Halacha for יום שלישי כ"ד סיון תש"פ 16 בJune 2020

“Harachaman”

It is customary that after concluding the “Hatov Ve’Hametiv” blessing of Birkat Hamazon (which ends off with the words “Ve’Revach Ve’Hatzalah Ve’Chol Tuv”), we recite a series of requests all beginning with the word “Harachaman” (“May the Merciful One etc.”). There are several different versions among different communities with regards to the “Harachaman” texts, for this section was not drafted by the members of the Great Assembly (end of the period of the prophets during the Second Temple era); rather, this was a customary text adopted by the Jewish nation later and therefore, there are several variances.

One may, in fact, add one’s own personal requests into the “Harachaman” section that do not appear there already. For instance, within the context of the “Guest’s Blessing” where one recites “May the Merciful One bless the owner of this house etc.” one may add as many blessings to the head of the household as one wishes as long as one knows how to articulate this in a proper manner.

When guests were seated at his table, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l would customarily add his own blessing to them, as follows: “May the Merciful One bless all of those seated at this table with longevity, wealth, honor, excellent health, and abundant Parnassah.”

The custom of reciting the “Harachaman” texts is already quoted by the Rishonim, as the Tur (Chapter 189) states: “It is customary that after the ‘Hatov Ve’Hametiv’ blessing, one recites a series of various requests in the form of ‘Harachaman.’” Indeed, the Ohr Zarua (Chapter 199) states that the “Harachaman” texts are recited on Shabbat as they are on weekdays. He proceeds to quote several “Harachaman” texts that were customary at that time, such as, “May the Merciful One save us from poverty” and “May the Merciful One avenge the blood of His servants.” Similarly, the Meiri writes in his Sefer Magen Avot (Chapter 24) that it is customary for every individual to add to this series with personal requests as one wishes.

Let us now discuss whether or not it is permissible to speak in the middle of the series of “Harachaman” texts, for since reciting these texts are merely based on a custom, it would seem that one may speak between each of these requests for whatever reason.

Rabbeinu Yosef Haim writes in his Sefer Ben Ish Hai (Parashat Chukat), “Although there is no prohibition to interrupt between the various requests of the ‘Harachaman’ section, it is nevertheless prohibited to interrupt with idle chat.” Clearly, the Ben Ish Hai does not mean that there is an actual prohibition to speak idle chat between the various passages, for as we have explained, the basis of this section is merely a custom. Nevertheless, it is certainly improper to interrupt with idle chat while fulfilling a long-standing custom and requesting various things from Hashem and this borders on a prohibition. This is why the Ben Ish Hai uses the word “prohibited” in this context although this is not an actual prohibition.

Similarly, Maran zt”l writes in his Halichot Olam (Volume 2, page 74) that it is preferable and worthy not to interrupt in the middle of the “Harachaman” texts unnecessarily. (Nevertheless, if there is a necessity for one to interrupt in the middle, such as to calm a crying baby and the like, one may speak somewhat between the various “Harachaman” texts.) Certainly, one may interrupt between the various “Harachaman” passages to answer “Amen” or “Kadosh, Kadosh, Kadosh” and the like.

Maran zt”l adds that when necessary, one may stand up in the middle of reciting the “Harachaman” passages and finish reciting them somewhere else, even while standing, for this section need not be said while seated like the rest of Birkat Hamazon.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha


הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

Read Halacha

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה, לשמוע קול תרועת שופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ומאחר וכל התקיעות, חובה עלינו לשומען, לכן אסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן שאסור לדבר בזמן התקיעות עצמן, אלא יש להיות בשקט, ולהאזין לקול השופר. ומשעה שבירך את ברכת "לשמוע קול שופר", (או שיצא ידי חובת......

Read Halacha

מצוות הסוכה

מאחר וכבר לא נותר לנו די זמן כדי ללמוד את ההלכות הנוגעות לימי הסוכות, נבאר כבר עתה כמה דינים הנצרכים לימי הסוכות הבאים עלינו לטובה. סעודת קבע בכל ימי חג הסוכות בין ביום בין בלילה אסור לאכול "סעודת קבע" מחוץ לסוכה, ושיעור "סעודת קבע" (כלומר כמות האכילה בכדי שנחשיב את הסעודה לס......

Read Halacha