הלכה ליום רביעי 1 Sivan 5781 מאי 12 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

רחמים בן סרח ז"ל

שהיום פקודת שנתו. ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות
פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלילה הזאת ושמחים בו, כולם יהיו רשומים וכתובים בספר הזיכרונות, והקדוש ברוך הוא מברך אותם בשבעים ברכות וכתרים של עולם העליון.

הטעם שנהגו להשאר ערים כל הלילה
איתא בפרקי דרבי אליעזר, רבי פינחס אומר, ערב שבת עמדו ישראל בהר סיני, ערוכים האנשים לבד והנשים לבד, אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה, לך אמור לבנות ישראל אם רוצות לקבל את התורה, שדרכם של האנשים ללכת אחר דעתן של הנשים, שנאמר (שמות יט.) כה תאמר לבית יעקב, אלו הנשים, ותגיד לבני ישראל, אלו האנשים, וענו כולם פה אחד, כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע. ובאותו יום ישנו בני ישראל עד שתי שעות ביום (דהיינו בערך עד השעה שבע בבוקר), ויצא משה למחנה ישראל והיה מעורר אותם משנתם, אמר להם, עמדו משינתכם, כבר בא החתן ומבקש את הכלה וממתין לה כדי לתת להם את התורה.

ומכיוון שבעת קבלת התורה היו ישראל נרדמים כל הלילה, והוצרך הקדוש ברוך הוא להעירם, לכן צריכים לתקן הדבר על ידי שנעמוד על המשמר בלילה הזה ולעסוק בתורה.

נשים בתיקון ליל שבועות
נשאל רבינו יוסף חיים מבבל, בספרו על פי הקבלה, האם ראוי לנשים ללמוד סדר הלימוד של ליל חג השבועות וליל הושענא רבה, או לא. והשיב, שהנהוג בביתו הוא, שהנשים אין אומרות הלימוד של ליל חג השבועות, והן ישנות. ואף על פי שהן נשים חכמניות ולמדניות, ודרכן ללמוד תהילים בכל יום, וגם יש להם לימוד קבוע, מכל מקום, על פי הקבלה אין הדבר טוב לנשים להישאר ערות בליל חג השבועות כלל, וגם הביא לכך סמך מדברי הזוהר הקדוש. וכן כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. אבל ליל הושענא רבה אינו בכלל זה, וטוב לנשים להישאר ערות באותו הלילה כדין הגברים, ורק בליל שבועות לא.

תפילת שחרית
יש להזהר בתפילת שחרית של חג השבועות, שלא להרדם בשעת התפילה. ואין להתפלל (תפילת העמידה) לפני הנץ החמה. (ולא יתפללו לפני הנץ החמה לאחר עלות השחר, אלא ימתינו עד הנץ).

ובהלכה הבאה נבאר את ענין התיקון שיש לאמרו.

שאלות ותשובות על ההלכה

יש לנו שאלה בקהילתנו פה בצרפת, על עניין הדלקת נרות יום ב׳ דשבועות. בחוץ לארץ שיש שני ימים של יום טוב, האם אפשר להדליק נרות יום טוב שני מבעוד יום של יו״ט א׳?
ובפרט במקומות שהלילה יוצאת מאוד מאוחר וקשה לחכות עד הלילה כדי להדלק נירות יו״ט ב׳. 7 Tammuz 5776 / יולי 13 2016

מותר לעשות כן, כמו שפסק מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה ימים נוראים עמוד קפב.

מה האסכמכתא שנשים צריכות ללמוד בליל הושענה רבה - היכן נאמר, מה המקור? 13 Sivan 5773 / מאי 22 2013

כן כתב הגאון רבי יוסף חיים, וכמו שכתבנו בפנים.

לגבי זמן תפילת שחרית, בימים שציבור המתפללים ערים כל הלילה, כגון ליל הושענה רבה וליל שבועות , מהו הדין לתחילת התפילה?
האם יש עניין בהלכה לתפילה(עמידה)  בזמנה  בנץ, או ניתן להקדים זמן תפילה(עמידה) זו מעלות השחר?
מה דעתו של מרן השולחן הערוך ומדעתו של רבנו עובדיה יוסף שליט"א? 4 Sivan 5770 / מאי 17 2010

שלום רב!

בבוקר חג השבועות, אין להתפלל עם עלות השחר, אלא יש להמתין עד הנץ החמה. וצריך להזהר מאד שתהיה התפילה כהוגן, שלא יתפלל מתוך נימנום.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Eight Levels of Tzedakah

The Rambam (Chapter 10 of Hilchot Matenot Aniyim) writes that there are eight levels included in the Mitzvah of Tzedakah with each one being greater than the other. The highest level of Tzedakah is by helping to support a Jew who lacks his basic needs by providing him with money by means of a gif......

לקריאת ההלכה

The Mitzvah of Tzedakah and Donating a Tenth of One’s Earnings

By popular demand, we shall now discuss the topics of Tzedakah and donating a tenth of one’s earnings more broadly based on the words of Maran Ha’Shulchan Aruch and the Poskim and based on what is written in the works of Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l on this topic. Question: ......

לקריאת ההלכה

Question: Are those who customarily donate a tenth of their monthly income to Tzedakah permitted to deduct the cost of providing for their children still living at home from the sum of this ten percent?

Answer: We have previously discussed that one must donate a certain amount of Tzedakah annually. It is a “middle” level for one to give a tenth of one’s monthly profits every month. Now let us deal with our question regarding those who donate a tenth of their monthly profits to Tze......

לקריאת ההלכה

How Much Tzedakah One Must Donate

The Rambam, Tur, and Maran Ha’Shulchan Aruch write that the amount one should donate for Tzedakah is, if one can afford it, based on the necessities of the needy people. This means that if one is extremely wealthy and can provide for the needs of poor people in one’s city, one should ind......

לקריאת ההלכה


The Privilege to Donate Tzedakah

In the previous Halacha, we have discussed how the prophet Yirmeya requested from Hashem that when the wicked wish to donate Tzedakah, he should present them with unworthy people. This means that the Tzedakah funds should go to unworthy causes, such as cheaters and con-artists. As such, the wicked w......

לקריאת ההלכה

The Mitzvah of Tzedakah

The Tur (Yoreh De’ah, Chapter 247) writes: “There is a positive Torah commandment for one to donate some of one’s money to charity, based on one’s individual capabilities. In addition to the fact that whoever donates charity fulfills a positive Torah commandment, one who abst......

לקריאת ההלכה

Unworthy Individuals

In the previous Halachot, we have explained the primary aspects of the Mitzvah of Tzedakah. If one transgresses any prohibition in the Torah and does not repent, for instance, if one is aware of the prohibition of shaving one’s beard with a razor and he nevertheless does so or one who dese......

לקריאת ההלכה

Who is Obligated in the Mitzvah of Tzedakah?

Every member of the Jewish nation must donate Tzedakah. Even a pauper who receives Tzedakah, has no way of earning a livelihood, and only lives off of what others provide him with must give Tzedakah from what others give him. When the Sages of Israel had control over the Jewish nation, the Jewish co......

לקריאת ההלכה