Halacha for יום חמישי ב' סיון תשפ"א 13 בMay 2021

Blessings of Enjoyment and Keri’at Shema on the Night of Shavuot

In the previous Halacha, we have discussed the order of learning for the night of Shavuot during which it is customary to remain awake all night and study Torah.

Reading the Order of the “Keri’eh Mo’ed
Let us first discuss that which we have mentioned that it is proper to read the order of learning for the night of Shavuot which is printed in the Sefer Keri’eh Mo’ed.

Although this is indeed the custom of Sephardic Jewry based on the writing of the Mekubalim, nevertheless, those who customarily learn the Rambam’s Sefer Ha’Mitzvot or listen to Torah lectures on this night have on whom to rely. This is especially true if the rabbis in a specific place feel that such a learning schedule is more beneficial for the congregation, for instance, if the learning is being held in a location where most of the audience is not particularly religious in which case it is important to draw them closer with pleasant words of Torah as opposed to merely reading the order of Shavuot which may not be so constructive for them.

Maran zt”l writes (in his Chazon Ovadia-Yom Tov, page 311) that many great Ashkenazi luminaries, among them Hagaon Harav Avraham Yitzchak HaKohen Kook zt”l customarily learned the Rambam’s Sefer Ha’Mitzvot on the night of Shavuot. Similarly, in the synagogue of Maran zt”l, he customarily publicly expounds some Midrashim of our Sages as well as some pertinent Halachot (in addition to reading the order of Shavuot). Nevertheless, in a place where the congregation is reading from the Sefer Keri’eh Mo’ed, it is improper to deviate from the congregation’s custom and one should indeed read along with them as per the custom of the Mekubalim.

Blessings on Food and Drink on the Night of Shavuot
Those who delve in Torah all night and are occasionally served tea, coffee, and the like, they must recite a blessing before the first time they drink and then they no longer repeat the blessing every other time. Even if there is a pause of an hour and a quarter between each drinking, one should not recite the blessing again, for one has fulfilled his obligation with the blessing one has recited the first time.

It is preferable though that one have specific intention the first time one blesses that this blessing should exempt any other item brought before him.

However, if one leaves the synagogue and goes outside and when he returns one is served beverages once again, one must recite another blessing, for leaving the synagogue constitutes an interruption and one is no longer exempted by one’s original blessing (See Chazon Ovadia ibid.).

Keri’at Shema
One should recite Keri’at Shema before halachic midnight on the night of Shavuot as is customary in all synagogues. (ibid.)

The Morning Blessings (Birkot Ha’Shachar) and the Blessings on the Torah
One should only recite the morning blessings after dawn (the time for which is printed in various calendars). Even one who has not slept all night may recite the Blessings on the Torah after dawn. Besides for reciting the Blessings of the Torah, one should recite all of the Morning Blessings, including “Elohai Neshama,” besides for the blessing of “Al Netilat Yadayim,” for one who has not slept at night washes one’s hands in the morning without reciting this blessing. (Regarding the “Asher Yatzar” blessing, only one who has used the facilities should recite this blessing as is the case during the rest of the year.)

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

Read Halacha


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

Read Halacha

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

Read Halacha

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

Read Halacha