Halacha for יום ראשון כ"ח אלול תשפ"א 5 בSeptember 2021

Laws of Rosh Hashanah

Since time is short, let us discuss some pertinent laws of Rosh Hashanah.

  1. Candles are lit in honor of Rosh Hashanah as they are in honor of every Shabbat and Yom Tov. The blessing of “Asher Kideshanu Be’Mitzvotav Ve’Tzivanu Le’Hadlik Ner Shel Yom Tov” is recited prior to lighting.
     
  2. Some women customarily recite the “Shehecheyanu” blessing while lighting Yom Tov candles. It is nevertheless preferable not to recite this blessing while lighting candles as they will fulfill their obligation to recite this blessing through Kiddush recited by the head of the household. (See Chazon Ovadia- Yamim Nora’im, page 62)
     
  3. During the entire period of the Ten Days of Repentance beginning from Rosh Hashanah through Yom Kippur, the “Ata Kadosh” blessing is concluded with the words “Ha’Melech Ha’Kadosh” and not “Ha’el Ha’Kadosh” as one usually would. If one mistakenly recited “Ha’el Ha’Kadosh,” one must return to the beginning of the Amida prayer.
     
  4. During the Amida prayers of Rosh Hashanah and Yom Kippur within the “Ata Kadosh” blessing, four paragraphs, each beginning with the word “Uv’chen,” are inserted. There are great secrets included in this according to the Kabbalah. The text of this blessing is completely different than during the rest of the year. If after reciting the words “Uk’doshim Be’chol Yom Yehalelucha Selah,” one continues this blessing as usual and says the words “Baruch Ata Hashem,” one should conclude the blessing with the words “Ha’Melech Ha’Kadosh” and then continue the Amida as usual (with the “Ata Bechartanu” blessing). The reason for this is because the “Uv’chen” paragraphs and all other additions to the “Ata Kadosh” blessing do not hinder one’s prayer if one has not recited them.
     
  5. The prevalent Jewish custom already from the times of the Talmud is to eat certain symbolic fruits and vegetables on Rosh Hashanah (see Keritut 6a) which represent good and auspicious things for the coming year. After reciting Kiddush and eating a Kezayit of bread, one should begin the order of eating these symbolic foods.
     
  6. Since dates, one of the seven species of fruits that the Land of Israel was praised with, are one of these symbolic foods, one should begin by reciting the “Boreh Peri Ha’etz” blessing on a date and eating some of it. One should then recite, “May it be Your will, Hashem, our G-d and the G-d of our fathers, that our enemies, haters, and all those who seek our harm cease to exist” and then proceed to eat more of it. The “Boreh Peri Ha’etz” blessing recited on the date will exempt any other fruits one eats from reciting a blessing on them.
     
  7. Some people customarily eat these symbolic foods and do not recite the “Yehi Ratzon” text before eating them. According to the Mekubalim, this is incorrect, for the prayer text recited before eating these symbolic foods is what causes the Heavenly abundance to be aroused. Indeed, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l would recite the “Yehi Ratzon” texts from within a Rosh Hashanah Machzor in a joyful manner.
     
  8. When one states, “Our enemies, haters, and all those who seek our harm cease to exist,” it is imperative that one not think about one’s Jewish enemies, even if they are terribly sinful before Hashem. On this day, one should pray that all sinners of Israel repent fully before Hashem. Indeed, the Gemara recounts that Abba Chilkiya had neighbors who were extremely wicked people and once, at the time of a drought in Israel, Abba Chilkiya prayed for rain on one side of the house and he was not answered. His wife, however, stood praying on the other side of the house and people noticed rain clouds coming from her direction. The reason why her prayers were answered more was because while her husband prayed that his enemies should die, she would pray for them to repent. (Chemdat Yamim, Month of Elul, Chapter 6)

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Read Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Read Halacha

אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא ב......

Read Halacha


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Read Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

Read Halacha