Halajá paraיום חמישי ד' חשון תשפ"א 22 בoctubre 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

LOS DOS PANES DE SHABBAT

Afirma el Talmud (Shabbat 117b): Así dijo Rabì Aba, debe la persona trozar –y bendecir- en Shabbat sobre dos panes, como está dicho –con respecto al “man” que caía para el pueblo judío en el desierto-: Y recogerán doble porción. Y así dijo Rab Ashi, he visto a Rab Cahana que tomaba para la bendición –del pan- dos hogazas, pero cortaba solo una de ellas. Esto se debía a que el versículo nos dice que “recogieran” dobel porción, pero no que cortaran ambas porciones.

Concluimos de lo anterior que es una obligación de cada judío tomar dos hogazas de pan para la bendición correspondiente en cada una de las comidas sabáticas. El pan de Shabbat debe apoyarse sobre un mantel y estar cubierto por otro, como ya lo vimos oportunamente.

Este mismo párrafo del Talmud continúa relatando que Rabì Zera tras la bendición sobre el pan cortaba un trozo grande que le alcanzare para toda la comida. Y aún cuando durante la semana no se debe proceder así, pues esto mostraría una conducta inapropiada y voracidad, en Shabbat se permite hacerlo pues así se demuestra el cariño por la comida sabática y el placer que ella nos otorga.

En el momento de la bendición se deben tomar ambos panes en las manos, colocando uno encima del otro. Al cortar el pan, algunos opinan que se debe trozar el de abajo, en tanto que otros sostienen que es preferible cortar el de arriba. Maran (Bet Yosef cap. 274) escribe en nombre de la obra Kol Bo, que algunos sostienen que se debe cortar el pan de abajo, pero nosotros solemos cortar el pan superior. Agrega sobre esto Maran: He visto a grandes autoridades que cortan el pan inferior y oí que según la Kabalá es apropiado trozar el pan inferior. Y así lo dictamina en el Shuljan Aruj, que se debe cortar el pan inferior.

Sin embargo, no se trata de una opinión unánime ya que según el Ari z”l se debe cortar el pan superior, y así también lo sostiene el Rashb”a (R. Shelomo ben Adret z”l s. XIII) en una de sus responsas. Por lo tanto, cada quien puede continuar con su costumbre ya que todas poseen una fuente autorizada.

También las mujeres deben cumplir con este precepto del pan doble. Por lo tanto, deben estar presentes en el momento en que el esposo o el padre bendice sobre el pan doble y reparte a todos los presentes un trozo de pan y de esta manera todos se asocian en la bendiciòn sobre el pan doble. Si por error hablaron antes de recibir el trozo de pan del dueño de casa, deben repetir la bendición, por supuesto sobre otros dos panes, por ello es ideal escuchar la bendición del dueño de casa y cumplir así con esta obligación.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

Para la lectura de la Halajá

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Para la lectura de la Halajá

שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

Para la lectura de la Halajá


מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Para la lectura de la Halajá

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

Para la lectura de la Halajá

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá