הלכה ל יום שני 12 Shevat 5781 25 ינואר 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת אבינו

חיים בן שמחה אזולאי וכל צוות אונית השלושה שמקום קבורתם לא נודע

אסון אונית השלושה 1967 י׳ב שבט 25 ינואר
23 אנשי צוות שמקום קבורתם לא ידוע
ת נ צ ב ה וימליצו יושר על עם ישראל לגאולה השלמה ממש עכשו אמן

הוקדש על ידי

נורית שמעון אילנה ואלישבע והילדים שיחיו

המשך דיני קדימה בברכות

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש אופנים שיש לתת עדיפות לברך על מאכל מסוים לפני חברו, מפני חשיבות אותו מאכל, כגון שהוא משבעת המינים וכפי שביארנו. וכעת נבאר שיש אופנים שיש להקדים ברכה מסוימת, לא מפני חשיבות המאכל, אלא מפני עניין הברכה.

כלל יש בידינו, שככל שהברכה "מבוררת" יותר, כך היא חשובה יותר. ולמשל, ברכת "שהכל נהיה בדברו", אינה ברכה מבוררת כלל, שהרי היא כוללת בתוכה את כל הבריאה כולה שנבראה בדברו של השם יתברך. ולפיכך, אינה ברכה חשובה כשאר הברכות שהשבח בהן מפורט יותר.

וכגון ברכת "בורא פרי העץ", או ברכת "בורא פרי האדמה", הרי הן מבוררות יותר, שהן שייכות רק על פרי העץ ופרי האדמה. ולכן המברך "בורא פרי העץ" או "בורא פרי האדמה" על מים, או על גבינה וכדומה, לא יצא ידי חובתו, שבברכות אלו לא נכלל כלל ענין בריאת המים והגבינה. אולם אם אירע להיפך, שבירך שהכל על פירות או על ירקות, הדין הוא שיצא ידי חובתו, שכן בברכת שהכל כלולה כל הבריאה, ובכללה פירות האילן והאדמה.

ועתה לענין סדר הברכות שאנו עוסקים בו: אם הונחו לפני האדם פירות העץ ודבר שברכתו שהכל, עליו להקדים את ברכת בורא פרי העץ תחלה, שהיא חשובה יותר שאינה פוטרת אלא את פרי העץ. וכן אם היו שם פירות האדמה ודבר שברכתו שהכל, עליו להקדים את ברכת האדמה תחלה, שהיא חשובה יותר שאינה פוטרת אלא את פירות האדמה.

ולכן, מי שהוגשו לפניו בשר ותבשיל תפוחי אדמה. עליו להקדים ולברך על התפוחי אדמה "בורא פרי האדמה", ואחר כך יברך "שהכל נהיה בדברו" על הבשר.

ולסיכום: יש להקדים את ברכת בורא פרי העץ ובורא פרי האדמה לברכת שהכל. ולכן אדם שהונחו לפניו פירות ודבר אחר שברכתו שהכל, יברך על הפירות תחלה, ויטעם מהם, ואחר כך יברך שהכל ויאכל משאר המאכלים.

ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטי דינים בזה.

שאלות ותשובות על ההלכה

לכבוד הרה''ג שליט''א רציתי לשאול בליל שבת בשעה שלוש לפנות בוקר נפלה שמיכה על הפלטה [החשמלית] שלנו והתחילה להיחרך ולהוציא עשן כל בני הבית היו ישנים ובחסדי ה' האמא הריחה ריח שרוף ובמהירות הוציאה את השמיכה לחלון אך הדבר לא הועיל והבית המשיך להתעשן היא העירה את האבא שלנו ובזריזות הוא לקח את השמיכה בידיים והוריד אותה למטה השמיכה המשיכה להיחרך ולהעלות עשן עם ריח חריף ואז הוא ואמא שפכו מים על השמיכה ישירות על המקום החרוך[יש לציין שנזקקו לכמות גדולה של ספלי מים עד שהפסיק העשן]מחשש שהשמיכה תתלקח ותפיץ עשן וריח מסוכן וכן שלא יגרום שאחד השכנים יזמין מכבי אש ואבא ואמא שואלים האם עשו כשורה??תודה רבה לכבוד הרה''ג שליט''א 13 Shevat 5781 / 26 ינואר 2021

באופן כללי כתבו גדולי הפוסקים שבזמנינו מיקלים בכיבוי דליקה בשבת כדי שלא תהיה סכנת נפשות, שאנו דרים בבנינים, וישנן מערכות של גז וחשמל. אבל האמת ניתנה להאמר, שאם השמיכה היתה ברחוב, והיה ניתן להשגיח סביבה שלא יקרה כלום בזמן שהיא מפיצה עשן, אסור היה לכבותה בשבת. ואמנם כתבתם שעשיתם כן כדי שהיא לא תפיץ עשן מסוכן, ולכן התשובה היא, שאם באמת נשקפה סכנה או אפילו ספק סכנה מחמתה, מותר היה לכבותה, אבל אם לא, אסור היה לכבותה. תבורכו מפי עליון, 

כבוד הרב
הייתי בשיעור הלכות ונאמר שבמידה ואנו מתעוררים בלילה בשעות 0200 ולומדים לבד בבית עד לבוקר .
א .אסור לשתות או לאכול עד לשחרית משום "רוח רעה " הבאה על מאכל או משקה ,
ב . ברכות השחר ,אין לברך " הנותן לשכוי בינה " אלא להשלים לאחר עלות השחר.
לצערי לא נשאר זמן לשאלות בתום השיעור ולכן פנייתי האם נכון לנהוג כך ?
בברכה 12 Shevat 5781 / 25 ינואר 2021

 

לאחר שקמת, עליך ליטול ידיים כדין. לאחר מכן מותר לשתות קפה או תה וכדומה. ומותר גם לאכול עד עלות השחר. ולפי הקבלה אין לאכול עד לאחר תפילת שחרית, ונכון להזהר בזה למי שיכול. (ראה שלחן ערוך סימן פט וביביע אומר ח"ה סימן כב).

יש לברך את כל ברכות השחר, וברכת הנותן לשכוי ידחה עד אחרי עלות השחר. (שלחן ערוך סימן מז סעיף יג).

שלום וברכה, רציתי לדעת אדם שמוטי עץ של פרי למשל עץ לימונים או שיח תותים האם שם אפשר לברך בורא פרי העץ/האדמה מחמת השמחה שיש לי במעשה הנטיעה.?
תודה מראש 12 Shevat 5781 / 25 ינואר 2021

אי אפשר לברך ברכה כזו על נטיעת האילן. אבל ההרגשה היא נכונה, ולכן טוב להודות לה', לומר פרק תהלים כמו פרק ברכי נפשי וכדומה. תבורכו מפי עליון,

אני מתפלל יחיד בבית שחרית מנחה וערבית ואים אפשר לקבל פירוט סדר התפילה ומה קודם למה . לשלוש התפילות תודה לכם מאוד הי׳ו אמן 12 Shevat 5781 / 25 ינואר 2021

עליך להתפלל כפי סדר התפילה שיש בסידור, ורק ה' ה' אל רחום וחנון שאחרי שחרית ומנחה, אין לומר ביחידות. תבורך מפי עליון, 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ESTA PERMITIDO CONSUMIR PESCADO CON LECHE?

Estudiamos en el Talmud, tratado de Hulin 103b, se prohíbe cocinar carnes con leche, a excepción de la carne de pescado y de langosta. Observamos entonces que, de acuerdo a la legislación talmúdica no se incluye en la prohibición de consumir o cocinar carne con lec......

לקריאת ההלכה

DIEZMO MONETARIO PARA LOS HIJOS

Pregunta: Las personas que suelen separar de sus ingresos mensuales el diezmo monetario ¿pueden destinar el mismo a la educación y demás necesidades de los hijos que de él dependen? Respuesta: Como hemos visto anteriormente, es una obligación para cada jud&iacut......

לקריאת ההלכה

RESTAURANTES KOSHER CON COCINEROS GENTILES

Según vimos en las entregas anteriores, no se debe comer alimentos cocinados por los gentiles, por lo tanto no se puede comer en los restaurants en los que cocinan cocineros gentiles a menos que cuenten con una supervisión Kosher de alguna entidad rabínica autorizada. General......

לקריאת ההלכה

BENDICIONES SOBRE ALIMENTOS EN LA NOCHE DE SHABUOT

Como vimos en la entrega anterior, es costumbre permanecer despiertos la noche de Shabuot y dedicar la misma al estudio de Tora. Asimismo escribimos que esta noche es preciso leer el “Tikun” correspondiente el cual, según los maestros de Cabalá posee gran importancia, y ......

לקריאת ההלכה


CARIDAD Y DIEZMO MONETARIO

Atendiendo la inquietud de numerosos lectores nos explayaremos sobre el tema de la Tzedaka –caridad- y el diezmo monetario. Pregunta: Qué cantidad se le debe dar a un pobre? Es preciso darle la cantidad de comida que necesita para reanimarse o se le debe dar todo lo que necesita? ......

לקריאת ההלכה

LA CARIDAD

Escribe el Tur, que es un precepto positivo que rige para cada individuo de Israel ayudar monetariamente a los necesitados, tzedaka; asimismo, existe una trasgresión para aquellos que evitan dar caridad, como está escrito en el versículo: No endurezcas su corazón y no cie......

לקריאת ההלכה

CARIDAD CON PERSONAS NO DIGNAS

Ya hemos visto varios principios del precepto de la Tzedaka. A Continuación, debemos aclarar que aquellas personas que trasgreden algún precepto de la Torá en forma consciente y voluntaria, no son dignos receptores de la Tzedaka. Por ej. personas que, a sabiendas de la prohib......

לקריאת ההלכה

LA MEDIDA DE LA TZEDAKA

Escriben el Ramba”m, el Tur y Maran en el Shuljan Aruj que la persona que tiene las posibilidades de proveer todas las necesidades de los pobres, o sea que si es un hombre adinerado y tiene la posibilidad de ayudar a los menesterosos de su ciudad en todas sus necesidades, debe hacerlo. De toda......

לקריאת ההלכה