הלכה ליום שלישי ה' אדר ב תשפ"ב 8 במרץ 2022

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה.

מה צריך לתת?
מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים.

כמה צריך לתת?
ירא שמים יתן מתנות לאביונים בעין יפה ובסבר פנים יפות, והנה שכרו ופעולתו לפניו. וכמה הוא חיוב מתנות לאביונים?, הנה מעיקר הדין אין קצבה במעות פורים, כי מן הדין די בנתינת פרוטה, שהוא סכום הקטן שיש בכל מקום (וכגון בארץ ישראל מטבע של חצי שקל וכדומה), ומכל מקום כאמור, עדיף להרבות במתנות לאביונים, מלהרבות בסעודת פורים ובמשלוח מנות. ועל כל פנים נכון שלא יפחות מסכום שיוכל האביון לעשות ממנו סעודת פורים.

החילוק בין משלוח מנות למתנות לאביונים
ביארנו שיש לתת את המשלוח מנות, באופן שהמקבל ידע ממי קיבל את המנות, והנותן ידע למי נותן. וזאת משום שטעם המצוה של משלוח מנות, הוא בכדי להרבות אהבה ואחוה בין בני אדם. אולם לענין מתנות לאביונים אין הדין כן, אלא רשאי לתת את המתנות באופן שהאביון לא ידע ממי קיבל, וכן הנותן לא ידע למי נותן.

וכן במשלוח מנות, יש לתת מנות ממש, כלומר, דברי מאכל ומשקה, מה שאין כן במתנות לאביונים, שיכול לתת לאביונים מעות, שיוכל לקנות מהם את צרכי הסעודה.

חשיבות מתנות לאביונים
וכתב הרמב"ם (הלכות מגילה פרק ב), חייב אדם לשלוח לחברו שתי מנות בשר, או שני מיני תבשיל, או שני מיני אוכלים (מאכלים), שנאמר: ומשלוח מנות איש לרעהו, שתי מנות לאיש אחד, וכל המרבה לשלוח לרעים הרי זה משובח. וחייב לחלק לעניים מעות או מיני אכלים ביום הפורים, לא פחות משני עניים, שנותן לכל אחד מתנה אחת, שנאמר: ומתנות לאביונים. ומוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים יותר מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מנות לחברים, שאין שמחה גדולה מפוארה יותר מלשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האומללים הללו, הרי הוא דומה לשכינה, שנאמר: "להחיות רוח שפלים ולהחיות נפש נדכאים".

נתינה לגבאי צדקה
הנותן מעות לגבאי צדקה, שהוא מחלקם לעניים בו ביום, יוצא ידי חובת מתנות לאביונים, ששלוחו של אדם כמותו. וכן נוהגים רבים כיום, שהם נותנים לגבאי נאמן את כספי המתנות לאביונים, והוא שלוחם לתת את כספי המתנות לעניים ביום הפורים. ועדיף לנהוג כן ממה שיתן בעצמו את המעות, לאביונים כאלה אשר אינו יכול לדעת בודאות אם הם ראויים למתנות אלו.

וכבר הזהרנו בעבר על הצורך לשים לב שגבאי הצדקה הם אנשים יראי שמים, ולא לסמוך בעיניים עצומות על ועדי הצדקה למיניהם.

כרטיס אשראי – אחריות אדם על אשתו
אדם שלא יכול לתת בעצמו מתנות לאביונים, בכל זאת הוא מחוייב לתת מתנות לאביונים. ובזמנינו שישנה אפשרות לתרום בצורה טלפונית על ידי כרטיס אשראי, יוצאים בזה ידי חובת המצוה. כן הורה מורינו הגאון הראש"ל רבי יצחק יוסף שליט"א.

אדם הנשוי לאשה, עליו לדאוג לה, (וכן ידאג לבניו ובנותיו הגדולים), שתוכל גם היא לקיים מצוות מתנות לאביונים, כי לפעמים מרוב טרדות ההכנות לפורים, שוכחת האשה לשים לב לקיום המצוה, ואם בעלה לא יהיה אחראי לתת גם עבורה בשליחותה מעות "מתנות לאביונים", היא עלולה להפסיד את קיום המצוה. 

שאלות ותשובות על ההלכה

אני רוצה לתת לאברך שיושב ולומד תורה. אבל אני לא פוגש אותו בפורים האם מותר לשמור לו עד לאחר פורים י"ג אדר ב תשפ"ב / 16 במרץ 2022

לא. אין לעשות כן אלא כשאין שום אפשרות למצוא אביון. עליך למצוא אביון ולתת לו ביום פורים, או למצוא מישהו שיעביר לאביון בפורים. תבורך,  

שלום רב .מה שעור מחצית השקל נכון להיום ג באדר תשפא? ג' אדר תשפ"א / 15 בפברואר 2021

שמעתי בשם מרן זצ"ל, שיש לשער לפי הערך בראש חודש אדר, כפי שהיה בזמן שבית המקדש קיים. והגאון הראש"ל שליט"א פירסם שיעור מחצית השקל כעשרים וששה שקלים. 

אמירת תחנון בט'ז באדר בשאר ערי הארץ ג' אדר תשפ"א / 15 בפברואר 2021

באמת שהיה נראה שלא יאמרו תחנון גם בשאר ערי הארץ. אבל שמעתי בשם מרן זצ"ל שהורה שיאמרו. ועל כל פנים בערים שיש בהם ספק שמא הם מוקפים, כמו תל אביב (הסמוכה ליפו), בית שמש ולוד וכיוצא בזה, נראה שלא יאמרו. תבורכו מפי עליון,

האם ניתן לקיים את אחת מהמצוות- זכר למחצית השקל, משלוח מנות, מתנות לאביונים- מכספי מעשר כספים? ג' אדר תשפ"א / 15 בפברואר 2021

 

לא ניתן לקיים את המצוות הללו ממעשר כספים. רק מי שבלאו הכי נותן מעשר כספים "בלי נדר", וכעת השעה דחוקה לו ורוצה להשתמש בכספי מעשר עבור המצוות, רשאי מן הדין לעשות זאת, אבל אז ידע שלא נתן מעשר כספים.   

מה ערך מחצית השקל בשנה זו? והאם צריך לתת על כל נפש מבני הבית גם אם עזבו כבר את הבית? א' אדר תש"פ / 26 בפברואר 2020

כעשרים שקלים לנפש. כל אדם שהוא מעל גיל מצוות ואינו סמוך על שלחן הוריו, ידאג לתת לעצמו.

בעניין מתנות לאביונים, האם יש לרב ידיעה לגבי איזה ארגוני צדקה נאמנים, ועל איזה ארגונים לא כדאי לסמוך? ו' אדר ב תשע"ט / 13 במרץ 2019

אנו מכירים ברמת בית שמש יש "קופה של צדקה רמת בית שמש א", והוא ארגון שאנו יודעים שהוא נאמן. וכאן פרטיו: http://www.torahindex.com/he/inst/institutionsDetail.aspx?index=1&instID=5997.

ויש עוד הרבה מאד אנשים נאמנים שאוספים כספים לעניים. ואם תביט מסביבך אולי תכיר אברך שמצבו עלוב ביותר ומצווה לעזור לו בנתינת מתנות לאביונים.

הבוקר הייתי בבית כנסת של בעלי בתים. הגבאי אסף שם מתנות לאביונים על פי ההוראות שקרא בהלכה יומית. הוא נשאל ע"י אחד המתפללים למי הוא נותן את זה והוא השיב לישיבה פלונית. אני לא מכיר את הישיבה ולא את פעילותה. לכן התביישתי להתערב. אבל זה יכול להיות מכשול גדול. מתנות לאביונים צריכים לתת לאביונים או לנזקקים. כספים לישיבה זה לא מתנות לאביונים אלא אם כן, הם נותנים את זה לנזקקים. י' אדר תשע"ז / 8 במרץ 2017

מתנות לאביונים יש לתת לאביונים בלבד. לכן מי שנותן מתנות לאביונים לצורך הקמת בית כנסת וכדומה, לא יוצא ידי חובתו. אבל אם נותנים את הכסף לישיבה, ששם יש אנשים נאמנים שמחלקים לעניים, הדבר מותר. ויש להסב את תשומת לבו של הגבאי הנכבד, שידע כיצד לנהוג, ומן השמים ישלמו שכרו שהוא עוסק בצרכי ציבור באמונה.

אנחנו גרים בירושלים, האם אפשר לתת מתנות לאביונים בי"ד למישהו שחל אצלו פורים בי"ד? י"א אדר ב תשע"ו / 21 במרץ 2016

בן ט"ו, חייב לתת לעניים שיקבלו ביום ט"ו, ובן י"ד יתן לעניים שיקבלו ביום י"ד.

האם מותר לתת להורים מתנות לאביונים? י"א אדר ב תשע"ו / 21 במרץ 2016

אם ההורים אביונים, יש לתת להם את המתנות לאביונים.

האם ניתן לתת מתנות לאביונים מס ימים לפני פורים. האם יוצאים בכך ידי חובת המצווה? ז' אדר ב תשע"ו / 17 במרץ 2016

לא יוצאים ידי חובת המצוה אם נותנים לפני יום הפורים. ואפשר לתת לאדם שיתן את המעות לעניים ביום הפורים בתור שליח שלך.

האם אדם שנותן כסף לארגון הקונה מצרכים, שיישלחו לאביונים, ביום פורים, יוצא ידי חובת מתנות לאביונים?
ז' אדר ב תשע"ו / 17 במרץ 2016

אם הארגון הוא נאמן, והם מתמנים כשליחים עבור השולח לתת מתנות לאביונים ביום הפורים, יוצאים בזה ידי חובה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

לקריאת ההלכה