הלכה ליום רביעי כ"ט סיון תשפ"ה 25 ביוני 2025

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת אבי מורי ועטרת ראשי

שלמה ראובן בן ירוחם ושרה ז"ל שפירא

וגם לעילוי נשמת סבתי רחל בת מרדכי וסולטנה
ת.נ.צ.ב ה
ולשמירת והצלחת כל חיילנו וכוחות הביטחון

הוקדש על ידי

יואב שפירא

פרטי דינים נוספים בהלכות בורר

בהלכה הקודמת ביארנו בקצרה כמה פרטים בהלכות בורר בשבת, וכעת נמשיך את הלכות בורר עם פרטים נוספים.

לקלף שום בשבת
נשאלנו האם מותר לקלף שום בשבת. משום שבגמרא בתלמוד ירושלמי (פרק כלל גדול ה"ב) מבואר, שהקולף שום בשבת עובר בתחילה משום דש, ואחר כך משום בורר. אולם כתב בספר מצות גדול, שאין לאסור על פי דברי הירושלמי לקלף בצלים ושומים בשבת, משום שהירושלמי מדבר באופן שמקלף את השום על מנת להניחו ולאכלו אחר זמן בסעודה אחרת, אבל אם קולף את השום על מנת לאכלו "לאלתר", כלומר "מיד" (לכל היותר בתוך חצי שעה), אין איסור בדבר. וכתב מרן הבית יוסף (בסימן שכא), שאף על פי שכאשר מקלף את השום בודאי "בורר פסולת מתוך אוכל", שהרי הפסולת, כלומר הקליפה, מקיפה את הירק מכל צדדיו, מכל מקום אין איסור בדבר, הואיל וכך היא דרך אכילתו של השום, ואין זו "דרך ברירה", ולכן למעשה, מותר לקלף שום בשבת בכדי לאכלו מיד. (חזון עובדיה שבת ח"ד עמוד קצג).

לקלף ביצים בשבת
כשם שלגבי קילוף שום בשבת, ביארנו שאין להקל בזה אלא כאשר מתכוין לאכול את השום "מיד", כמו כן אין להקל בקילוף ביצים בשבת, אלא כאשר מתכוננים לאוכלם באופן מיידי. כלומר, שמתחילים בסעודה לכל היותר בתוך חצי שעה מזמן הקילוף. ולא יותר מכך. ואף שהגאון רבי שלום משאש זצ"ל בספרו שו"ת שמש ומגן (חלק ראשון סימן טו) כתב להקל בקילוף ביצים אפילו על מנת לאוכלם אחרי זמן מרובה, מכל מקום רוב פוסקי זמנינו דחו דבריו, וכן פסק למעשה מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שאין להקל בקילוף ביצים אלא כאשר מתכוין לאכלם "מייד". (שם).

הוצאת העור של העוף ממנו
שאלה: האם מותר להוציא את העור של העוף מהעוף בשבת, כשאינו אוהב לאכול אותו? תשובה: הנה אף שעור העוף נחשב כפסולת לגבי העוף, ולכן לכאורה היה לנו לאסור להוציאו בשבת. מכל מקום מכיון שעור העוף מחובר לעוף, הרי הוא דומה לקליפת פרי, ולחיתוך פרי לשניים, שלא שייך בזה איסור בורר כל כך. ועוד יש טעמים אחרים להקל בדבר. לפיכך פסק מרן הרב זצ"ל בספרו חזון עובדיה (עמוד קצה), שמותר לקלף את עור העוף ממנו, בשעה שאוכל את העוף.

ובהלכה הבאה בעזרת ה' נסיים עם הלכות בורר.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם זה הדין גם לגבי עור של דג, שמותר משום מחובר? ח' טבת תשע"ב / 3 בינואר 2012

בעור של דג יש עוד סברא להקל. לכן מותר לקלף את עור הדג לצורך אכילה מיידית.

האם מותר לכתוש את השום בשבת לצורך אכילתו בשבת? ח' טבת תשע"ב / 3 בינואר 2012

אסור לכתוש את השום בשבת. ונכתוב בעזרת ה' בענין זה בשבועות הקרובים.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה