הלכה ליום רביעי כ"ד אייר תשפ"ב 25 במאי 2022

צעצועים המשמיעים קול, וצעצוע הפועל על ידי קפיץ

שאלה: האם מותר לתת לילדים קטנים בשבת לשחק במשחקים המשמיעים קול, כגון בובה שמרעישה כשמנענעים אותה וכדומה?

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו, שאסור להשמיע קול בשבת. כגון, להקיש על גבי דף, או לשרוק במשרוקית וכדומה, ביום השבת. ורק קול שיר היוצא מן הפה, מותר לשורר בשבת.

ופשוט, שדבר שמשמיע קול על ידי כוח חשמלי, אסור להשתמש בו בשבת, וכל הנידון כאן, הוא לגבי דבר המשמיע קול מצד עצמו, כגון על ידי פעמון פשוט, אבל לא דבר הפועל על ידי חשמל.

ולאור האמור, שאסור להשמיע קול שיר בשבת, נראה ברור, שאסור להשמיע קול בשבת על ידי "תוף מרים", שהוא תוף שגם ללא הנקישות על גביו, אלא בנענוע בלבד, משמיע קול שיר. שבודאי אסור להשתמש בו בשבת. שדינו כשאר כלי השיר.

ולפיכך נראה שאסור לתת בידי ילדים קטנים לשחק בכלי כזה, וכן אסור לתת בידי ילדים קטנים לשחק במשרוקית. כיון שיש איסור לעשות כן בשבת. וחובה לחנך את הקטנים לשמור את השבת. (וזאת מלבד עצם הדבר שאסור לתת לילד קטן לעשות דבר שיש בו משום חילול שבת. שהרי אפילו בשביתת בהמה נצטוינו, שלא לעשות על ידי הבהמה מלאכה בשבת. וכל שכן על ידי קטן. וכן מפורש במדרש. עיין בחזון עובדיה חלק ג עמוד קא, וחלק ד עמוד קיט).

אולם כתבו כמה מגדולי אחרוני זמנינו, הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך (מנחת שלמה ח"א סימן לה), והגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל (אור לציון ח"ב סימן כו), שמשחקים שאינם כלי שיר ממש, ולדוגמא, בובה שיש עליה פעמון, מכונית שמשמיעה על ידי נסיעתה רעש, וכן רוב המשחקים המשמיעים רעש, אבל אינו קול שיר מסודר בנעימה, ואין בהשמעתו כוונה לנגן, לא אסרו רבותינו להשתמש בו בשבת. ועל כל פנים לילדים קטנים יש להקל בזה.

והוסיף עוד הגאון רבי שלמה זלמן, שמותר לילדים להפעיל בשבת מכונית הממונעת על ידי מתיחת קפיץ. ואף שיש מי שכתב להחמיר בזה, מכל מקום להלכה הורה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שיש להקל בדבר. (כל שאין שם ניצוצות של אש).

ולסיכום: אסור לתת לילדים כלי שיר לנגן בהם. כגון תוף, משרוקית וכדומה. אבל משחקים שאינם משמיעים קול שיר בנעימה, אלא מרעישים, כגון מכונית שמרעישה בנסיעתה, ובובה עם פעמון וכדומה, מותר לתת אותם ביד ילדים בשבת שישחקו בהם. (עד גיל בר או בת מצוה, ואין איסור מוקצה לגעת בצעצועים אלה לצורך הילדים).

שאלות ותשובות על ההלכה

מה בנוגע לצעצועים שמדליקים אור כאשר מנענעים אותם? וזה לא על בסיס סוללה ולא חשמל. ט"ז כסלו תשע"ח / 4 בדצמבר 2017

אסור להשתמש בצעצועים אלה בשבת, ואפילו לא לילדים, משום שהנורות נדלקות מכח חשמל ממש, אף על פי שאין שם בטריה.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה