Halajá paraיום שלישי ט"ו אייר תשפ"א 27 בabril 2021

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

COLCHON INFLABLE EN SHABBAT

Pregunta: Tengo un colchón inflable y se infla por medio de una bomba mecánica, no eléctrica o simplemente con la boca ¿se lo puede inflar en Shabbat?

Respuesta: El Talmud (Shabbat 48) establece que no está permitido introducir plumas o trozos de algodón en una funda para preparar un almohadón o almohada. Es decir las almohadas de plumas que se arman introduciendo plumas o algodón dentro de una funda, no se deben armar en Shabbat debido a que ello constituye un “tikun keli”, o sea la construcción o preparación de un objeto en Shabbat.

Continúa el citado pasaje del Talmud diciendo que uno de los sabios, Rab Hasda autorizaba introducir las plumas en el almohadón en Shabbat. Esto, debido a que la prohibición arriba mencionada aplica sólo a los almohadones que nunca fueron armados y serán armados por primera vez en shabbat. Esto se prohíbe ya que nunca existió el objeto funcional como tal y en Shabbat se lo está armando. Pero si ya la almohada funcionaba como tal y se le quitó su relleno para lavarla, etc. se lo puede volver a introducir en Shabbat ya que no se está construyendo un objeto pues el mismo ya existía.

Y así lo dictamina Maran (Sh. Aruj cap. 340 inc. 8), estableciendo la diferencia que hemos hecho entre una almohada nueva y una que ya estaba en uso.

Nuestro maestro, Rabí Ovadia Yosef z”l (ver Hazon Ovadia tomo 5 folio 342) analiza la situación halájica de los colchones de goma inflables en Shabbat y lo asemeja justamente al Talmud arriba mencionado. Por lo tanto, si el colchón se hallaba inflado desde la víspera de Shabbat y perdió parte del aire, es permitido completar el aire faltante para poder utilizarlo. Y así lo dictaminó también Rabí Shlomo Zalman Awerbaj z”l.

Y aún cuando el gran erudito Rabí Shalom Eliashiv z”l escribió prohibiendo este tipo de colchones en Shabbat pues se trata de una “obdim dejol”, o sea una actividad mundana. Nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l desestimó esta opinión pues según Ramba”m (Responsas cap. 64): Es absolutamente obvio que la prohibición de “obdim de jol” aplica sólo a aquellas actividades que pueden conllevar a una prohibición de la Torá. Evidentemente esto no aplica en nuestro caso.

Asimismo se explayó nuestro maestro al respecto citando otras opiniones rabínicas relevantes para esta halajá..

Conclusión, no se debe inflar un colchón o almohada inflable por primera vez en Shabbat. Si ya hubiese estado inflado y perdió su aire se lo podrá volver a inflar en Shabbat.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

Para la lectura de la Halajá

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Para la lectura de la Halajá

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Para la lectura de la Halajá

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

Para la lectura de la Halajá


אכילה בלא נטילת ידים

בהלכה הקודמת ביארנו שאין להקל לבטל נטילת ידים שקודם אכילת לחם, ואפילו אם אינו נוגע בידיו בפת, כגון שאוחז את הפת באמצעות כפפות או מפית וכדומה, גם כן אין להקל בזה לבטל תקנת רבותינו, והעושה כן מבטל תקנת נטילת ידים. ובסוף דברינו כתבנו שעדין ישנו אופן שבו יש להקל בזה לאכול על ידי מפית, וכמו שנבאר. בגמ......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

Para la lectura de la Halajá