Halacha for Monday 12 Cheshvan 5782 October 18 2021

Sprouting Avocado Pits During Shevi’it and the Blessing on Hydroponic Produce

Question: What is the blessing on vegetables that grow from the water (and not from the ground)? Likewise, is it permissible to plant such hydroponic produce during Shevi’it?

Answer:
The Blessing on Mushrooms and Truffles
The Mishnah in Masechet Berachot (40b) states: “On things which do not grow from the ground, one recites the ‘Shehakol Nihya Bidvaro’ blessing.” The Gemara states that mushrooms and truffles require the Shehakol blessing. The reason why mushrooms do not require the Ha’adama blessing is because the primary absorption of the mushroom is not from the ground; rather, their primary absorption is from the air. Thus, since they are not a “fruit” of the ground, the “Boreh Peri Ha’adama” blessing cannot be recited upon them. The Rambam (Chapter 8 of Hilchot Berachot, Halacha 8) and the Tur and Shulchan Aruch (beginning of Chapter 204) rule likewise.

Based on the above, regarding our question, since hydroponic produce available nowadays (such as Chinese sprouts and the like) do not grow from the ground and the absorption of their nutrients comes from the water alone, they require the Shehakol blessing and not the Ha’adama blessing.

Indeed, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l rules that hydroponic produce requires the Shehakol blessing. Nevertheless, if one is doubtful whether a specific vegetable was grown from the ground or on water, one must follow the majority, i.e. if a majority of this specific vegetable grows from the ground, its blessing will be “Boreh Peri Ha’adama.” However, if most of this kind of vegetable is hydroponically grown, such as sprouts, its blessing is Shehakol.

Hydroponic Produce During the Shemitta Year
It seems that the same should apply to the Shemitta year, and one should even be permitted to plant such produce that does not grow from the ground.

Indeed, Hagaon Harav Yonah Navon (teacher of Maran Ha’Chida) has already discussed this issue in his Responsa Nechpa Ba’Kesef (Yoreh De’ah, Chapter 5) and rules that it is forbidden to plant in a bowl with water and some earth, for this is comparable to planting in a flower pot during Shevi’it which is forbidden although the plant does not absorb nutrients directly from the ground.

Nevertheless, in our situation where not even a drop of earth is used, it seems that even Hagaon Harav Navon will agree that it is permissible to plant in this way during Shevi’it. Indeed, Hagaon Chazon Ish rules that it is permissible to plant in flower pots full of water, for the Torah forbids only planting in the usual manner which is in the earth, as the verse states, “You shall not sow your field.” Thus, planting in water alone does not have the status of “ground” or “land” and is permissible.

Although there are many who rule stringently on this matter, the great Rishon Le’Zion, Hagaon Yitzchak Yosef Shlit”a writes in his Yalkut Yosef-Shevi’it (page 301) discusses this matter at length and rebuffs their opinion. He likewise rules (ibid. page 310) that it is permissible to poke an avocado with toothpicks during Shevi’it and place it on water which causes it to sprout nice leaves since this is not being done on the ground. In any event, there is certainly room for leniency when this is being done inside one’s home, for one is even permitted to plant in the earth of an unperforated flower pot, as we have discussed previously.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

Read Halacha


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

Read Halacha

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

Read Halacha

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

Read Halacha