הלכה ליום שלישי כ"א אב תש"פ 11 באוגוסט 2020

ההלכה מוקדשת להצלחה עבור

טל וחן שמלאשוילי

בכל אשר יפנו ישכילו ויצליחו אמן

הוקדש על ידי

אבא רמי

דין ברכת הגומל

תקנו רבותינו, שמי שאירע לו איזה דבר שיש בו קצת סכנה, עליו להודות להשם יתברך על הטובה אשר גמלו, בפני עשרה אנשים מישראל. וכפי שנבאר.

בגמרא במסכת ברכות (נד.), אמר רב יהודה אמר רב, ארבעה צריכין להודות (כלומר, לברך הגומל), יורדי הים כשיעלו ממנו, והולכי מדברות כשיגיעו לישוב, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא. וסימן לדבר (לזכרון אלו הארבעה), וכל החיי"ם יודוך סלה. ראשי תיבות, ח'בוש, י'ם, י'סורין, מ'דבר. וחבוש הוא החבוש בבית באסורין ויצא משם, ים אלו יורדי הים באניות ששבו, יסורין הם הייסורים שבאו על החולה שנתרפא, ומדבר אלו הולכי המדברות שבאו אל עיר מושב.

ואמרו בגמרא, מאי מברך?, (כלומר, הודאה זו מה היא), "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב". וכתב מרן בבית יוסף (סי' ריט), שפירוש הברכה כך הוא: הגומל לחייבים טובות, כלומר, אף לאותם שהם חייבים, דהיינו שהם רשעים, (שכן תרגום רשע בארמית הוא חייב, בבראשית יח), עם כל זה, גומל להם טובות, וגם אני כאחד מהם, שאף על פי שאיני הגון גמלני כל טוב.

וצריך לברך ברכת הגומל בפני עשרה אנשים מישראל, ושניים מהם, צריך שיהיו תלמידי חכמים, שנאמר, וירוממוהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו, ואין "קהל" בפחות מעשרה (כמו שאמרו בפסחים סד.), ומיעוט "זקנים" שהם התלמידי חכמים, שניים. ואם אין שם תלמידי חכמים, לא ימנע מלברך משום כן, שאין זה לעיכובא (כלומר, אין דין זה, שיהיו שם תלמידי חכמים, מעכב את הברכה), אבל העשרה הם לעיכובא, שאם אין שם עשרה, לדעת מרן השלחן ערוך שקבלנו הוראותיו, לא יברך. וטוב שיברך בלי שם ומלכות. (כלומר, יאמר, "ברוך הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב").

ומנהג טוב לומר קודם הברכה "אודה ה' בכל לבב בסוד ישרים ועדה, יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם", ואחר הברכה השומעין עונים "אמן" ומוסיפים, "צור אשר גמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב לעד נצח סלה".

ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטי דינים בזה.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

ברכות - הגומל, ברכת הראיה,סימן ריט'

אורך השיעור: 01:24:48         הורד     (18.32 MB)

ברכת הגומל - פרשת עקב

אורך השיעור: 00:54:17         הורד     (11.23 MB)

הגומל - חלק ב' - פרשת ראה

אורך השיעור: 00:49:59         הורד     (10.34 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

1.השומעים ברכת הגומל מה הם עונים בדיוק ?
2.האם אשה יכולה לברך ברכת הגומל בתוך מניין של 10 נשים בבית ? י"ג אלול תש"פ / 2 בספטמבר 2020

עונים אמן, האל שגמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב סלה. ויש לברך בפני עשרה אנשים, ולא די בעשר נשים. 

האם צריך לברך ברכל הגומל לאחר טיסה מחו"ל? במידה וכן, האם יש להקל ולברך בפני פחות מעשרה אנשים? כ"ב אייר תשע"ט / 27 במאי 2019

יש לברך, ודוקא בפני עשרה. (בבית הכנסת בשעת קריאת התורה, יגש לגבאי ויאמר לו שרוצה לברך הגומל).

אשה שילדה ולא בירכה הגומל בלידה הראשונה (ועברו מאז 6 שנים) ולא בירכה בלידה השניה (עברו שלש שנים מאז) האם תברך עתה או שלא? י"ב אלול תשע"ז / 3 בספטמבר 2017

תברך ברכת הגומל מיד כשתוכל. וה' יגמול לה כל טוב סלה.

באחת מהשאלות שנשאלתם אדם שאיבד הכרה למשך מספר שניות,האם צריך לברך ברכת "הגומל"? 
כתבתם :
העברנו את שאלתך למרן רבינו פוסק הדור רבי עובדיה יוסף שליט"א, והורה שיש לברך, אף כשנתעלף רק למספר שניות. וכן פסק בספר אור לציון חלק שני. 
אולם ראיתי בספר ילקוט יוסף שכתב שלא מברכים . ע"ש. 

לגבי השיעור של מחצית השקל : כולם שואלים מה אמר מו"ר מרן שליט"א? בבקשה לכתוב את הסכום המדוייק... כ"ה אדר ב תשע"א / 31 במרץ 2011

שלום רב!

לגבי איבוד הכרה, כך שאלנו את הרב שליט"א, וזו תשובתו כמו שכתבנו.

לגבי מחצית השקל, אנו כתבנו סכום של כחמישים וחמשה שקלים, זהו הסכום כולל מיסים. ומרן שליט"א השיבנו שניתן להסתפק בסכום של שלשים ושמונה שקלים, שהוא הסכום ללא מיסים.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

הבן שלי בן שמונה וחצי, חלה בדלקת ריאות קשה ואושפז שבוע .
האם צריך לברך ברכת הגומל? - אמרו לי שבגלל שהוא ילד , אז לא צריך. ב' אדר תשע"א / 6 בפברואר 2011

שלום רב!

יש ללמד את הילד בעצמו שיברך הגומל, בכדי לחנכו למצות.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

אדם שאיבד הכרה למשך מספר שניות,האם צריך לברך ברכת "הגומל"? ב' אדר תשע"א / 6 בפברואר 2011

שלום רב!
העברנו את שאלתך למרן רבינו פוסק הדור רבי עובדיה יוסף שליט"א, והורה שיש לברך אף כשנתעלף רק למספר שניות. וכן פסק בספר אור לציון חלק שני.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

האם אב מברך הגומל עבור בנו התינוק שעבר מחלה קשה? כ"ב אב תשס"ט / 12 באוגוסט 2009

האב אינו רשאי לברך הגומל עבור בנו.  

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


אכילה בלא נטילת ידים

בהלכה הקודמת ביארנו שאין להקל לבטל נטילת ידים שקודם אכילת לחם, ואפילו אם אינו נוגע בידיו בפת, כגון שאוחז את הפת באמצעות כפפות או מפית וכדומה, גם כן אין להקל בזה לבטל תקנת רבותינו, והעושה כן מבטל תקנת נטילת ידים. ובסוף דברינו כתבנו שעדין ישנו אופן שבו יש להקל בזה לאכול על ידי מפית, וכמו שנבאר. בגמ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה