הלכה ליום חמישי י' תמוז תש"פ 2 ביולי 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

המורה נעים צדיק בן שמחה וצלח זצ"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב הרשב"א, שיש לברך על הבגד בשעת הקניין, כלומר, בשעת הקנייה, ולא בשעת הלבישה. וכן כתב הרא"ש, שלא תיקנו את הברכה אלא על שמחת הלב שיש לאדם בשעה שקונה אדם את הבגד החדש. וכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן שכג), שיש לברך בשעת הקנייה ולא בשעת לבישת הבגד בפעם הראשונה.

אולם כתבו רבותינו האחרונים, שלמעשה מנהגינו שלא לברך על הבגד שהחיינו בשעת קנייתו, אלא בשעה שלובשו בפעם הראשונה, שאז שמחה היא לו, וראוי לו לברך שהחיינו. וכן פסק הגאון רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת ראה אות א), וכן דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל. ומכיון שברכה זו תלויה במנהג, אין לשנות, ואין לברך שהחיינו בשעת הקנייה, אלא בשעת הלבישה דוקא כמנהג כל ישראל.

ועתה נגש לשאלה השנייה, האם יש לברך שהחיינו על כל בגד, או שיש בגדים שאין מברכים עליהם שהחיינו. הנה ברכת שהחיינו שנתקנה על שמחת הלב אינה שייכת אלא בבגד שאצל בני אדם רגילים מביא לשמחת הלב. וצריך שיהיה הבגד חשוב, שיהיה שייך לברך עליו שהחיינו. וכמו ששנינו במשנה, שעל "בית חדש" או כלים (בגדים) חדשים מברך שהחיינו. (ומכל מקום על קניית בית חדש עדיף יותר שלא לברך). ומשמע שהבגד צריך שיהיה חשוב, כשם שבית הוא דבר חשוב. ומכאן למדו רבותינו בעלי התוספות שאין לברך על דברים שאינן חשובים, כגון נעליים או אנפלאות (גרביים) שאין להם חשיבות גדולה כל כך לברך עליהם שהחיינו. וכן בודאי שאין לברך על חלוק (גופיה) וכיוצא בזה, שאין אלו דברים חשובים שיהיה נכון לברך עליהם שהחיינו. וכן המנהג פשוט, שאין מברכין שהחיינו אלא על בגדים חשובים, אבל לא על נעליים (רגילות, שאינן יקרות וחשובות עבורו), או גרביים וכיוצא באלה.

ולסיכום: הקונה בגד חדש צריך לברך שהחיינו. ונהגו לברך שהחיינו בשעה שלובש את הבגד בפעם הראשונה. ואין לברך שהחיינו על בגד שאין לו חשיבות כל כך, כמו גופיה או גרביים. וכן אין לברך שהחיינו על קניית נעליים שאין להן חשיבות כל כך.

שאלות ותשובות על ההלכה

חולצה או ז'קט וכדומה שאדם קונה, לא בתור בגד פנימי, אלא בגד יום יומי, וזה לא חגיגי ובעל ערך חשוב במיוחד עבורו אך עדיין מעט משמח אותו- האם צריך לברך עליו? האם רשאי ללבוש אותו בימי בין המצרים כשנחוץ לכך? כ"ג תמוז תשע"ח / 6 ביולי 2018

צריך לברך עליו שהחיינו. ואין לברך בימי בין המצרים.

לא הבנתי איך נעליים הם לא חשובות .הרי בברכות השחר מברכים שעשה לי כל צרכי והכוונה היא למנעלים . שהרי ביום כיפור לא מברכים ברכה זו. ג' שבט תשע"ז / 30 בינואר 2017

כתבנו, שנעליים שאין להן חשיבות, אין לברך עליהן. אבל נעלים חשובות, יש לברך עליהן. ובזמנינו נעלי בית למשל, אינן חשובות ומשמחות לברך עליהן. וכך המנהג.

האם מברכים שהחיינו על טלית קטן מכותנה שנלבש כמו גופיה ומה הדין לגבי טלית קטן מצמר? ה' תמוז תשע"ו / 11 ביולי 2016

לא נוהגים לברך שהחיינו על טלית קטן, מפני שהוא בגד שאין לו כל כך חשיבות. 

על רכישת בית, שאין דבר יותר חשוב מדוע לא מברכים? ה' תמוז תשע"ו / 11 ביולי 2016

בית חדש, מאחר ויש בזה מחלוקת הפוסקים, שאינו בגד, אלא כלים חדשים, נוהגים שמברך שהחיינו על בגד או פרי חדש, ופוטר את הבית.

יש נעליים שהן מאוד יקרות וקונים פעם בשנה וכיו״ב מדוע לא מברכים? ה' תמוז תשע"ו / 11 ביולי 2016

נעליים יקרות, רשאי לברך עליהן

אני קצת מבולבל, בהלכה הקודמת (גר שנתגייר...) הובהר שעליו לנהוג כפסקי מרן השולחן ערוך - מרא דאתרא ובהלכה פה - פסק הרב כנגד מרן שיש לברך בשעת הלבישה ולא הקנייה.
אז איך לנהוג? לא מובן. כ"ד סיון תש"ע / 6 ביוני 2010

שלום רב!

באופן כללי, אנו פוסקים בכל ענין על פי הוראות מרן השלחן ערוך, שקבלנו הוראותיו. אולם יש מעט מקרים יוצאי דופן, שבהם מכיון שהמנהג אינו כדעת מרן, אין אנו פוסקים כמוהו. ויש עוד כללים בזה.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

כיצד נמדדת החשיבות לבגד?
האין  זה משתנה מבן אדם לרעהו? 

לדוגמא, חשיבות קניית נעליים לאדם מסוים עשויה להיות בעלת ערך מאוד גבוה  להבדיל מאדם אחר. זה יכול להיות תלוי במצב כלכלי או חביבות המוצר בעיניו וכו'. 
אם כך, מזה בגד חשוב? כ' סיון תש"ע / 2 ביוני 2010

שלום רב!

נעליים, גם אם הן יקרות, מכל מקום אינן מכובדות ונכבדות. ומאחר שכך כתבו כל הפוסקים, אין לשנות בזה מאדם לאדם. וכן בגד העשוי לספוג הזיעה, כמו גופיה, אינו חשוב אפילו אם הוא יקר ומיוחד מאד. אמנם יש מקרים שבהם תלוי הדבר בחשיבות בעיני כל אדם ואדם. וכפי שכתבו פוסקים, לגבי מי שקנה בגד "יד שנייה", שאז אם הבגד נכבד מאד בעיניו, וכגון שהוא עני, יוכל לברך עליו שהחיינו, אבל סתם אדם אינו מברך שהחיינו על כך.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

לקריאת ההלכה


מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה