Halajá para jueves 14 Elul 5780 3 septiembre 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

DISCULPAS POR MEDIO DE UN EMISARIO

Pregunta: Si cometió un pecado contra el otro y debe disculparse ¿debe hacerlo personalmente o puede hacerlo por medio de un emisario?

Respuesta: Se desprende de lo escrito por Ramba”m (Leyes sobre La Constricción cap. 2) que la persona que injurió al otro o pecó de alguna manera contra su compañero debe disculparse con él y sólo si el otro no acepta las disculpas debe enviar un emisario para que intervenga a fin de lograr que lo disculpe.

De lo anterior aprende Rabí Yaacob ben Habib (En Yaacob tratado de Yoma) que los que suelen designar un tercero para que intermedie entre la persona que ofendió o actuó contra el otro para que posteriormente se acerquen, es una costumbre errónea ya que en principio es necesario acercarse personalmente al agraviado y de no aceptar el otro las disculpas debe designar un tercero para que medie en la cuestión. Y muchas autoridades rabínicas importantes, como el Keneset Haguedolá y otros citan ese comentario de Rabí Yaacob ben Habib a los efectos halájicos.

Sin embargo, escribe Rabí Hizquiá da Silva z”l (una de las grandes autoridades halájicas de Jerusalén hace aprox. 250 años) escribe (Sh. Aruj cap. 606) que este dictamen de Rabí Yaacob ben Habib no es definitivo, y se suman a esta opinión otras grandes autoridades como Rabí Hayim Palachi z”l en su obra “Lehayim Yerushalim” aduciendo que en realidad la persona debe actuar dea forma más efectiva para alcanzar el objetivo deseado, es ofrecer las disculpas del agraviado.

Y así se deduce el Midrash que comenta que Aarón, el sacerdote intercedía entre las partes distanciadas y cuando estos se encontraban volvían a acercarse y se unían en amistad nuevamente. Y así lo dicatamina Rabí Ovadia Yosef, Shlit”a, (Yejabe Daat tomo 5 cap. 44) donde cita el Midrash que comenta que los hermanos de Yosef enviaron a este a los hijos de Bilhaa para que intercediera entre ellos y lograran que los disculpara.

Y aun cuando en realidad los citados Midrashin no son suficiente para desplazar de la halajá el dictamen de Rabí Yaacob ben Habib, sugiere Rabí Ovadia Yosef, z”l, que en principio la persona debe dirigirse directamente al agraviado para pedirle sus disculpas y sólo si sabe que el otro no las aceptará o se trata de una persona intransigente, buscará la mediación de alguien para que logre que lo disculpe y se armonice la relación.

Y en el Midrash “Pirke de Rabi Eliezer” escribe que todos los días el Satán acusa al pueblo de Israel, a excepción del día de Quipur en que le dice al Eterno, tienes en la tierra un pueblo similar a los ángeles celestiales, así como los ángeles viven en armonía, ellos también viven en paz, así como los ángeles están limpio también ellos lo están. Y D-os oye estos comentarios y expía sus pecados.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

Para la lectura de la Halajá

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Para la lectura de la Halajá

שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

Para la lectura de la Halajá


מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Para la lectura de la Halajá

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

Para la lectura de la Halajá

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá