שאלה: האם מותר לנשים לשאת על עצמן כלי נשק לצורך חיוני?
תשובה: נאמר בתורה (ויקרא יט) "לא יהיה כלי גבר על אשה, ולא ילבש גבר שמלת אשה". ומכאן אנו למדים שאסור לאיש ללבוש בגד של אשה, וכמו כן אסור לאשה ללבוש בגד של איש.
ובמסכת נזיר (נט.) שנינו, רבי אליעזר בן יעקב אומר, מנין שלא תצא אשה בכלי זיין (נשק) למלחמה? תלמוד לומר: "לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה".
וזו לשון הרמב"ם (בפרק יב מהלכות עבודה זרה הלכה י): לא תעדה אשה עדי (תכשיט) האיש, כגון שתשים בראשה מצנפת או כובע, או שתלבש שריון וכיוצא בו. ולא יעדה איש עדי אשה, כגון שילבש בגדי צבעונים וחלי זהב במקום שאין עושים כן אלא הנשים, הכל כמנהג המדינה. ואיש שעדה עדי אשה, ואשה שעדתה עדי איש, חייבים מלקות. ע"כ. וכתב מרן הכסף משנה, שהרמב"ם פסק הלכה כדעת רבי אליעזר בן יעקב, משום שאמרו בגמרא (גיטין סז ע"א) "משנת רבי אליעזר בן יעקב קב ונקי". וכן פסקו עוד מרבותינו הראשונים. וכן פסקו להלכה הטור והשלחן ערוך יורה דעה (סימן קפב סעיף ה) כלשון הרמב"ם שציטטנו.
אולם מבואר בלשון הרמב"ם ובדברי הפוסקים, שכל דבר שנהגו גם הנשים ללובשו, אף על פי שהוא לבוש של אנשים, אין איסור לנשים ללובשו. וכן להיפך, דבר שנהגו הנשים לעשותו, ולאחר מכן נהגו גם האנשים לעשותו, אין בו איסור כלל.
ודוגמא לדבר, הוא דין הסתכלות במראה. שבדברי רבותינו מבואר, שאסור לאיש להסתכל במראה כדי להתייפות. ובזמנינו גם אנשים נוהגים להסתכל במראה, ולפיכך להלכה אין איסור בזה בזמנינו, כיון שנשתנתה המציאות, ואין זה מנהג של נשים בלבד.
ומעתה בנדון כלי נשק, אף על פי שבדרך כלל כלי נשק עשויים עבור אנשים יותר מעבור נשים, מכל מקום, במקום שיש צורך חיוני בדבר, כגון ביישובי הספר וכדומה, שיש חשש של סכנת נפשות מפחד המרצחים המחבלים ששמו להם למטרה להרוג נפשות ולזרוע הרס וחורבן במדינת ישראל, מותר גם לנשים להתאמן ולישא נשק להגן על עצמן ועל תלמידי בתי הספר שבהשגחתן, מחשש פעולה זדונית של המחבלים, אשר לא ישאו פנים לזקן ונער לא יחונו. שאין לך דבר העומד בפני פקוח נפש.
וכבר כתב רבינו יהודה החסיד בספר חסידים (סימן ר) וזו לשונו: עת לעשות לה' הפרו תורתך, לפיכך אם צרו עכו"ם (גויים) על עיר מישראל, וכן נשים שהולכות בדרך, ויראות פן יפגעו בהן עכו"ם ויאנסו אותן, מותר להן ללכת בבגדי גברים ולחגור עצמן בחרב, כדי שיהיו סבורים העכו"ם שהם גברים. וכן הדין לבחורים שאין להם זקן, שיכולים ללבוש בגדי נשים כדי להנצל מאויבים. וכן פסק בשו"ת תרומת הדשן (סימן קצו).
וכן פסקו להלכה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (בשו"ת יחוה דעת חלק חמישי סימן נה), והגאון רבי משה פינשטיין ז"ל בשו"ת אגרות משה (ח"ו יו"ד סימן לה). ועוד מגדולי הפוסקים. והביאו סברות נוספות להקל בזה.
ולסיכום: מותר למורות ולגננות שביישובי הספר להתאמן ולאחוז בנשק בעת שמירתן על בתי הספר, ובלבד שיקפידו מאוד על כל כללי הצניעות בעת אימונן, כראוי לבנות ישראל הכשרות, ולא יתייחדו עם גבר זר בשעת האימונים בנשק, על פי מה שמבואר בדברי רבותינו הטור והשלחן ערוך אבן העזר (סימן כב). ותהיה יראת ה' על פניהן. והשם יתברך ישמור צאתן ובואן לעד לעולם.