הלכה ליום שלישי כ"ו תמוז תשפ"ה 22 ביולי 2025

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

אברהם חיים בן מרים הי"ו

הוקדש על ידי

משפחתו

כלי נשק לנשים

שאלה: האם מותר לנשים לשאת על עצמן כלי נשק לצורך חיוני?

תשובה: נאמר בתורה (ויקרא יט) "לא יהיה כלי גבר על אשה, ולא ילבש גבר שמלת אשה". ומכאן אנו למדים שאסור לאיש ללבוש בגד של אשה, וכמו כן אסור לאשה ללבוש בגד של איש.

ובמסכת נזיר (נט.) שנינו, רבי אליעזר בן יעקב אומר, מנין שלא תצא אשה בכלי זיין (נשק) למלחמה? תלמוד לומר: "לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה".

וזו לשון הרמב"ם (בפרק יב מהלכות עבודה זרה הלכה י): לא תעדה אשה עדי (תכשיט) האיש, כגון שתשים בראשה מצנפת או כובע, או שתלבש שריון וכיוצא בו. ולא יעדה איש עדי אשה, כגון שילבש בגדי צבעונים וחלי זהב במקום שאין עושים כן אלא הנשים, הכל כמנהג המדינה. ואיש שעדה עדי אשה, ואשה שעדתה עדי איש, חייבים מלקות. ע"כ. וכתב מרן הכסף משנה, שהרמב"ם פסק הלכה כדעת רבי אליעזר בן יעקב, משום שאמרו בגמרא (גיטין סז ע"א) "משנת רבי אליעזר בן יעקב קב ונקי". וכן פסקו עוד מרבותינו הראשונים. וכן פסקו להלכה הטור והשלחן ערוך יורה דעה (סימן קפב סעיף ה) כלשון הרמב"ם שציטטנו.

אולם מבואר בלשון הרמב"ם ובדברי הפוסקים, שכל דבר שנהגו גם הנשים ללובשו, אף על פי שהוא לבוש של אנשים, אין איסור לנשים ללובשו. וכן להיפך, דבר שנהגו הנשים לעשותו, ולאחר מכן נהגו גם האנשים לעשותו, אין בו איסור כלל.

ודוגמא לדבר, הוא דין הסתכלות במראה. שבדברי רבותינו מבואר, שאסור לאיש להסתכל במראה כדי להתייפות. ובזמנינו גם אנשים נוהגים להסתכל במראה, ולפיכך להלכה אין איסור בזה בזמנינו, כיון שנשתנתה המציאות, ואין זה מנהג של נשים בלבד.

ומעתה בנדון כלי נשק, אף על פי שבדרך כלל כלי נשק עשויים עבור אנשים יותר מעבור נשים, מכל מקום, במקום שיש צורך חיוני בדבר, כגון ביישובי הספר וכדומה, שיש חשש של סכנת נפשות מפחד המרצחים המחבלים ששמו להם למטרה להרוג נפשות ולזרוע הרס וחורבן במדינת ישראל, מותר גם לנשים להתאמן ולישא נשק להגן על עצמן ועל תלמידי בתי הספר שבהשגחתן, מחשש פעולה זדונית של המחבלים, אשר לא ישאו פנים לזקן ונער לא יחונו. שאין לך דבר העומד בפני פקוח נפש.

וכבר כתב רבינו יהודה החסיד בספר חסידים (סימן ר) וזו לשונו: עת לעשות לה' הפרו תורתך, לפיכך אם צרו עכו"ם (גויים) על עיר מישראל, וכן נשים שהולכות בדרך, ויראות פן יפגעו בהן עכו"ם ויאנסו אותן, מותר להן ללכת בבגדי גברים ולחגור עצמן בחרב, כדי שיהיו סבורים העכו"ם שהם גברים. וכן הדין לבחורים שאין להם זקן, שיכולים ללבוש בגדי נשים כדי להנצל מאויבים. וכן פסק בשו"ת תרומת הדשן (סימן קצו).

וכן פסקו להלכה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (בשו"ת יחוה דעת חלק חמישי סימן נה), והגאון רבי משה פינשטיין ז"ל בשו"ת אגרות משה (ח"ו יו"ד סימן לה). ועוד מגדולי הפוסקים. והביאו סברות נוספות להקל בזה.

ולסיכום: מותר למורות ולגננות שביישובי הספר להתאמן ולאחוז בנשק בעת שמירתן על בתי הספר, ובלבד שיקפידו מאוד על כל כללי הצניעות בעת אימונן, כראוי לבנות ישראל הכשרות, ולא יתייחדו עם גבר זר בשעת האימונים בנשק, על פי מה שמבואר בדברי רבותינו הטור והשלחן ערוך אבן העזר (סימן כב). ותהיה יראת ה' על פניהן. והשם יתברך ישמור צאתן ובואן לעד לעולם.

שאלות ותשובות על ההלכה

לכאורה, לפי מה שכתבתם, יהיה מותר לאיש לצבוע את שערו, אם הוא מתחיל להלבין, כיוון שהרבה נוהגים כן כיום, האם כך הדין? כ"ה טבת תשע"ג / 7 בינואר 2013

מאחר ויש בדבר נגיעה באיסור תורה, האריך בזה מרן שליט"א, והעלה שרק במקום צורך, כגון בחור רווק, יש להקל לצבוע שערו. ואנו כתבנו את הדברים בקיצור נמרץ, אך אין להקיש לבד לכל דבר וענין, כי הדברים מורכבים.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה