הלכה ליום ראשון ז' אב תשפ"ד 11 באוגוסט 2024

דיני תשעה באב

חמשה עינויים
תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובהלכות אבילות וכיוצא בזה. וכן מותר ללמוד בספרי מוסר המעוררים את האדם לשוב בתשובה ולהטיב את מעשיו.

ואין אוכלים בערב תשעה באב, אלא עד סמוך לשקיעת החמה. ומשקיעת החמה חלה חובת חמישה עינוים אלו שהזכרנו.

להושיט אצבעו במים
אסור לרחוץ במים בתשעה באב, בין במים חמים בין במים צוננים, בין כל גופו בין מקצת גופו, ואפילו להושיט אצבעו במים אסור. לפיכך, ביום תשעה באב בבוקר, יטול ידיו עד קשרי אצבעותיו בלבד (דהיינו שישים מים רק עד מקום חיבור האצבעות לכף היד), ונוטל שלוש פעמים לסירוגין כדרך שנוטלים כל השנה, ויברך על נטילת ידים. וכן ינהג כשיוצא מבית הכסא, שיטול ידיו רק עד קשרי אצבעותיו.

רחיצת פנים וצחצוח שינים
לא ירחץ פניו בתשעה באב בבוקר, אלא לאחר שינגב ידיו, כשהן עוד לחות, יעבירם על גבי עיניו, ואם יש לו לפלוף ליד עיניו, או לכלוך אחר, מותר לרחוץ המקום המלוכלך. ומי שהוא מקפיד על נקיותו, ואין דעתו מיושבת עליו כשאינו רוחץ את פניו בבוקר, מותר לו לרחוץ את פניו בבוקר תשעה באב.

כלה, כל שלושים יום מיום חתונתה, מותרת לרחוץ את פניה במים, כדי שלא תתגנה על בעלה.

בהלכות שבעה עשר בתמוז הזכרנו, שמי שהדבר קשה לו מאד להמנע מצחצוח שיניים ביום התענית בבוקר, רשאי להקל לצחצח את שיניו, באופן שיזהר לבל יבלע שום טיפת מים, וכן יזהר שלא יכניס לפיו שיעור רביעית מים (שמונים ואחת מ"ל מים) בבת אחת. אולם בתשעה באב אין להקל בזה, אלא אם כן יש לו צער גדול בלי זה, או שסובל מריח רע מפיו, שאז יכול להקל בזה בתנאי נוסף, שיזהר מאד להוריד את פיו למטה, כדי שלא יבואו המים לגרונו. (וביום הכפורים אין להקל בדבר).

בישול וקניות
אסור לעשות מלאכה ביום תשעה באב. (ובליל תשעה באב מותר), אך מותר לקנות דברי מאכל וכדומה ביום תשעה באב, וכתב הגאון רבי חיים פלאג'י בספרו מועד לכל חי (סימן י אות ע), "מנהג עירינו מימי עולם, שאסור למכור בשר ופירות וירקות, ולא לקנות אפילו מהגויים, כי אם אחרי שהקהל הקדוש עץ החיים יוצאים מבית הכנסת". וכן הביא מרן זצ"ל בספרו חזון עובדיה (עמוד שכב).

ומותר להכין צרכי הסעודה בתשעה באב אחרי חצות היום. (כעת בארץ ישראל בערך מהשעה עשרה לאחת בצהרים). ואם השעה דחוקה ביותר, מותר לבשל צרכי שבת בתשעה באב אחר חצות היום.

השנה (תשפ"ד), זמן צאת התענית על פי דעת מרן זצ"ל (שיעור שלושת רבעי מיל אחר השקיעה), בחיפה, הוא בשעה: 19:46, ובירושלים בשעה: 19:45. בכל שאר ערי הארץ, הזמן אינו מאוחר מזמן העיר חיפה. 

שאלות ותשובות על ההלכה

וכתב הגאון רבי חיים פלאג'י בספרו מועד לכל חי (סימן י אות ע), "מנהג עירינו מימי עולם, שאסור למכור בשר ופירות וירקות, ולא לקנות אפילו מהגויים, כי אם אחרי שהקהל הקדוש עץ החיים יוצאים מבית הכנסת". וכן הביא מרן זצ"ל בספרו חזון עובדיה (עמוד שכב).

האם הכוונה ב"יוצאים מבית הכנסת" בסוף תפילת שחרית, או שמא בסוף תפילת היום עם גמר הצום? ו' אב תשפ"ג / 24 ביולי 2023

הכוונה לסיום תפילת שחרית ואמירת הקינות.

שלום לרב .
ממתי הספרדים יכולים להתקלח? האם בצאת הצום או אחרי חצות של י' באב ט' אב תש"פ / 30 ביולי 2020

מיד עם צאת התענית רשאים לרחוץ ולכבס וכו'. רק לא מאכלי בשר. 

האם מותר לשחק בתשעה באב אחרי חצות לילידים מעל גיל מצוות? ט' אב תש"פ / 30 ביולי 2020

הגאון רבי גד יזדי שליט"א השיב אתמול דרך "האינסטרב" לשאלה דומה, שנשאלה מנערה בת שלוש עשרה שרוצה לשחק כך בתשעה באב, וזו תשובתו אליה, וממנה תלמדו: מרן בשלחן ערוך (סי' תקנד סעיף כא) כותב, שלא ילך ויטייל בשוק כדי שלא יבא לידי שחוק וקלות והיתול. האחרונים מסבירים שאיסור טיול בשוק בט' באב אינו משום "היסח דעת" מהאבלות, אלא כדי שלא יבוא לידי שחוק וקלות והיתול. ולפי זה כתב מרן הראש"ל הגר"ע יוסף זצ"ל בחזון עובדיה תעניות (עמוד שטו), שמותר לקרוא חדשות מתוך עתון יומי, או לשמוע חדשות ברדיו, שאע"פ שהוא גורם בזה היסח דעת מן האבלות, אבל אינו בא לידי שחוק וקלות והיתול. ע"ש.

לפי זה גם לגבי משחקים, אם הם משחקים כאלו שאינם מביאים לידי שמחה, שחוק קלות והיתול, יהיה מותר לשחק בהם. אבל משחקים שמביאים לידי שמחה, שחוק קלות והיתול, יש לאסור. והרי אפילו דברי תורה אסורים בתשעה באב משום שהם "משמחי לב", וכל שכן משחקים משמחים שאסורים. וכן אמרו שלא יעשה מלאכה בתשעה באב, "שאינו מרגיש בתעניתו", ולכן צריך להמנע מלהרבות במשחק בתשעה באב, כדי שלא ימנע מלהרגיש בתענית. כמובן, שילדה בגיל הזה, אם קשה לה התענית, יש להקל לה יותר. והכל לפי הענין.

 

האם מותר היום, יום הצום להתחיל במלאכת הכנות לשבת? ואם לא מתי אפשר? רק בצאת הצום? ט' אב תש"פ / 30 ביולי 2020

מותר לבשל לשבת מאחרי חצות היום.   

לכבוד הרב שלום,
א. האם מותר להשתמש להשתמש במגבות מכובסות בשבוע שחל בו ט' באב? היות ויש חילוקי דעות בדבר האם מטפחות הידים שמרן הביא בס' תקנא סע' ג חוזר גם על שימוש או רק על כיבוס, ובילקו"י כתב על מטפחות הידים שאסור לכבס אך לא כתב בפירוש שאסור להשתמש במגבות מכובוסת, ולא ראינו שמרן זצ"ל גילה את דעתו בעניין.
ב. האם מותר לכתחילה להשתמש במסכות חד פעמיות חדשות בימים אלו?
תודה רבה. ו' אב תש"פ / 27 ביולי 2020

מגבות מכובסות, אין להשתמש. ואם לא הכין מראש, יניחם על הקרקע כמו שכתבנו.

מסכות חד פעמיות, מותר לכבסן ומותר ללבוש חדשות או מכובסות, מכיון שאין להן חשיבות של בגד.

שלום וברכה..טיול לקברות צדיקים בערב ט באב או בט באב עצמו האם יש בעיה או שעדיף ללכת לפני? ו' אב תש"פ / 27 ביולי 2020

לטיול אין ללכת לא בתשעה באב ולא בערב תשעה באב. מותר ללכת לבית העלמין בתשעה באב כפי שיש נוהגים.  

שאלה בנוגע להגיה של שתי מילים בפרשת הקטורת:
1) קשט שנים-עשר
2) הצרי אינו אלא שרף
ישנם סידורים בהן המילים "קשט" ו-"שרף" הן בשין ימנית/שמאלית לחלופין. מהי ההגיה הנכונה של שתי המילים הנ"ל? תודה מראש. ו' אב תש"פ / 27 ביולי 2020

קושט, בשין שמאלית. שרף בשין ימנית. 

יש לי פגישה ביום שני הקרוב בנושא הפנסיה.
פגישה מאוד חשובה שתקבע את עתידי הכלכלי שלי ושל בני משפחתי איך אני צריך לנהוג? ג' אב תש"פ / 24 ביולי 2020

אין בכך שום בעיה הלכתית. וה' יצליח דרכיך,  

האם אדם הפטור מצום (כגון מעוברת וחולה שאין בו סכנה) ביום זה גם יהיה חייב באיסורים אלו של רחיצה סיכה נטילת ידיים עד קשרי האצבעות וכו? והאם הפטור מצום זה חייב גם בשאר מנהגי תשעה באב? כגון איסור טיול או עבודה באותו יום? ו' אב תשע"ט / 7 באוגוסט 2019

מי שצריך לאכול בתענית, עדיין הוא מחוייב בשאר העינויים (שהוא יכול להזהר בהם), ואסור לו לצאת לטייל חס ושלום או לעבוד. ואיך יתכן שביום אבלות זה שבו חרב בית מקדשנו אדם יעלה על דעתו לצאת לטייל. 

בקשר לבישול בשר ועוף לילדים מראש חודש , משתמע מדברכם שאסור לבשל לילד בשר ועוף כמו שכתבתם בהלכה לפני כמה ימים ״אכילת בשר שנותר משבת

כתב מרן רבינו זצוק"ל, שאם נשאר בשר מן המאכלים שבשלו לכבוד שבת, מותר לאכול מהם במוצאי שבת ב"סעודה רביעית" שהיא הסעודה שאוכלים במוצאי שבת. והמיקל לאכול מבשר זה שנשאר מסעודת שבת אף בשאר ימות השבוע, יש לו על מה שיסמוך, ולקטנים שלא הגיעו לגיל מצוות יש להקל באכילת בשר שנשאר משבת אף בימות החול. (אך בתנאי שלא יבשל לכתחילה כמות גדולה לשבת בכדי שישאר לו בשר לימות החול). ולילדים קטנים מאוד שאינם מבינים כלל את משמעות חורבן הבית, מותר לתת אף לכתחילה בשר בימים אלו, ומותר לבשל עבורם בשר בשבוע זה שחל בו תשעה באב.״ אבל בילקוט יוסף ובחזון עובדיה כתוב במפורש שמותר להם עד גיל 12 ז' אב תשע"ח / 19 ביולי 2018

נכון מאד. כתבנו את עיקר הדין, ולא כתבנו שמרן זצ"ל כתב בספרו שבזמן הזה יש להקל אפילו לקטנים שהגיעו לגיל חינוך. וישר כח על ההערה.

האם דיאודורנט ספריי נחשב סיכה? ז' אב תשע"ח / 19 ביולי 2018

אינו נחשב סיכה

מידי שנה בתשעה באב  אחרי הוצאת ספר תורה  בסביבות השעה 11:00 אני מתחילה לאפות  עוגיות  לפתיחת הצום, זה דבר שמעסיק אותי במשך כל היום ואני מרגישה טוב עם זה יותר מאשר לישון.
ובהלכה ציינתם שאסור להרטיב את הידיים , זה בסך הכל בשביל צרכי אוכל. י' אלול תשע"ו / 13 בספטמבר 2016

נכון שלא להתחיל באפייה לפני חצות היום (בערך בעשרה לאחת). ומותר לשטוף ידיים תוך כדי ההכנה

האם מניחים תפילין בתשעה באב? ה' אב תשע"ה / 21 ביולי 2015

מנהגינו, שמניחים תפלין בשחרית כבכל יום. ויש נוהגים שאינם מניחים אלא במנחה.

בהקשר להלכה שאסור לצחצח שיניים בט' באב, האם מותר לרסס תרסיס מנטה וכדו' לתוך הפה? התרסיס הוא מונע ריח רע מן הפה ואין בו ממש מים רק קצת לחלוחית (שאפשר לפלוט אותה מיד, ואז נשאר רק הטעם מנטה בפה שמרענן ואז הפה לא יבש וכמובן ריח רע נעלם) י"א אב תשע"ג / 18 ביולי 2013

לא נכון להשתמש בתרסיס מנטה. ועדיף יותר, למי שמצטער מאד, שיצחצח שיניו כמו שכתבנו.

האם מותר לעשות ספורט ימי בים כמו גלישת גלים, רוח, חתירה שחיה וכו..  בימים בין שבעה עשר בתמוז ועד תשעה באב? י"א אב תשע"ג / 18 ביולי 2013

אם אין סכנה בדבר, מעיקר הדין הדבר מותר. חוץ מתשעה באב עצמו, וכן בערב תשעה באב, שהדבר אסור. והנמנע מכך תבוא עליו ברכת טוב.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה