Halacha for Thursday 9 Adar 5782 February 10 2022

Standing During the Torah Reading

Question: I recently prayed in an Ashkenazi synagogue and I observed that the entire congregation stood during the Torah reading. Is this custom correct to follow?

Answer: The Mordechi (Shabbat, Chapter 222) writes that the Maharam would stand during the Torah reading. This custom is quoted often in the works of the Poskim. The source for this custom can be found in the book of Nechemia (Chapter 8) which records that Ezra the Scribe opened the Sefer Torah in order to read it to the nation, as the verse states, “And Ezra the Scribe stood upon a wooden platform which they constructed for this purpose and Matitya, Shema, Aniya, Uriya, Chilkiya, and Ma’aseya stood on his right side etc. And Ezra opened the scroll before the eyes of the entire nation, for he stood above the entire nation; and when he opened it, the entire nation stood.” The verse seemingly states explicitly that it was customary to stand when the Torah was read.

On the other hand, in the Order of Rav Amram Gaon (Volume 2, Chapter 25), he writes to rebuff this custom and he writes that those who interpret the verse to mean “the entire nation stood” are mistaken in the understanding of the verse, for the Gemara (Sotah 39a) states that Rava bar Rav Huna taught that immediately upon opening the Sefer Torah, it is forbidden to speak even words of Halacha, as the verse states, “And upon being opened, the entire nation stood” and standing refers to being silent. This means that “standing” discussed to by the prophet can actually refer to being silent. Thus, Rav Amram Gaon writes that there is no source for the custom some places have of standing during the reading of the Torah.

Nevertheless, the Agudah writes that although the word “standing” in the verse actually refers to being silent, a verse can never lose its simple understanding which is that the nation stood on their feet. Thus, although we derive from this verse that it is forbidden to speak at all during the time the Torah is being read, we can derive an additional law which is that one should stand during the Torah reading.

Halachically speaking though, most Poskim, including Rav Amram Gaon, the Rambam (in his response Chapter 46), and Maran Ha’Shulchan Aruch (Chapter 141), rule that there is no obligation to stand while the Torah is being read. Only several Ashkenazim observe this custom since it is quoted explicitly by the Rama (in his gloss at the end of Chapter 146). Nevertheless, even those Ashkenazim who do follow this custom are doing so only as an added stringency and not the letter of the law (according to most Poskim). Such a custom does not exist at all with regards to Sephardic Jews, for even the saintly Ari z”l would sit during the Torah reading (see Kaf Ha’Chaim, ibid.). All great Sephardic luminaries behaved in the same manner. Indeed, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l would customarily sit during the Torah reading.

Summary: Sephardic Jews sit during the Torah reading. In Ashkenazi communities, there are those who customarily stand while the Torah is read since one must feel like one is receiving the Torah on Mount Sinai, when the entire nation stood around the mountain, as the Torah is being read.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

Read Halacha


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

Read Halacha

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

Read Halacha

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

Read Halacha