

שה' יתברך ישלח לו רפואה שלימה, עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו

הוקדש על ידי

תלמידיו שומעי לקחו

מגיד

המצוה המרכזית בליל חג הפסח "ליל הסדר", היא מצות הסיפור ביציאת מצרים, שצוונו ה' יתברך בתורתו הקדושה לשמוח בחג, ולספר לבנינו ולבנותינו ולכל מי שישמע סיפור יציאת מצרים.

ובתחילת "מגיד", כאשר מגיעים בהגדה ל"הא לחמיא עניא", יש להרים בידו את הקערה שבתוכה המצות, ואז מתחילים "הא לחמיא עניא". ובסיום אמירת הא לחמא עניא, יצוה להניח את המצות בסוף השלחן, כאילו סיימו את הסעודה. ואז יאמרו לילדים שאין רשאים לאכול מן המצות עד שיספרו ביציאת מצרים.

ואין חילוק במצות סיפור יציאת מצרים בין אנשים לנשים, שאף הן מחוייבות לספר ביציאת מצרים, וצריכות לקרוא את כל ההגדה (או לשמוע מאדם אחר שמכוין להוציא את השומעים ידי חובתם). (חזון עובדיה עמוד קמז).

ובבית מרן זצ"ל היו נוהגים, שכל אחד מן המסובין קורא קטע אחד מן ההגדה, וכולם קוראים עמו בלחש. וכך עובר התור סביב סביב, עד שהיו מגיעים למרן זצ"ל בעצמו, שהיה קורא גם הוא כשאר בני הבית, ואחריו קורא היושב לצדו. ומרן זצ"ל בעצמו היה נשאר ער בכל הלילה בליל הסדר, ללמוד ענין יציאת מצרים עד תפלת שחרית.

ואין למהר באמירת מגיד, ולצפות בכליון עיניים לשעת הסעודה. ואף שאין להאריך גם כן יותר מדאי, ולהכביד על בני הבית, בכל זאת יש לתפוס את דרך האמצע, ללכת בשביל הזהב, ולקרוא את ההגדה בתשומת לב, בתוספת הסבר, ולאפשר ולעורר את הילדים להקשות ולשאול, וראוי לחלק להם אגוזים וכדומה, לעוררם לשאול ולהתעניין בסיפור ההגדה.

ויש להזהר ולהקפיד מאד מאד, לשמור על אוירה טובה ושמחה בליל החג, ויזהר כל אחד שלא יתרעם על בני ביתו בלילה הזה, רק יהיה מעביר על מדותיו, וסבלן ונינוח, לשמוח בשמחת החג ולקיים מצוותיו.

ואמרו רבותינו, שבליל הסדר שולח ה' יתברך את מלאכיו הקדושים לעולם הזה, ואומר להם לכו וראו מה עושים בני. והם חוזרים אל ה' יתברך, ואומרים לפניו, אשרי העם שככה לו אשרי העם שה' אלהיו, כי מצאנו את בניך שהם יושבים כבני מלכים סביב שלחנות, ומספרים בשבחך לבניהם. והיה מרן זצ"ל דורש, שאומרים המלאכים לפני ה' יתברך, ראה כי בניך עוד יושבים ומספרים את ההגדה, ועם כל מה שעבר עליהם, אלפי שנים בגלות המרה, ובפרט בדור האחרון, שהגלות הרוחנית קשה מנשוא, ומי היה מאמין שיעמדו בני ישראל בנסיון, ועוד ישבו ויספרו ביציאת מצרים, עם כל התגברות הגשמיות בעולם, והתדרדרות היחס לתלמידי החכמים, שנעשו ח"ו כאויבי העם, וענין המאסת הדת שמתחולל בעוונות. ועם כל זה יושבים ישראל כולם כאחד, אוהבי התורה ולומדיה, ואוהבים את ה' יתברך, שמחים בשמחת החג, ומחנכים בניהם לאהבת ה' יתברך. באותה שעה מתגברים רחמיו של ה', ולכן נקרא הלילה הזה "ליל שימורים", שכיביכול הקדוש ברוך הוא משמר את ישראל מתי יגאלו, כשרואה אותם יושבים בליל הסדר, ומתמלא רחמים באהבה אליהם, ובא לקבוע זמן לגאולתם. ולכן אמרו רבותינו "בניסן נגאלו ובניסן עתידים להגאל", שבזכות ימי הפסח אנו עתידים להגאל.

שאלות ותשובות על ההלכה

לאחרונה פרסם מכון תורני אחד בשם רב אחד שעומד בראשו פסק הלכה שיש לברך מעיין שבע וטעמו שמרן זצ"ל לא יכול לפסוק בנושא כי הוא לא מבין בקבלה ח"ו. וכשאני שומע את דברי ההבל והבלע האלה שהרי מרן היה בקי בתורת הקבלה כבכל התורה האם עלי להסביר לאנשים ששואלים אותי שהרב הזה מסלף את האמת ומשקר שהרי במקום חילול ה' אין חולקין כבוד לרב או שעלי להשיב בצורה רגוע יותר י"ב ניסן תשפ"ב / 13 באפריל 2022

וכי הגאון רבי אפרים כהן לא ידע קבלה? וכי הגאון רבי יעקב מוצפי ששינה את המנהג בבית הכנסת שמש צדקה והורה שלא יברכו, גם הוא לא ידע כלום בקבלה, וכל חבריו שהיו מקובלים לא ידעו להעיר לו על כך? וכבר ידענו מכבר כי כי זאת תורת הקנאות, ורוצה אותו מורה להראות עצמו כאילו ישר חילו לחלוק על גאון עצום שנרעשו אמות הסיפין מהוראותיו, והכל היו חתים מפניו, לכן המציא בו חיסרון, ובעצמו יתרון, אף כי אין כאן לא חיסרון ולא יתרון. לכן אין להשגיח בהם ובדבריהם, שאינם חסים על כבוד שמים, וסומכים על סברת בדור יתום להוציא מפיהם שם שמים שיש בו ספק ברכה לבטלה, נגד הוראת רבינו נסים גאון, והטור ומרן רבינו יוסף קארו וכל קדושים אשר עמו.

שלון וברכה כבוד הרב,
רציתי לשאול 3 שאלות:
1.בבדיקת חמץ -קשה עם נר יש אפשרות עם פנס או עם מצת?
2.במכירת חמץ- יש אפשרות למכור במקומות מסויימים עוד לפני ששמנו את החמץ במקומות הנ"ל כמובן שעד לפני שעת המכירה בפועל כבר נעשה זאת.
3.בפטירות כמה זה כזית? י"א ניסן תשפ"ב / 12 באפריל 2022

ידליק בתחילה נר, ואחר כך ישתמש בפנס.

אפשר לעשות כן.

כזית הוא 27 גרם. 

פסח נכנס במוצאי שבת מתי שמים קערת הפסח בכניסת השבת בקצה השולחן או אפשר לשים שחוזרים אחר ערבית בן שבת לערב פסח ב' ניסן תשפ"א / 15 במרץ 2021

אין טעם ולא נכון להניח את קערת הסדר לפני שבת, אלא לאחר צאת הכוכבים במוצאי שבת, אז מסדרים את השלחן לערב. תבורכו,

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה