Halacha for Wednesday 28 Cheshvan 5782 November 3 2021

The Laws of Kiddush on Shabbat

The Gemara (Pesachim 106a) states, “Our Sages taught: ‘Remember the day of Shabbat to sanctify it’-remember it upon wine when it enters.” This means that there is a positive Torah commandment to verbally sanctify the Shabbat at its entrance. This remembrance is done by reciting words of praise and sanctification. The Members of the Great Assembly drafted the text of the Kiddush which we recite upon a cup of wine. (See Berachot 33a)

There is a rabbinic enactment for this remembrance, i.e. the Kiddush, to be recited on a cup of wine. Our Sages supported this idea from verses which refer to the remembrance and wine, such as “His memory is like the wine of Lebanon” and “We shall remember your love more fragrant than wine”. Thus, our Sages enacted Kiddush to be recited upon wine and after the Kiddush, one must drink the appropriate amount of wine, which is a majority of a Revi’it, i.e. approximately 1.5 fluid ounces (since a Revi’it is approximately 2.8 fluid ounces) in one shot. If one does not have wine or if one cannot drink one wine because it is harmful to him, one can recite Kiddush on bread by first washing one’s hands (Netilat Yadayim) and then reciting the text of the Kiddush upon the bread as one would one on wine; one must substitute the “Boreh Peri Ha’Gefen” blessing with “Hamotzi Lechem Min Ha’aretz”. If one has wine but one cannot drink a majority of a Revi’it but there is a family member there that can drink this amount, one may recite Kiddush, taste a small amount of the wine, and then pass the cup to another member of the household who will then proceed to drink the prescribed amount.

The Poskim write that when one arrives home on Friday night following services in the synagogue, one should immediately recite Kiddush on wine, for our Sages enacted that one must sanctify the Shabbat “at its entrance”, i.e. as close as possible to the onset of Shabbat. There are other reasons for reciting Kiddush promptly on Friday night as opposed to pushing it off.

It is therefore a good idea for one to instruct one’s family to have the table set on Friday night so that when one returns home from the synagogue, one will be able to recite Kiddush immediately. Nevertheless, if one’s household is not careful about this matter for whatever reason, one should take extreme caution not to make a fight because of this matter since it is a terrible sin to become angry needlessly. This is especially true on Shabbat when one should not become angry at all.

Before Kiddush, it is customary to sing “Shalom Alechem Malachei Ha’Sharet”. One should say “Melech Malchei Ha’Melachim” and not “Mi’Melech Malchei Ha’Melachim”. One should then recite the last chapter of Mishlei, “Eshet Chayil”. One should then recite the text of Kiddush printed in Siddurim.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Read Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Read Halacha

אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא ב......

Read Halacha


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Read Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

Read Halacha