הלכה ליום שני ח' אב תשפ"ד 12 באוגוסט 2024

ערב תשעה באב

טיול
בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא, כתב, שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. לכן, אין לטייל בערב תשעה באב.

סעודה מפסקת
ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איסור אפילו באכילת בשר דגים, וכן נוהגים שלא לשתות שכר (בירה) או שאר משקאות חריפים בסעודה זו. והנוהג לשתות תמיד אחרי סעודתו מעט משקה חריף כדי לסייע לעיכול (כגון וויסקי) יש לו על מה שיסמוך לנהוג כן גם בסעודה המפסקת.

שני תבשילין
וכן אסרו חכמים לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. ואפילו שתי ביצים, האחת רכה ואחת קשה, נחשבות לשני תבשילים לענין זה. אבל שני תבשילים שנתבשלו בקדירה (סיר) אחת, וכן הדרך לבשלם בכל ימות השנה, כגון מרק ירקות, או פלפל ממולא באורז וכדומה, נחשבים לתבשיל אחד, ומותר לאכלו בסעודה המפסקת. וכן לא אסרו חכמים אלא שני מיני תבשיל, אבל מאפה כגון לחם, אינו נחשב כתבשיל לענין זה וכן מותר לאכול כמה מיני פירות וירקות חיים (לא מבושלים) בסעודה זו.

מנהגי סעודה מפסקת
יש נוהגים לאכול פת עם אפר (שעושים מנייר שרוף וכדומה) בסעודה המפסקת, ואמרו רבותינו (תענית ל.) שרבי יהודה ברבי אלעאי היה נוהג לאכול פת חריבה (יבשה) במלח, ויושב בין תנור לכיריים (מקום הבזוי שבבית), ושותה עליה קיתון של מים,  והיה נראה כמי שמתו מוטל לפניו. וכעין זה ראוי לנהוג.

נהגו לשבת על הקרקע בסעודה המפסקת, וראוי שלא לשבת על הקרקע ממש, משום שיש אומרים שעל פי דברי המקובלים אין לנהוג כן, אלא ישב על הקרקע ויניח תחתיו שמיכה או שטיח, ולא ישבו שלושה אנשים ביחד בסעודה המפסקת, כדי שלא יתחייבו בזימון, אלא ישבו כל אחד במקום אחר.

ומרן זצ"ל היה יושב בסעודה מפסקת על הקרקע לבדו, ודומה כמי שמתו מוטל לפניו.

כל האמור לעיל אינו אלא בסעודה שאוכל אחר חצות היום, והיא סעודה מפסקת,  כלומר, שהיא הסעודה האחרונה שלפני הצום, אבל אם אוכל אחריה עוד סעודה, אפילו אם אוכלה אחר חצות היום, אינה נחשבת לסעודה המפסקת. וכן אם אוכל קודם חצות היום, אפילו אם אין בדעתו לאכול סעודה נוספת עד הצום, אינה נחשבת לסעודה מפסקת.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

דיני תשעת הימים באב

אורך השיעור: 01:02:08         הורד     (28.44 MB)

דיני ט באב 1

אורך השיעור: 01:30:28         הורד     (41.42 MB)

דיני ט באב 2 וסעודה מפסקת

אורך השיעור: 01:19:18         הורד     (36.30 MB)

דיני תשעה באב מס 3 ואגדות על החורבן

אורך השיעור: 01:09:20         הורד     (31.74 MB)

כל המתאבל על ירושלים רואה בשמחתה

אורך השיעור: 00:57:15         הורד     (26.21 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להתקלח בערב תשעה באב אחרי חצות היום? ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

במים צוננים, מותר. 

האים בילקוט יוסף החדש נפסק כפי הבנת דעת מרן שולחן ערוך אים נתאספו 3 אנשים חייב לזמן
{ברור שרצוי לא לאכול ביחד}
בברכה . צום מועיל במהרה בימנו בת המקדש ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

כן. ראה שם עמוד שעב. 

האם מותר להחליף מגבות (פנים וידיים) בשבוע שחל בו? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

דינם כדין הבגדים. ואם לא הכין מראש, יניחם על קרקע כמו שכתבנו בהלכה יומית.

שבוע טוב
ראיתי בקיצור ילקוט יוסף שגם לבנים גופיות וגרביים אסור ללבוש מכובסים .
ובאתר כתוב שמותר
מה באמת הדין ? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

בחזון עובדיה תעניות (עמוד רכט) כב שאין צריך להכינם. והילקוט יוסף נדפס לפני שמרן זצ"ל חיוה דעתו בזה. תבורך,

שבוע טוב
ראיתי בקיצור ילקוט יוסף שגם לבנים גופיות וגרביים אסור ללבוש מכובסים .
ובאתר כתוב שמותר
מה באמת הדין ? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

בחזון עובדיה תעניות (עמוד רכט) כב שאין צריך להכינם. והילקוט יוסף נדפס לפני שמרן זצ"ל חיוה דעתו בזה. תבורך,

מה מקור המנהג שנשים מנקות את הבית לאחר חצות היום בתשעה באב? י"ז אב תשע"ז / 9 באוגוסט 2017

יש למנהג יסוד בדברי הפוסקים, ובפרט בברכי יוסף סימן תקנט סוף סעיף קטן ז.

אוכל [שאינו לחם] הנעשה בתנור, האם נחשב מאפה או תבשיל? אם יכינו מאכל אחד במגש אחד ויאפו אותו בתנור, ואחריו מגש אחר עם אוכל אחר, האם נחשב מאפה שמותר, או שני תבשילים שאסור? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

תבשיל שנעשה בתנור, אין דינו כמאפה. לכן פשטידה, וכל שכן תבשילי ירקות וכדומה שנעשים בתנור, נחשבים בודאי כתבשיל.

האם מותר לכתוב הודעות בטלפון סלולרי בתשעה באב? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

מותר

הכנתי מרק עדשים ובפנים ביצה קשה, האם זה נחשב לשני תבשילים? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

אם מקובל להכין את המרק בצורה הזו, הוא נחשב לתבשיל אחד

האם אפשר לאכול בשר, למי שמשתתף בסעודת ברית מילה, בערב תישעה באב ? ט' אב תשע"ז / 1 באוגוסט 2017

מותר

האם ניתן לשמוע ביום ט' באב את שיעורי הרב שעוסקים בט' באב, דוגמת השיעורים שמצורפים להלכה? י"א אב תשע"ד / 7 באוגוסט 2014

אם השיעורים עוסקים בהלכות תשעה באב ובעניני החורבן וכדומה, מותר.

האם צריך ליטול ידיים בסעודה מפסקת ולאכול לחם או שמספיק לאכול ביצה קשה י"א אב תשע"ד / 7 באוגוסט 2014

אין חובה ליטול ידיים ולאכול פת בסעודה מפסקת

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה