Halacha for יום שני ג' אב תשפ"א 12 בJuly 2021

Those Obligated and Exempt from the Fast of Tisha Be’av

By Popular Request: One may shave, take a haircut, and shower immediately at the conclusion of the fast of Tisha Be’av. Nevertheless, the Ashkenazi custom is to act stringently in this regard and abstain from the above until the next day, the Tenth of Av at halachic midday (approximately 1:00 PM). (See Shulchan Aruch Chapter 558)

Someone Ill with a Non-Life-Threatening Illness
One who is ill (meaning that he is actually bedridden and the like, even if the illness is not life-threatening) is exempt from fasting on Tisha Be’av. When in doubt about one’s status, one should consult a prominent halachic authority. (Aches and pains, such as the common headache and the like, are not grounds to exempt one from fasting on Tisha Be’av.)

The Elderly
An elderly person who is weakened by fasting is considered “ill” for all intents and purposes and is exempt from fasting on Tisha Be’av. Even if he has no internal illness, he must eat on Tisha Be’av. However, if the elderly individual is not actually ill and has merely been advised by doctors to eat on Tisha Be’av lest the fast weaken him and cause him to fall ill, he should eat or drink small amounts and in spaced out intervals of ten minutes, similar to the law on Yom Kippur (Chazon Ovadia-Arba Ta’aniyot, page 279).

A Woman Who Has Given Birth
Regarding a woman who has given birth within the past seven days, all opinions agree that she is exempt from fasting on Tisha Be’av. However, if she has given birth more than seven days before Tisha Be’av but is still within thirty days of giving birth, several Poskim are of the opinion that she must act stringently and fast on Tisha Be’av. Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l rules that as long as the woman is within thirty days of giving birth, she is exempt from fasting.

The same applies to a woman who, G-d-forbid, miscarries following at least forty days of pregnancy (meaning that she miscarried a fetus who was in the womb for forty days or more; these forty days are counted from the actual conception, not the way the doctors tend to calculate another two weeks) in that she is exempt from fasting on Tisha Be’av as long as she is still within thirty days of the miscarriage.

How Must One Eat
Anyone who is exempt from fasting on Tisha Be’av due to illness, such as, an ill individual, a woman who has given birth within thirty days, or a pregnant or nursing woman who feels ill, may eat and drink regularly and is not required to eat small amounts in spaced out intervals as is the law regarding someone ill on Yom Kippur, as we shall explain at the appropriate time (Chazon Ovadia-Arba Ta’aniyot, page 288).

Pregnant and Nursing Women
Although pregnant and nursing women are exempt from all other public fasts (besides for Yom Kippur), they are nevertheless obligated to fast on Tisha Be’av. Nevertheless, if they are feeling ill (due to vomiting, feeling faint, and the like), they share the law of any other ill individual, even with a non-life-threatening illness, and are exempt from the fast.

Children
Children, meaning a boy who has not reached thirteen years of age and a girl who has not reached twelve years of age, are completely exempt from fasting on Tisha Be’av. The reason why children are exempt from participating in this fast is because children are exempt from all of the laws of mourning in general. Indeed, if G-d-forbid a child loses a parent, he need not mourn at all, for the Mitzvah of educating children does not apply here (besides for the law of rending one’s garment which applies to children as well). Any boy who has not reached the age of thirteen or girl who has not reached the age of twelve is completely exempt from the fast and they need not even fast for several hours.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Read Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha


החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Read Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

Read Halacha

"זכר למחצית השקל" - יום ז' באדר

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, ה......

Read Halacha